379 398 läst · 824 svar
379k läst
824 svar
Vårt ytong hus projekt
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Imorgon är det dax att äntligen börja läkta taket.
Det har varit mkt funderingar på hur takfoten ska se ut då jag aldrig varit med och byggt med kina vipp innan och detta har ställt till det på många ställen och inte minst när man skulle spika råsponten då man va tvungen att tillverka egna kina kilar i alla hörn för att kunna ha något att fästa i.
Nästa problem blev nu med takpannorna som är godkände ner till 20 graders lutning men kina vippen har 14 graders lutning så är tvungen att ha 45mm strö läkt och då vill man ju inte att man ska se dom nerifrån så jag tror att jag har en bra lösning nu.
Att använda kilbräda va aldrig något alternativ då det hade blivit bakfall och för sålig ventilation.
Det kommer bilder imorgon på hur det kommer se ut och vi kom på ett smart knep för fågelbandet som kommer monteras upp och ner.
Det kommer bli skit bra detta och ska bli skoj sen att äntligen se sina pannor på taket istället för att ligga och ta plats ut mot vägen där dom legat aldeles för länge nu
En bild visar strö läkten i vippen som även är uppdelad med en knäck så alltså två olika knöckar finns i vippen därför två ströläkt och den som är längst ner blir svart målad så den inte ska synas ifrån marken.
Det har varit mkt funderingar på hur takfoten ska se ut då jag aldrig varit med och byggt med kina vipp innan och detta har ställt till det på många ställen och inte minst när man skulle spika råsponten då man va tvungen att tillverka egna kina kilar i alla hörn för att kunna ha något att fästa i.
Nästa problem blev nu med takpannorna som är godkände ner till 20 graders lutning men kina vippen har 14 graders lutning så är tvungen att ha 45mm strö läkt och då vill man ju inte att man ska se dom nerifrån så jag tror att jag har en bra lösning nu.
Att använda kilbräda va aldrig något alternativ då det hade blivit bakfall och för sålig ventilation.
Det kommer bilder imorgon på hur det kommer se ut och vi kom på ett smart knep för fågelbandet som kommer monteras upp och ner.
Det kommer bli skit bra detta och ska bli skoj sen att äntligen se sina pannor på taket istället för att ligga och ta plats ut mot vägen där dom legat aldeles för länge nu
En bild visar strö läkten i vippen som även är uppdelad med en knäck så alltså två olika knöckar finns i vippen därför två ströläkt och den som är längst ner blir svart målad så den inte ska synas ifrån marken.
Kul tråd att följa.
Önskar att jag haft en bild för att förtydliga hur vi gör vid takfoten men det har jag inte. Hoppas du förstår ändå.
I ordningsföljd:
Råspont
Kondenspapp
Rännkrokar+ränna
Takfotsplåt
Takpapp
Ströläkt
Bärläkt
Dekorplåt(för att täcka läktning)
Pannor
Med denna modell får du inga synliga läkt. Dock krävs det dubbla plåtar men det kan det vara värt.
Tycker inte du gör fel men det finns många sätt att göra det på.
Önskar att jag haft en bild för att förtydliga hur vi gör vid takfoten men det har jag inte. Hoppas du förstår ändå.
I ordningsföljd:
Råspont
Kondenspapp
Rännkrokar+ränna
Takfotsplåt
Takpapp
Ströläkt
Bärläkt
Pannor
Med denna modell får du inga synliga läkt. Dock krävs det dubbla plåtar men det kan det vara värt.
Skruvar du krokarna igenom kondenspappen?K Kula23 skrev:Kul tråd att följa.
I ordningsföljd:
Råspont
Kondenspapp
Rännkrokar+ränna
Takfotsplåt
Takpapp
Ströläkt
Bärläkt
Pannor
Denna lösningen har jag sett men med denna lösningen hade jag fått en hög plåt som döljer allt trä tror jag eftersom jag behöver ha 45mm strö längst ner.K Kula23 skrev:Kul tråd att följa.
I ordningsföljd:
Råspont
Kondenspapp
Rännkrokar+ränna
Takfotsplåt
Takpapp
Ströläkt
Bärläkt
Pannor
Jag vill undvika långt avstånd mellan panna och hängränna så det inte blir som bilden visar.
Inte snyggt!
Vid vanliga tak använder vi alltid kilbräda och den lösningen tycker jag är smidig och ser bra ut men går inte vid denna lutningen i vippen
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Man kan ju beställa täckplåten så att den bara precis täcker läkten, så tänkte nog jag göra. Vi har valt Carisma och kunde då inte köra på kilbräda.
Vi har också valmat tak som vi förlängt för vår tillbyggnad. Så är lite avundsjuk på dina fina takstolar istället för mina handspikade från 73 som är sådär i tolerans
Vi har också valmat tak som vi förlängt för vår tillbyggnad. Så är lite avundsjuk på dina fina takstolar istället för mina handspikade från 73 som är sådär i tolerans
Haha men mina va inte gratis hellerrichardtenggren skrev:Man kan ju beställa täckplåten så att den bara precis täcker läkten, så tänkte nog jag göra. Vi har valt Carisma och kunde då inte köra på kilbräda.
Idag har det hänt lite iaf men vilket extra jobb det blir med vippen. Den har som sagt två knäck så därför använda dubbla ströläkt längst ner