7 733 läst · 89 svar
8k läst
89 svar
Byte av raddar i källare, några frågor.
Jag har läst något om den sådan lösning tidigare, men det blir nog lite svårt att använda för mig. Rören kommer ned från innertaket, och de gängade muffarna sitter precis vid taket. Jag kan alltså inte skapa en fryspropp framför muffarna, och att frysa själva muffarna är nog inte så lyckat. Dock skulle det kunna vara en lösning för att frysa mellan muffarna och raddarna, så jag kan plugga de gamla rören. Då kan jag montera de nya raddarna i lugn och ro för att sedan tömma systemet en gång när de nya rören ska passas till.
Pust...det har varit för varmt för att jag skulle känna motivation att ta tag i detta med radd-byte, men nu känner jag att det är läge att börja fördjupa mig i det på riktigt. Som det känns nu så lutar det åt att köra på det Krilleman och Demmpa tipsade om, alltså minikulventiler. Som jag skrev tidigare finns det flera fördelar med det. Dels kan jag tömma systemet en gång för att sedan fylla på det relativt omgående igen och sedan i lugn och ro ordna med bytena av raddarna. Dels underlättar det väldigt mycket om jag skulle misslyckats med att få tätt i någon skarv (på rätt sida kulventilen alltså). Sen underlättar det mycket om det i vinter (eller senare) skulle visa sig att jag behöver ännu större raddar.
Jag har nu tagit lite bilder, och jag hoppas att ni som kan detta vill ge mig lite tips och råd. Först gästrummet.
Så här ser det ut idag. Tanken är att sätta "nya" radden över sängen, så att den sistnämnda kan skjutas in helt emot väggen.
Det här är radden som jag tänkte använda.
Så här ser det ut uppe vid innertaket. Det är lika i alla de tre utrymmen som ska få större raddar. Jag är lite osäker på hur detta är konstruerat, men jag gissar att det i princip är en rörmuff med invändiga gängor som kopplar ihop rören från taket med rören ned till radden.
Här är gamla raddens övre kopplingar.
Nedre kopplingar.
Nya raddens kopplingar.
Så långt gästrummet, nästa är "korridoren". Befintliga rör och kopplingar är likadana som i gästrummet, men här blir det en annan typ av raddar (man får ta vad man får tag i när man har stram budget).
Här står raddarna för både korridoren och tvättstugan.
De här raddarnas rör är grövre än de befintliga raddarnas.
Så här ser det ut i tvättstugan. Tyvärr sitter radden inte under fönstret här, men det blir jag tvungen att leva med om jag inte vill göra radikala förändringar i tvättstugans planlösning.
I gästrummet ser jag inga stora bekymmer, men i de övriga rummen ser jag två problem. Dels att det är olika dimension på rören, men det gissar jag att det finns övergångar som löser det. Jag har mätt de blanka böjarna till 16 mm (3/8"?) resp. 19 mm (3/4"?). Det andra är att kopplingarna i de nya raddarna kommer hamna en bra bit längre ut från väggen än de gamla enrads-raddarnas kopplingar, så rören ned från taket kommer inte lajna upp.
Jag listar upp de frågor jag har nu, så blir det enklare att svara:
1. Är det "bara" att gänga loss de nedre rören från muffarna och montera dit minikulventilerna? Att packa med lin och pasta ska jag läsa på om, så att jag får det rätt mellan ventiler och rören i taket.
2. Är det kopparrör som gäller, eller innebär det någon risk för galvanisk korrosion?
3. Hur löser jag när kopplingarna inte lajnar upp med rören ned från taket? Finns det rörböjar för detta eller ska jag försöka göra böjar på rören som i den gamla installationen? Det sistnämnda tycker jag är mycket snyggare, och det känns också säkrare ju färre skarvar det är.
Det blev långt det här...så tack till er som orkar läsa!
Jag har nu tagit lite bilder, och jag hoppas att ni som kan detta vill ge mig lite tips och råd. Först gästrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut idag. Tanken är att sätta "nya" radden över sängen, så att den sistnämnda kan skjutas in helt emot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är radden som jag tänkte använda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut uppe vid innertaket. Det är lika i alla de tre utrymmen som ska få större raddar. Jag är lite osäker på hur detta är konstruerat, men jag gissar att det i princip är en rörmuff med invändiga gängor som kopplar ihop rören från taket med rören ned till radden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är gamla raddens övre kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedre kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya raddens kopplingar.
Så långt gästrummet, nästa är "korridoren". Befintliga rör och kopplingar är likadana som i gästrummet, men här blir det en annan typ av raddar (man får ta vad man får tag i när man har stram budget).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här står raddarna för både korridoren och tvättstugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De här raddarnas rör är grövre än de befintliga raddarnas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut i tvättstugan. Tyvärr sitter radden inte under fönstret här, men det blir jag tvungen att leva med om jag inte vill göra radikala förändringar i tvättstugans planlösning.
I gästrummet ser jag inga stora bekymmer, men i de övriga rummen ser jag två problem. Dels att det är olika dimension på rören, men det gissar jag att det finns övergångar som löser det. Jag har mätt de blanka böjarna till 16 mm (3/8"?) resp. 19 mm (3/4"?). Det andra är att kopplingarna i de nya raddarna kommer hamna en bra bit längre ut från väggen än de gamla enrads-raddarnas kopplingar, så rören ned från taket kommer inte lajna upp.
Jag listar upp de frågor jag har nu, så blir det enklare att svara:
1. Är det "bara" att gänga loss de nedre rören från muffarna och montera dit minikulventilerna? Att packa med lin och pasta ska jag läsa på om, så att jag får det rätt mellan ventiler och rören i taket.
2. Är det kopparrör som gäller, eller innebär det någon risk för galvanisk korrosion?
3. Hur löser jag när kopplingarna inte lajnar upp med rören ned från taket? Finns det rörböjar för detta eller ska jag försöka göra böjar på rören som i den gamla installationen? Det sistnämnda tycker jag är mycket snyggare, och det känns också säkrare ju färre skarvar det är.
Det blev långt det här...så tack till er som orkar läsa!
Redigerat:
Ser vettigt ut så du kommer säkert lyckas bra med jobbet. För egen del skulle jag se det så här.
1. Det är ett bra ställe att skilja av på. Se bara till att hålla mot i muffarna bra när rören gängas ur så det inte rubbas i onödan upp vidare i taket. Kolla/testa lite på hur man jobbar med lin/pasta också innan du gör skarpa jobbet, riktigt bra, enkel och säker gängtätning.
2. Finns inga som helst problem med kopparrör i dessa fall vid värmeledningssystem. Det är vettigt och enkelt att jobba med också.
3. Behåll avståndet från vägg som det är ner till i närheten av anslutningarna på elementen. Om du gör 30 graders bock ut från väggen och vrider anslutningarna lika inåt och passar ihop vid kopplingarna bör det bli prydligt utan för mycket bockövningar. Samma med returen där får du om det ska bli riktigt bra börja med att få till lämplig s-bock som på gamla röret innan du passar in andra längder och vinklar.
Du får visa färdiga resultatet här sen.
1. Det är ett bra ställe att skilja av på. Se bara till att hålla mot i muffarna bra när rören gängas ur så det inte rubbas i onödan upp vidare i taket. Kolla/testa lite på hur man jobbar med lin/pasta också innan du gör skarpa jobbet, riktigt bra, enkel och säker gängtätning.
2. Finns inga som helst problem med kopparrör i dessa fall vid värmeledningssystem. Det är vettigt och enkelt att jobba med också.
3. Behåll avståndet från vägg som det är ner till i närheten av anslutningarna på elementen. Om du gör 30 graders bock ut från väggen och vrider anslutningarna lika inåt och passar ihop vid kopplingarna bör det bli prydligt utan för mycket bockövningar. Samma med returen där får du om det ska bli riktigt bra börja med att få till lämplig s-bock som på gamla röret innan du passar in andra längder och vinklar.
Du får visa färdiga resultatet här sen.
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Tack för svaret, och uppmuntran, GK100!
1. Så det är bättre att behålla muffarna och skaffa kulventil med utvändig gänga, än att hitta en med invändig som kan gängas direkt på röret från taket?
Ska kolla med den stora instruktören herr Youtube gällande lin och pasta!
2. Fint, då kör jag på kopparrör. Får skaffa mig ett bockverktyg så kanske jag kan få till vettiga böjar.
3. Låter vettigt att hålla rören raka så långt det går, och sedan bocka till så det passar.
Givetvis kommer jag fota! Det blir nog fler frågor när jag väl sätter igång, och då blir det löpande bilder. Det är ju, som skrevs tidigare i tråden, så mycket enklare att förklara med bilder...både gällande mina frågor och förhoppningsvis forumets svar på dem när man kan hänvisa till ett foto.
Redan nu har det dykt upp fler frågor:
4. Hur vet jag vilken dimension jag ska ha på kulventilerna? Jag har googlat runt lite, men tycker att det det är lite knepigt med de olika benämningarna på storlekarna...tum, Gxx, mm. Den variant Demmpa lade in bild på här ser ut att ha färdig klämkoppling i änden som går mot radden och gänga mot tilloppsrören...någon sådan har jag inte hittat. Är det så att man köper en ventil med hona-hane gänga och klämkopplingen separat?
5. Till de raddar som har "fel" storlek på det böjda röret, är det bättre att gå upp i dimension på röret mellan inloppet böj och kulventilen i taket, eller är det bättre att ordna en övergång närmast böjen och köra med samma dimension på röret som sitter där idag?
1. Så det är bättre att behålla muffarna och skaffa kulventil med utvändig gänga, än att hitta en med invändig som kan gängas direkt på röret från taket?
Ska kolla med den stora instruktören herr Youtube gällande lin och pasta!
2. Fint, då kör jag på kopparrör. Får skaffa mig ett bockverktyg så kanske jag kan få till vettiga böjar.
3. Låter vettigt att hålla rören raka så långt det går, och sedan bocka till så det passar.
Givetvis kommer jag fota! Det blir nog fler frågor när jag väl sätter igång, och då blir det löpande bilder. Det är ju, som skrevs tidigare i tråden, så mycket enklare att förklara med bilder...både gällande mina frågor och förhoppningsvis forumets svar på dem när man kan hänvisa till ett foto.
Redan nu har det dykt upp fler frågor:
4. Hur vet jag vilken dimension jag ska ha på kulventilerna? Jag har googlat runt lite, men tycker att det det är lite knepigt med de olika benämningarna på storlekarna...tum, Gxx, mm. Den variant Demmpa lade in bild på här ser ut att ha färdig klämkoppling i änden som går mot radden och gänga mot tilloppsrören...någon sådan har jag inte hittat. Är det så att man köper en ventil med hona-hane gänga och klämkopplingen separat?
5. Till de raddar som har "fel" storlek på det böjda röret, är det bättre att gå upp i dimension på röret mellan inloppet böj och kulventilen i taket, eller är det bättre att ordna en övergång närmast böjen och köra med samma dimension på röret som sitter där idag?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 453 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 453 inlägg
Absolut ska du behålla muffarna i taket och använda dessa för att hålla emot på med en liten rörtång! Precis som GK skriver så kan röret gänga ur sig i taket annars!
Köp ballofixer med korrekt gänga, ej klämringsände som är tunnare i godset. Se min bild på materialtjocklekens skillnad!
Det ser ut som att du bara har 3/8" rör på samtliga bilder, som då är ca 17mm i diameter.
Kontrollera!
Köp ballofixer med korrekt gänga, ej klämringsände som är tunnare i godset. Se min bild på materialtjocklekens skillnad!
Det ser ut som att du bara har 3/8" rör på samtliga bilder, som då är ca 17mm i diameter.
Kontrollera!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ah, bra info där! Det vore ju inte kul om man gängar ur rören uppe inne i taket!
Tydligt gällande godtjockleken där. Dock behöver jag ju klämring nedåt, så att säga. Finns det Ballofixer med klämringsände åt ena hållet och "vanlig" åt andra, eller går det att lösa på något annat sätt?
Original är det 3/8" överallt. På de två raddar som står bredvid varandra i en av mina bilder är de böjda rörens diameter 19 mm, som jag gissar är 3/4". Den lite nyare till gästrummet vet jag faktiskt inte vad den har för dimension...men mitt ögonmått säger mig att det är samma storlek som de gamla raddarna, dvs 3/8" även där.
Tydligt gällande godtjockleken där. Dock behöver jag ju klämring nedåt, så att säga. Finns det Ballofixer med klämringsände åt ena hållet och "vanlig" åt andra, eller går det att lösa på något annat sätt?
Original är det 3/8" överallt. På de två raddar som står bredvid varandra i en av mina bilder är de böjda rörens diameter 19 mm, som jag gissar är 3/4". Den lite nyare till gästrummet vet jag faktiskt inte vad den har för dimension...men mitt ögonmått säger mig att det är samma storlek som de gamla raddarna, dvs 3/8" även där.
När du kollar på delar är nutida beteckning för 3/8" R10 eller ibland G10 så välj en ventil med in och utvändig gänga R10. Sen kan du sätta en rak klämringskoppling R10x15 för övergång till 15 mm Cu om du vill ha 15 mm vilket kan vara vettigt här. Samma raka kopplingar passar sen också bra mot ventil och returkoppling på dina element så det blir enkel inköpslista.
På de två med grövre anslutning bör det isf vara 1/2" dvs R15 mät diameter på ventilens invändiga del så du vet. Det går bra att använda precis samma delar som till övriga bara att sätta en bussning 15x10 mellan klämkopplingen och ventilerna. Annars sätta bussningen i elementen och skaffa nya ventiler med tillbehör för R10 om man vill det.
På de två med grövre anslutning bör det isf vara 1/2" dvs R15 mät diameter på ventilens invändiga del så du vet. Det går bra att använda precis samma delar som till övriga bara att sätta en bussning 15x10 mellan klämkopplingen och ventilerna. Annars sätta bussningen i elementen och skaffa nya ventiler med tillbehör för R10 om man vill det.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 453 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 453 inlägg
Vatette har en G3/8"x15mm ballofix med korrekt gängända som då kommer passa direkt i dina muffar! Det blir ju kalas med 15mm rör då!
RSK: 8547095
https://www.rskdatabasen.se/kategor...r/stangventiler/kulventiler/vatette-8547095-1
Dom två radiatorerna som har större anslutning tror jag också är 1/2" (15). Således köper du bara termostatventiler/returventiler i dimension 15 plus en övergång till klämring R15x15.
RSK: 1947100 är förkromad och RSK: 1940519 är gul.
Vatettes produktkatalog är fantastisk!
Observera att alla installationsanvisningar finns med längst bak i den.
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/VatetteKatalog_2013_2014.pdf
Hur ser det ut nertill i dessa två radiatorer, sitter det nippel med mutter där?
I den andra radiatorn med igängade raka övergångar till lekande muttrar, ska du ha koppel i den, eller böj med mutter likt dom andra två radiatorerna?
Det är även klokt i att investera i en bra bocknyckel (enligt mig). Tex Bacho 500 eller Fromax 55. Men dom kostar från 1500-2000:- och uppåt.
Fromax har en fin anvisning hur man bockar.
http://fromax.com/No55.pdf
RSK: 8547095
https://www.rskdatabasen.se/kategor...r/stangventiler/kulventiler/vatette-8547095-1
Dom två radiatorerna som har större anslutning tror jag också är 1/2" (15). Således köper du bara termostatventiler/returventiler i dimension 15 plus en övergång till klämring R15x15.
RSK: 1947100 är förkromad och RSK: 1940519 är gul.
Vatettes produktkatalog är fantastisk!
Observera att alla installationsanvisningar finns med längst bak i den.
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/VatetteKatalog_2013_2014.pdf
Hur ser det ut nertill i dessa två radiatorer, sitter det nippel med mutter där?
I den andra radiatorn med igängade raka övergångar till lekande muttrar, ska du ha koppel i den, eller böj med mutter likt dom andra två radiatorerna?
Det är även klokt i att investera i en bra bocknyckel (enligt mig). Tex Bacho 500 eller Fromax 55. Men dom kostar från 1500-2000:- och uppåt.
Fromax har en fin anvisning hur man bockar.
http://fromax.com/No55.pdf
Redigerat:
Toppen killar, nu börjar det klarna lite! Jag ska ta och samla ihop en inköpslista på någon bra webbshop och lägga ut en skärmdump här, så kan ni kanske se ifall jag missat något.
Jag hade inte tänkt använda koppel till den nyare radiatorn, om jag slipper. Det finns inte en enda radiator med koppel i huset, och jag föredrar att hålla stilen någorlunda. Faktum är att jag hellre hade bytt till Lenhovdas panelradiatorer, med större kapacitet, än de jag hittade billigt på Blocket. Dock har jag nöjt mig med dem eftersom åtminstone två av utrymmena inte är ställen man hänger så mycket i.
Jag låg och kikade på radiatorn i gästrummet (sover där nu när det är så varmt) och såg då en potentiell komplikation. Om jag ska böja in det böjda röret på inloppet för att möta röret ned från taket...hur blir det då med termostaten? Den sitter ju idag mellan böjda röret och det vertikala. Vinklar jag in böjen mot väggen kommer ju termostaten sitta lite knasigt...
Gällande rörbockare så tror jag att jag får försöka klara mig med en från Jula eller Biltema...1500-2000 är väl saftigt, och skulle antagligen täcka en stor del av arbetskostnaden för att ta in en röris att fixa böjarna.
Jag hade inte tänkt använda koppel till den nyare radiatorn, om jag slipper. Det finns inte en enda radiator med koppel i huset, och jag föredrar att hålla stilen någorlunda. Faktum är att jag hellre hade bytt till Lenhovdas panelradiatorer, med större kapacitet, än de jag hittade billigt på Blocket. Dock har jag nöjt mig med dem eftersom åtminstone två av utrymmena inte är ställen man hänger så mycket i.
Jag låg och kikade på radiatorn i gästrummet (sover där nu när det är så varmt) och såg då en potentiell komplikation. Om jag ska böja in det böjda röret på inloppet för att möta röret ned från taket...hur blir det då med termostaten? Den sitter ju idag mellan böjda röret och det vertikala. Vinklar jag in böjen mot väggen kommer ju termostaten sitta lite knasigt...
Gällande rörbockare så tror jag att jag får försöka klara mig med en från Jula eller Biltema...1500-2000 är väl saftigt, och skulle antagligen täcka en stor del av arbetskostnaden för att ta in en röris att fixa böjarna.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 453 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 453 inlägg
Då får du gänga ur dina befintliga övergångar till radiatorn i gästrummet och så köper du böj med mutter till termostaten och nippel med mutter till returventilen.
Det normala är ju att man sätter termostaten rakt ut i dessa lägen när anslutningen kommer ovanifrån.
Det normala är ju att man sätter termostaten rakt ut i dessa lägen när anslutningen kommer ovanifrån.
Undrar varför vissa envisas med att sin egen bransch ska förlora jobb. Långkonjunkturen står runt hörnet.
Det här är dessutom rent olämpligt för TS att ge sig på själv. Vatten och el är bäst lämnat till yrkesmän för sömnen och försäkringarnas skull.
Risken är stor för knas när du ska gänga i och ur muffarna i taket.
Det här är dessutom rent olämpligt för TS att ge sig på själv. Vatten och el är bäst lämnat till yrkesmän för sömnen och försäkringarnas skull.
Risken är stor för knas när du ska gänga i och ur muffarna i taket.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 453 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 453 inlägg
Varför håller du på och bluddrar så här gång efter gång? Det är väl utmärkt att i det här fallet Paxman får lite hjälp i vettig riktning för sina funderingar och lilla hemmajobb. Forumet tar upp många ting och detta fallet är ju verkligen i linje med vad som kan ses som lämpligt.W WarHawk skrev:
Får man som stående utanför din bransch ge råd? Att du hänger upp dig på Krilleman är en sak då men du behöver inte bry dig i vad vi andra utanför skrået avhandlar. TS kommer till din stora besvikelse med mycket stor sannolikhet lyckas med jobbet och på ett bra sätt dessutom.