W
GK100 GK100 skrev:
Varför håller du på och bluddrar så här gång efter gång? Det är väl utmärkt att i det här fallet Paxman får lite hjälp i vettig riktning för sina funderingar och lilla hemmajobb. Forumet tar upp många ting och detta fallet är ju verkligen i linje med vad som kan ses som lämpligt.

Får man som stående utanför din bransch ge råd? Att du hänger upp dig på Krilleman är en sak då men du behöver inte bry dig i vad vi andra utanför skrået avhandlar. TS kommer till din stora besvikelse med mycket stor sannolikhet lyckas med jobbet och på ett bra sätt dessutom.
(Tråd har startats i OT-forumet)

Inte alls omöjligt att han lyckas. Jag ifrågasatte bara om det är värt att försöka med saker som kan ge stora konsekvenser om det blir fel.

Vad händer tex om något skräp frigörs i rören eller på annat sätt kommer in i värmesystemet och stoppar flödet? Så står ts med en kall slinga och kostsam felsökning till vintern?
 
Krilleman
W WarHawk skrev:
Det här är dessutom rent olämpligt för TS att ge sig på själv. Vatten och el är bäst lämnat till yrkesmän för sömnen och försäkringarnas skull.
El får man inte utföra själv. Det finns det lag på.

VVS är inget hinder alls så länge man gör det fackmannamässigt. Alltså följa monteringsanvisningarna och hitta inte på någon egen patentlösning!

Värmesystem är en bra sak att ta som första objekt på eget bevåg.

Begränsad mängd vatten i systemet och alla skarvar är synliga. Ev läck upptäcks direkt. (y)

Läsa på och få lite hjälp på traven så är det snart klart.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Precis, och med tanke på att det är i princip omöjligt att få tag på en rörmokare som har tid/är villig att komma och göra ett sånt här litet jobb så tror jag ingen behöver ligga sömnlös över att branschen drabbas för att jag gör detta själv. Om jag misslyckas med detta så är det ingen stor katastrof. Som Krilleman skriver så har värmekretsen inte mycket vatten och två av tre berörda utrymmen har golvbrunnar, så katastrofen blir nog inte så stor om det springer läck. Inget av utrymmena har golv som förstörs om de hamnar under vatten...nåja, ett laminatgolv, men om det förstörs så får vi ju anledning att byta det vilket kanske inte är direkt negativt.

Färskvattensystemet ger jag mig inte på, utan de jobb som kommer behöver göras där får jag jaga en röris som har tid och lust när det blir dags. Jag vill ju inte tömma vattentornet om något blir knas när vi är bortresta (brukar iofs stänga av ingående vatten när vi är bort längre perioder).

Krilleman,

Jag har några böjar från radiatorer som inte används, så jag kan testa att gänga ur övergångarna på den nyare radiatorn och sätta på dem. När det gäller termostaten så är jag inte helt säker på ifall jag ska ha någon sådan alls. Jag har läst mycket om att man inte bör använda termostater när man har bergvärme, utan hellre strypa flödet...men iom att detta är ett "sovrum" när vi har gäster så känns det rätt bra att enkelt kunna reglera temperaturen.
 
W
Krilleman Krilleman skrev:
El får man inte utföra själv. Det finns det lag på.

VVS är inget hinder alls så länge man gör det fackmannamässigt. Alltså följa monteringsanvisningarna och hitta inte på någon egen patentlösning!

Värmesystem är en bra sak att ta som första objekt på eget bevåg.

Begränsad mängd vatten i systemet och alla skarvar är synliga. Ev läck upptäcks direkt. (y)

Läsa på och få lite hjälp på traven så är det snart klart.
Haha, nu försöker du nästan sälja iväg jobb :)

Men min fundering var inte främst om det blir läck utan faktumet att fler saker än så kan gå fel när man meckar i sånna här gamla system.

Att felsöka ett ettrörssystem som pluggat igen någonstans kan dra en hel del timmar.
 
Tack WarHawk, då vet vi din inställning i frågan. (y) Du kanske skulle söka dig till ett branchforum istället, då BH är ett konsumentforum där fokus är "gör det själv" för hemmafixare.:thinking:
 
Krilleman
I detta fallet har ju Paxman ett 2-rörssystem.

Men dom gångerna det dyker upp frågor om 1-rörssystem så brukar det tas upp ett eventuellt injusteringsproblem.

Jag har själv grottat i flera 1-rörssystem, det löser sig nästan alltid med ett logiskt tankesätt!

[OT OFF]

Åter till trådskrivarens ämne!
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Hade tänkt åka till min lokala VVS-firma imorgon och botanisera lite hårdvara, men pratade just med min granne som varit där idag och fått åka hem i ogjort ärende. Det var tydligen ägarnas gamla föräldrar som jobbade nu under semestertider, och de hade tydligen inte mycket koll. Grannen fick gå in på lagret själv och leta bland lådorna! :rofl:
 
Krilleman
P Paxman skrev:
Grannen fick gå in på lagret själv och leta bland lådorna! :rofl:
Det är ganska vanligt skulle jag säga. Jag var inne hos en butik en lördag för några år sen när jag glömt saker som var tvungna att monteras den dagen.

Killen i kassan bad mig följa med in på lagret för att hämta sakerna jag behövde. Men när jag började rabbla mått och RSK-nummer så tittade han på mig och sa bara: "Du är rörmokare, plocka det du behöver och kom ut till kassan"

:strong:
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Hahaha...fantastiskt! Tyvärr är det vanligare och vanligare att kompetensen och yrkesstoltheten saknas nuförtiden.

Killen som jobbar normalt sett på min lokala VVS-firma är dock en riktig pärla. Han tar sig alltid tid, kommer med väldigt bra tips och råd. Det är till och med så att han vid ett tillfälle givit mig RSK-nummer på grejerna jag behövde med uppmaningen att jag skulle leta upp dem på nätet, eftersom det skulle bli mycket billigare än att köpa av honom! :p(y)
 
Staffans2000
Krilleman Krilleman skrev:
Köp ballofixer med korrekt gänga, ej klämringsände som är tunnare i godset. Se min bild på materialtjocklekens skillnad!





[bild]
Nu måste jag ändå lägga in mitt veto. Ballofixen med klämringsändan har väl samma godstjocklek som den andra om vi bortser från dem klämringsgradade änden? Om inte, är den ändå fullt användbar som gängända. Rätta mig om jag har fel!

paxman!
När du mokar med gamla linade rör finns alltid risken att de röret du vill ha kvar, rör sig i en annan gänga än den du vill gänga loss. Då kan det bli läck. Riskminimeringen är att ta en något större tång till det rör som skall vara kvar och en mindre till den del som skall gängas loss. Glasklart?



Dessutom är jag övertygad om att WarHawk driver med oss, för den andra förkaringen till hans meningslösa inlägg är att "stridshöken" är en så dålig rörläggare själv, att han i ren frustration därav skriver sådan rappakalja!
Så min röst på skojaren "WarHawk".

Föredettingen Staffan
 
Hehe...vi får väl se Jarlingar! :p Får jag bara dit kulventilerna så känner jag mig lugn...misslyckas jag med resten får jag ringa in någon, men har då gott om tid eftersom jag kan fylla upp systemet igen för värme i resten av huset. I två av utrymmena som ska få nya raddar har vi elvärmegolv, så även om vintern skulle komma så riskerar vi ingen frysning. Det sista rummet, tvättstugan, kan vi ställa in en fristående elradiator.

Jag hade siktat in mig på Julas rörböjare för 200 spänn...men det kanske ändå är värt att gå upp till 550 kr, så jag får en i mellanskiktet.
 
W
Julas för 200 duger kanske till glödgat men inte mer. Oerhört klen.
 
Krilleman
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu måste jag ändå lägga in mitt veto. Ballofixen med klämringsändan har väl samma godstjocklek som den andra om vi bortser från dem klämringsgradade änden? Om inte, är den ändå fullt användbar som gängända. Rätta mig om jag har fel!
Den med planända är betydligt tjockare och ser ut som en helt vanlig gänga likvärdig med gängade mässingsdelar.

Om man bortser från gängan så är klämringskopplingens godstjocklek ca 1,5-2mm medans den med slätända ca 3mm tjock.

En klämringskoppling är ju just en klämringskoppling.

Varför inte köpa den tjockare varianten när det är bättre och likvärdigt med gängade mässingsdelar?
 
Staffans2000
Krilleman Krilleman skrev:
Varför inte köpa den tjockare varianten när det är bättre och likvärdigt med gängade mässingsdelar?
Ja. Varför inte.
Men om det råkar finnas en klämringskoppling (upp till 15mm) hemma, går det ändå utmärkt att använda den som gängända, trots att godset är lite tunnare och att gängan inte är konisk.

Veto, var nog att ta i lite.
Det jag menade var detta.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.