Det blev lite mer grävt idag. Avledning av vattnet från stuprören bl a.
 
  • Grävd ränna vid husgrund med nyinstallerat stuprörsavledningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart avloppsslang kopplad till orange stuprörsavledare i nyligen grävd grop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd ränna bredvid husgrund med svart avledningsrör för vatten från stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Då vårat balkongräcket var lite ruttet så blev det till att riva det gamla för en tid sedan.
Funderade på olika lösningar far med glas m.m. men då vi har sovrummet där innanför så vill vi ha lite insynsskydd och det blev då en kopia på det gamla.

2st 42X180 limträbalkar på 6m samtt ribbor i 45X70.

Nybyggt balkongräcke med vita ribbor på en tvåvåningssvilla, med insynsskydd för sovrum bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Dagen inleddes med en fotbollsmatch i grannsocknen.. minstingen hade säsongens första match.
Efter segerlunch bestående av en tallrik yoghurt med banan för utövaren gav jag mig på vindsluckan...

Denna lucka hade fått mitt redan gråa hår att bli gråare och tunnare, tänkte fel och glesade tokigt redan från början. Men efter några besvärjelser och svordomar uppenbarade sig en lösning jag tror kommer fungera bra.
Renoverad vindslucka på rödmålad vägg under pågående exteriör snickararbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med ett eller 2 lager rödfärg borde det bli bra.
Nyrenoverad vindslucka i rödfärg på en husvägg, med öppen del och synlig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det "bara" kvar att byta vindskivor, likabra att smida medans ställningen står där!
Samt skjuta dit 8-10st kortläkt under fönstret samt måla hela härligheten, sen ner med ställningen.
Tvåvåningshus med rödfärgad fasad och pågående arbete på vindsluckan med byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar nästan bli dags för nå "nöjessnickring" eller va säger ni?! ;)
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Idag har vi tagit upp lite maskrosor - smidigt att de är det enda gröna...

Sen satt upp ett gammalt skrivbord i "inneladan". MDF med tapet på, sen ett par lager klarlack.
Gammalt skrivbord med lövmönstrad tapet och klarlack, vattenpass och borrskruvdragare på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Visserligen i lördags, men ändå, jag målade dotterns tak efter att ha skruvat ner högsängen, som genererat fotspår och annat i taket:

Före:
1MI46SZLL8RBg8ghmQ3lx6lk6YGOO9ujs0TqenhdORSR89uWEwOJhiSDLqgZGaCme-smLTFCPIFgcnHzdL9bKRn10s4iJLiCOI-RVTlPhm10fPDY--Pg73g51Z-Ta7keIMv25XTHNKWEcyAUh1UXPTNsZCqZcrXwX-z231WYsmxvceFr7BNxgl1wEH52dWmn5jQDCn7oFQqizJm14jNp4YleaLwO8UNjPyNw2CRbjnODKY4lbkmT_oh_XEEiz37_FO0wj1MtBhsdBM4CNWWjWDpan_uxl737Pt-n3dVcwcXBeB-L7WvwAryUDy4LQuAqcdqTVurKW2hp_sCjBNufn9Pr8ZmQW0biY-aMNI-VbIF3W4Kuk0FZhdJ8DBoUXoabRnvUXvCv_jeCg9N6P3-3-oNbtLpuVNCy5INO6RKrXuyAUbjDOMJQ11h0kTTiOzJ0De2OVkErbBBdVLNmWZtAF5nvlQwWjlzm_3m4RAKGkyQrpi8Nw8B6MPs5-ajxIqqQZhqeF50LBGMlUBxcyHB02-DZO_W751pZbNCUpe4KIJGiJwf53Tp2ZThW-l2YvnFDvn4UFuX8CtDgXgZEGcC9rYLjGcU1o9E0qsN3oEA=w594-h792-no
MJ8AHryj-7tu5213w79D1u9LovPzYLnJeUnFChPDoEXpEfgHrA-E5ySINV6d6svJHvX2Yry1THcVaXV3Q0EOupBIpL1xo92fzdvW-RDNLViUx69L6rzRUFqIrq5NVn06jNkJNIQBBaoI5HmADmY4QqlLLMY3QObCc9PFEuOH4guCxworB4E_PIo3YjQg8xX_rYjTihEEn7-SjFqSQB4kpyvh8E-iF7XrEDESlVO2zrjZbKYGsE5KVsa4VFxyVFtDgyEEFcs3p1oae3pZcXFv_IpHVmnfC3RdLrLCHy4fbiTtbwXUctDb9lujmuAWorkmE55KyiklQ7J8kp9Co1xuy6spGe-M0W85QekA0Rh5knovijVnnqwR38qI8DYGz145WVXfS1xmBzqfo1ONnhvYr0kAcdlE0bpdVoY0dDb5-0N-jaTKT8Z5Lq5kTa5XRLJHLML8gNev5RjztuteRGMNIYb1OxzDuzA7BKwAS-iWdmOXDK_QTPEfxK8E_QhJbwt8QkGN9r78VvHo2kF903zC4ZC18ZFSHJwTdvegkxs3GzsWl9bjJDypTVUHMSbmD4c9QdWQn4Ulo_obFraVgoLgqHjIJOIPIfrXFIj1BSo=w594-h792-no

Efter:
BUCb1uR_XwVVyAFCogu0BbWIFLI2mh6VolEIEmDL7JdFWksiiZkaYT7iiOM-A8FLfz40_jOAsvh39MEznxjf8yTmrgx8l9ShYOS83b1LhK9cOeSRUWyhSIh2V7QiNxmmxZEy3OumPEDT1KtRwZMHmSIr9-EZUumncN87ZVodYTV1vmpXxgkrlUVraBskwsURjw60RUz5IFwjTFG0qtzKU47Qz8P8u1xj25wXwoavwVm5_woe8pCLWUBqCS5RqfxuEKoB7ROvvBvABYvbGmCOVEsHRDAWw9EbMUftAg2Mgkp9seqjnVQQqmrPdgElqI62syopeQOVW3hHsC_ZaLcdfxVvuJwhtu_WWOeetVqwIKgl-x2lXyy6QKrgFg-S_5OK0sExO2oBHVHg8ipHUs7gbE0PipE7wz0noxcsyxQfpFTtpzfikoZmt29GExRiBTww02L8YElPnbF0mGT-lBjzAt-dAGqsFsIWzpz5Xh70BZhVJllowe1VexF4YGXa1Ge_MEBsOGeY_Cd5kO3QKcMxbz2TWMlw-lUOhtfcs8ajJtSllmHRt5-9WhVyV8UIce8WEAj-CyVL1F9A4XBxvFLzNkdgNrehJnYMhvTx3oE=w594-h792-no

Belåten:
Kvinna i arbetskläder med målarfärg står framför nyrenoverat tak med dekorativ vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Har äntligen slitit ner den uppklamrade nätverkskabeln till TV-boxen som gått genom halva huset och satt upp ett nätverksuttag i vardagsrummet istället :D

Slet ur alla gamla telefonledningar och använde dom rören att dra genom. Lyckligtvis sitter det ett telefonjack på andra sidan väggen där vi har tv'n så jag satte helt sonika en rotdosa i vardagsrummet, borrade mig in i telefondosan och satte en stump vp-rör emellan. Använde ett uttag från Schneider som var väldigt enkelt att installera.

Givetvis hade jag hjälp av katten som jagade alla kablar...

Nätverksuttag på vägg med ansluten gul nätverkskabel och utstickande VP-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nätverkskabel dragen genom nyinstallerat uttag i vägg, ersätter gammal kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svartvit katt ligger på en hög med urdragna nätverks- och telefonkablar på ett kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Fredrik K Fredrik K skrev:
Har äntligen slitit ner den uppklamrade nätverkskabeln till TV-boxen som gått genom halva huset och satt upp ett nätverksuttag i vardagsrummet istället :D

Slet ur alla gamla telefonledningar och använde dom rören att dra genom. Lyckligtvis sitter det ett telefonjack på andra sidan väggen där vi har tv'n så jag satte helt sonika en rotdosa i vardagsrummet, borrade mig in i telefondosan och satte en stump vp-rör emellan. Använde ett uttag från Schneider som var väldigt enkelt att installera.
Gjorde exakt likadant i vårt hus för ett tag sedan, fast utan katthjälp :crysmile:
 
harry73
Jag gjorde också samma sak, men jag hade Cat5e kablar som telefonledning, så jag behövde inte dra nya kablar (även om kabeln var väldigt kort)
 
T
Börjat lägga klinker :D
 
  • Omonterat terrakotta klinkergolv med avståndskryss mot en grå betongvägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Byggt altan på fritidshuset.
Notera hur inpassningen på sista trallbrädan blev, pyspassning utan att behöva klyva den.
 
  • Nyligen byggd träaltan på fritidshus med precist inpassad trallbräda, stegar och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med trätrall där sista brädan passar perfekt längs med väggens kant, ingen klyvning behövdes.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Fogat golvet på gästtoaletten.
Svartvit rutigt kakelgolv på gästtoalett, nyligen fogat med synliga fogverktyg och renhållningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 6 till
  • Laddar…
Färdig :D

Svartmålad husfasad med röda detaljer och vita fönster, omgivet av grönska, färdigt för vidare renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara resten kvar då:thinking:

Nu blir det några dagar i Skamhed i Dalarna så kanske skulle passa på och hyra @FredrikR :s byggställning då jag behöver en liknande plockepinn när jag sätter fart på fasaderna vid utstickande taken ...
 
  • Gilla
13th Marine och 12 till
  • Laddar…
Börjat isolera taket i förrådet för att färdigställa ett enkelt gästrum.

Isolering av tak med mineralull och träpanel i ett under renovering förråd omvandlat till gästrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Cyklat och badat med grabbarna.
Efter det röjdes det ihop efter senaste veckornas panelspikning, och när vagnen ändå nu är adresserad till soptippen passade jag på att slänga ut lite medärvt virke/bråte från uthuset.
I 11år har det där stått och tagit plats, nu fick det vara nog, får säkert ihop en lika stor hög till... 11år!!
Hög med blandat virke och byggmaterial på en grusuppfart, redo att transporteras till tippen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@TeroM ska jag spara nåt av detta till hemresan från Gunde-land? ;)
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
tommib
Rivit mera golv... Snart har jag jobbat mig upp till att få börja riva väggar. Detta rummet var det sista som var i samma skick som när vi köpte huset, de andra var budgetrenoverade.

Det låg ett trägolv, ovanpå ett linoleumgolv, som var limmat på orginallinoleumgolvet. En liten misstänkt fuktskada hittade jag också. Rakt ovanpå ett av radiatorrören som såg rostigt ut. Glad för beslutet att byta ut allt.

Golv under rivning med synligt linoleum och trälistrester, väggar med fuktskador, och stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivet golv med synligt linoleum ovanpå originalgolv och potentiell fuktskada nära en rostig radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med bortriven golvbeläggning, en stege och rester av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.