Slipat hörnjärnen till fönstren samt pluggat skruvhålen för dessa (m.m.). Dessvärre dog min vinkelslip vid slipningen så nu måste jag handla mer verktyg :thinking:
Slipade hörnjärn och pluggade skruvhål för fönsterprojekt, ordnade på en kartong mot grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla träfönster med slipade hörnjärn och pluggade skruvhål, staplade vid ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joacimz och 2 till
  • Laddar…
Så är äntligen ena takkupan klar.
Renoverad takkupa med nytt tegel, nya hängrännor och vit panel på ett rött tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som bara skulle bli en smärre ommålning under en vecka i juli blev istället:
-Byte av råspont.
-Byte av underlagspapp.
-Nytt tegel som förberedelse för nästa sommars takbyte.
-Byte av all panel.
-Tilläggsisolering.
-Nya ståndskivor.
-Nya fönsterbleck.
-Nya hängrännor.
-Temporär renovering av delar av resten av taket som egentligen ska ses över nästa sommar.

Hundra år gamla hus har sina sidor. Däribland hundra år av mindre lyckade ombyggnader. Säkert har jag bidragit med några, men förhoppningsvis tagit bort desto fler. I stort sett alla problem med dessa takkupor hade kommit till vid en tilläggsisolering för ca 30 år sedan när man slarvade med underlagspappen.

Panelen, som jag rev ner, var nog ursprunglig då den var spikad med klippspik. Kärnfura som luktade kåda fortfarande. Tyvärr stod den direkt mot de gamla ståndskivorna, så de nedersta 5cm var totalt slut. Jag tvivlar på att granpanelen jag spikade upp nu kommer hålla så länge, trots ett bättre montage, utan "fotbad".
 
Redigerat:
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Vaknade av någon outgrundlig anledning klockan 4 och kunde inte somna om...så jag gick ut och fortsatte slipa fönsterbågar. Två timmar senare kommer sambon ner och går ut på altanen och utbrister ”nu har det väl ändå gått för långt, har du blivit besatt av fönster?”. Så kan det nog vara, men nu är iaf bågarna slipade och linoljade. Nu är äntligen alla tråkiga, tidskrävande moment över. Nu återstår bara de roliga, tidskrävande momenten (att måla med linoljefärg, torktid en evighet)...

Slipade träfönsterbågar linoljade och redo för målning på en grusuppfart med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
Gaveln fick andra strykningen färg idag. Tog ingen ny bild, ser likadant ut som i senaste bilden ...
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
En kyltekniker ska ha sagt att det inte går att byta gummifötter på kompressorn på våra frånluftvärmepumpar i föreningen, Nibe Fighter 310P, förutom att demontera den och samtidigt byta kompressor.

Just av den anledningen har jag ikväll bytt fötter på min :)

Använde mitt motto "Allt går bara man vill" och sjukt mycket envishet.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
I söndags.
Vy från veranda med röda väggplank till en vit grind vid en pool med trädgård och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grindstopp vid poolen.
Nytt robust grindstopp av trä vid poolen för att motstå stark vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinden ligger allt som oftast på ut mot vägen, sist det blev oväder höll grind och staket på blåsa sönder. Förhoppningsvis slipper jag sånt i fortsättningen.
 
Jag har städat av grundläggningen till gamla grundmuren. Lite betong på dom där stenarna så blir det nog stabilt...
 
  • Renoverad grundmur med stenar och byggstöttor under ett hus i förberedelse för betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
I söndags.
[bild]

Grindstopp vid poolen.
[bild]

Vinden ligger allt som oftast på ut mot vägen, sist det blev oväder höll grind och staket på blåsa sönder. Förhoppningsvis slipper jag sånt i fortsättningen.
Fullt upp den dagen ser det ut som? Sätt en gummifot/dörrstopp på klossen så låter det mindre och dämpar lite när grinden smäller upp.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Luftat handdukstorken inför säsongspremiären.
 
  • Hand som använder en skiftnyckel för att lufta en kromad handdukstork med en grön handduk hängandes på den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Upptäckte att jag var för snål med höjden på insynsskyddet runt badet. Skarvade på en bit för att kunna höja det...
 
  • Insynsskydd av trä runt ett bad, med en påskarvad förlängning fäst med silvertejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Slipat tapetskarvar och spackel i gästrummet. I morgon ska jag grunda väggarna inför tapetsering.

Sen ska jag "bara" (en liten minneslista)
  • Ta ut det gamla laminatgolvet
  • Ta bort dörrkarmen
  • Lägga nytt laminatgolv
  • Sala dörröppningen
  • Sätta golvlister
  • Sätta lister runt fönstet
  • Sätta upp skjutdörrar
  • Måla alla lister och foder
  • Tapetsera
  • Fixa elen
Innan jag är färdig. Har det tagit sex år att riva rummet ska jag väl lyckas göra det roliga innan jul? :cool:
 
150 liter betong senare. Det var väldigt mycket håligheter under stenarna att fylla igen. I morgon ska jag förhoppningsvis bygga form och gjuta de sista avvägda centimetrarna på toppen. Sen är jag redo att mura upp de första fem metrarna av 31 meter mur.
En nyligen gjuten betonggrund med många stenar och hålrum som ska fyllas innan vidare byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir lite korta dagar när man jobbar och det blir mörkt så snabbt på grund av den förbannade sommartiden... ;)
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Monterat ett fönster i uterummet och lagt klart taket (y)
 
  • Nyinstallerat trekantigt fönster i ett vitt uterum med färdiglagt svart tak, verktyg syns nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
iSnobben och 6 till
  • Laddar…
Har förgyllt en dörr med koppar.
Vilket pill det är, men det ser ut att bli bra.
Målade trycken och skylt också.
 
  • En dörr som ligger på två bockar är täckt med kopparfolie och ligger i ett rum med vitmålade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Fullt upp den dagen ser det ut som? Sätt en gummifot/dörrstopp på klossen så låter det mindre och dämpar lite när grinden smäller upp.
Hehe njae.. fast jag tror jag vitmålade allt på takkupan bak innan detta.
Grinden öppnas innåt, och det sker inte allt för ofta. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.