S spendera skrev:
Precis, innifrån uterummet, har inte hittat någon bild på den delen ännu.
Det är inte riktigt klart än, det saknas några reglar innan vi kan isolera där uppe men det blir som du ser en liten kant som kommer att sticka in i själva uterummet. Denna kommer sedan att kläs med panel.
Ej färdigställt uterumstak med exponerade reglar och en kant som sticker ut, före isolering och panelklädsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggt hörn av uterum med synliga reglar och isoleringsskikt, intill tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får väl se sedan om jag kanske ska sätta någon form av LED-list där. Typ HUE så kan man ju skoja till det lite med färger vid olika högtider :crysmile:
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Det är inte riktigt klart än, det saknas några reglar innan vi kan isolera där uppe men det blir som du ser en liten kant som kommer att sticka in i själva uterummet. Denna kommer sedan att kläs med panel.
[bild] [bild]

Får väl se sedan om jag kanske ska sätta någon form av LED-list där. Typ HUE så kan man ju skoja till det lite med färger vid olika högtider :crysmile:
Stack takstolarna in/ut något så du blev tvungen att kapa av dessa?

Anledningen till mina frågor är att jag funderar på att bygga nått liknande men vet inte riktigt vad jag ska göra med takfoten.
Att få en regel som du har ser ju bra ut.
 
S spendera skrev:
Stack takstolarna in/ut något så du blev tvungen att kapa av dessa?

Anledningen till mina frågor är att jag funderar på att bygga nått liknande men vet inte riktigt vad jag ska göra med takfoten.
Att få en regel som du har ser ju bra ut.
Ja takstolarna sticker in i uterummet därav den liggande regeln. Den sitter skruvad under takstolarna. Jag har inte kapat takstolarna eftersom det hade påverkat skarven mellan den liggande delen och den som bilder takets lutning.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Ja takstolarna sticker in i uterummet därav den liggande regeln. Den sitter skruvad under takstolarna. Jag har inte kapat takstolarna eftersom det hade påverkat skarven mellan den liggande delen och den som bilder takets lutning.
Okej för mig kommer takstolarna att sticka ut 600mm och det kommer nog inte att se så snyggt ut. Jag behöver hitta en bra lösning för detta, får fundera vidare. Tack för bilden på hur det ser ut hos dig.
 
S spendera skrev:
Okej för mig kommer takstolarna att sticka ut 600mm och det kommer nog inte att se så snyggt ut. Jag behöver hitta en bra lösning för detta, får fundera vidare. Tack för bilden på hur det ser ut hos dig.
Ja allt beror väl på hur dina takstolar ser ut och hur mycket av utsticket som behövs för att de ska vara bärande.
 
S spendera skrev:
Okej för mig kommer takstolarna att sticka ut 600mm och det kommer nog inte att se så snyggt ut. Jag behöver hitta en bra lösning för detta, får fundera vidare. Tack för bilden på hur det ser ut hos dig.
Det borde väl gå att sätta en stötta i liv med fasad och en snedsträva in mot takstolens underarm? Man kan ju behöva hjälp att räkna på hållfastheten.
 
PellePeps PellePeps skrev:
Det borde väl gå att sätta en stötta i liv med fasad och en snedsträva in mot takstolens underarm? Man kan ju behöva hjälp att räkna på hållfastheten.
Hur jag bör göra får bli en egen tråd lite längre fram (plan bygge under 2020). Men att modifiera takstolar på nått sätt ingå i planen. Nu ska jag inte kapa tråden nått mer (för denna gången).
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Första lagret färg i taket på plats, trodde att det skulle bli mindre svettigt än spacklingen men det var nog marginellt... :crysmile:
Nymålat vitt tak i ett pågående byggprojekt med synliga isolering och trästomme, bakgrunden visar en pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Halva taket är nu färdigmålat. Svettades floder så därför blev det bara ena halvan. Får ta den andra imorgon. Jag har även sågat till och grundmålat mer utvändig panel. Annars har jag mest ägnat mig åt att skjuta upp innerpanel idag. Skönt att denna vägg med alla dosor är klar. Resterande väggar har betydligt färre dosor.
Delvis installerad vit innerpanel på vägg med eldosor och synlig isolering i ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis monterad inomhuspanel med eldosor på en vägg i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigt:
Delvis färdigmålat tak och vägg med dosor i ett pågående byggprojekt, med stege och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skjöt med 2st Dyckert på varje regel för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Bra jobbat
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
[bild]
Du borde vara en klippa på att göra doshål i panelbrädor nu med tanke på den vägen......;)
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
R roli skrev:
Du borde vara en klippa på att göra doshål i panelbrädor nu med tanke på den vägen......;)
Hehe ja ett och annat hål blev det ju.

3st kopplingsdosor
3st nätverksuttag (två till sonoshögtalare och ett nere vid golvet om man vill ha en TV)
1st termostat till golvärmen
1st lamputtag
2st strömbrytare
5st kontakter varav två är till sonoshögtalarna ihop med nätverksuttagen.

Dessa 15 utgör en klar majoritet då hela uterummet har 26 dosor och de resterande 11 är utspridda på fyra väggar
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag fixat luftspalt under plåttaket under balkongen samt limmat fast plåtarna. Byggde även igen mellanrummet mellan luftspalten och hammarbandet och satte vindduk så nu är sista sidan klar för läktning.

Det har även spikats upp lite innerpanel. Nu ikväll har jag måttat in och borrat för alla spotar i taket. Kopplade in hälften innan jag tog ett godnattbad.

Får återkomma med lite bilder på detta.

Igår åkte det även upp mer panel utvändigt samt överbläck över skjutdörrarna på gaveln. Så nu är det dags att tillverka lite specialbitar igen.
Hus under renovering med ny luftspalt under plåttak och nyligen installerad vindduk och panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På måndag kommer leveransen av gavelspetsfönstren.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Synd att dit rör för stupröret sitter så långt ut från plattan..... Kan bli svårt att få stupröret att passa med anslutningen mot marken om du sätter fast det mot väggen med vanliga infästningar. För det är väl dagvattenröret som sticker upp på bilden ovan?
Har sett ett antal bilder på bottenplattor där rören sitter en bra bit från plattan, blir antagligen lättare att bygga gjutformen om inte röret sitter så nära som som stuprörs fästena vill ha de.
 
R roli skrev:
Synd att dit rör för stupröret sitter så långt ut från plattan..... Kan bli svårt att få stupröret att passa med anslutningen mot marken om du sätter fast det mot väggen med vanliga infästningar. För det är väl dagvattenröret som sticker upp på bilden ovan?
Har sett ett antal bilder på bottenplattor där rören sitter en bra bit från plattan, blir antagligen lättare att bygga gjutformen om inte röret sitter så nära som som stuprörs fästena vill ha de.
Nej det är för renspolning av dräneringen så det röret kommer att hamna under trallen med någon liten lucka. Funderar dock ganska mycket på hur jag ska göra med stupröret. Snyggast hade förmodligen varit i hörnet vid ”kuren” men där har jag ju ingenstans att göra av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.