Mikael_L
Mmmmm, jag har precis samma problem.
Har jäkligt svårt att göra något halvdant, antingen absolut minsta möjliga såsom ett provisorium, typ lite ståltråd och gaffatejp, eller så måste det, typ, göras riktigt ordentligt.

Ibland bra, ibland lite dumt... :thinking:

• Gilla
Steffo1980 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Praktiskt, garaget är uppfört utav självrivande material för att underlätta i framtiden. :D

Men du, jag tror det där blir jättebra var du än lägger ambitionsnivån. Var det inte från början bestämt att nivån skulle ligga ganska lågt, och att du ville få ut kanske typ bara 10 år till av byggnaden.

Bara så du inte lägger alldeles för mycket tid på det där ... ;)
Jo men va fan, när jag väl märkte hur mycket jobb jag ändå behövde lägga ner för att ens nå miniminivån så kände jag att jag kunde göra bara liiiite mer och få det betydligt bättre. Och har man väl tagit det steget då... ja ni vet hur det brukar bli :rolleyes:

Minst 40 år måste skiten hålla...

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten
BiFuel BiFuel skrev:
Minst 40 år måste skiten hålla...
Behåll den målbilden så står det i 80 år.

Färdigröjt för första gjut-etappen.
Gjutform och armeringsjärn förberett för betonggjutning i en byggplatsmiljö inomhus med stöttad trästruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick stötta upp ännu mer eftersom även nästa stående väggregel sett från hörnet stod på mer eller mindre rutten syll. Nu vilar hela hörnet av huset på den stackars gjutna kassunen.
Hörn av ett gulmålat hus med fönster ovanför en förberedd gjutform i betong, samt armering och stödmaterial.
Skapa konto

Börjat borra för att få in lite armering i befintliga saker samt lagt ut lite övrig armering.
Renoveringsprojekt med gjutform, stödstänger, borr och armering vid en husgrund.
Skapa konto

Gjutformen i stort sett klar. Imorgon kanske det blir gjutning...
Armeringsjärn och trägjutformar förberedda för betonggjutning i en byggplatsgrävning.
Skapa konto

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Kvällens nöje. 7 säckar grovbetong gick det åt. Var ute nyss och vattnade lite och lade tillbaka plast ovanpå.

När får man ta bort formen och när är det stadigt nog att ställa en hörnstolpe på?

Nyhälld grovbetong i form med stödstöttor och en hink vid sidan under byggnation.
Skapa konto

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fulkemisten
Brukar vänta några dygn med att forma av. Har man bråtton kan man köra på 24 h. Belasta med stolpe kan du göra direkt efter avformning men vänta någon vecka med att t ex borra och plugga.
Du skulle väl dessutom mura på med leca? Det kan du i princip göra nu på morgonen då det inte blir punktvis belastning.

BiFuel BiFuel skrev:
Färdigröjt för första gjut-etappen.
[bild]

Fick stötta upp ännu mer eftersom även nästa stående väggregel sett från hörnet stod på mer eller mindre rutten syll. Nu vilar hela hörnet av huset på den stackars gjutna kassunen.
[bild]

Börjat borra för att få in lite armering i befintliga saker samt lagt ut lite övrig armering.
[bild]

Gjutformen i stort sett klar. Imorgon kanske det blir gjutning...
[bild]
Undrar vad kassunen används till.

H Henri skrev:
Undrar vad kassunen används till.
Vi har funderat mycket på detta. Den är utanför en del av byggnaden som tidigare varit utedass men det verkar opraktiskt att kompostera skiten där. Kassunen hade tidigare ett trälock med gångjärn.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Brukar vänta några dygn med att forma av. Har man bråtton kan man köra på 24 h. Belasta med stolpe kan du göra direkt efter avformning men vänta någon vecka med att t ex borra och plugga.
Du skulle väl dessutom mura på med leca? Det kan du i princip göra nu på morgonen då det inte blir punktvis belastning.
Jo, jag ska mura med leca men jag tänkte göra det när jag har en längre del av grundmuren klar, så att jag kan lägga stenarna omlott. Annars får jag en skarv där. Därför tänkte jag ställa hörnstolpen direkt på betongen till att börja med, så det blir en punktlast.

Fulkemisten
BiFuel BiFuel skrev:
Jo, jag ska mura med leca men jag tänkte göra det när jag har en längre del av grundmuren klar, så att jag kan lägga stenarna omlott. Annars får jag en skarv där. Därför tänkte jag ställa hörnstolpen direkt på betongen till att börja med, så det blir en punktlast.
Ok. Det verkar meckigt. Jag tror kassunen kan ta avväxlingen som det är nu. Den är ju typ 2 decimeter längre bort än hörnstolpen? Men du vet kanske något som jag inte ser över forat.
Om du måste ställa stolpen på så tror jag verkligen att det är lugnt redan efter en eller ett par dagar. Särskilt om det är en provisorisk stolpe som ska kortas av. Då kan du ju lägga ett par bitar av formen under eller en brädlapp så att ytan utökas?
Men som sagt. Det verkar krångligt att sätta dit stolpen innan du murat färdigt leca. Kan du inte mura fram till hörnet och sedan fortsätta när nästa bit klack är klar? Då får du allt i förband om du vill och kan ställa stolpen där den ska vara från början.

Funderar på hörnstolpe... Räcker det med 2 st 45*95 som man drar ihop med vagnsbult eller nåt? Eller 3 st 45*125? Eller måste det vara massivt trä?

Fulkemisten
BiFuel BiFuel skrev:
Funderar på hörnstolpe... Räcker det med 2 st 45*95 som man drar ihop med vagnsbult eller nåt? Eller 3 st 45*125? Eller måste det vara massivt trä?
Du får såklart bättre hållfasthet med en massiv stolpe. Det är framförallt höjden på stolpen som avgör hur mycket den klarar. Det där blir väl under två meter stolpe så jag skulle nöjt mig med 2 ihoplimmade 45x95 (trälim för utonhusbruk och vanliga skruv för att tvinga ihop bra) eller en 95x95, det är inte så mycket dyrare och mindre meck.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Jag hade satsat på antingen 2st 45×95 eller 95×95 limträ. Vanlig 95×95 har en förmåga att vrida sig och spricka.

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Jag hade satsat på antingen 2st 45×95 eller 95×95 limträ. Vanlig 95×95 har en förmåga att vrida sig och spricka.
Jag har mängder med 45*95 liggande som jag gärna vill bli av med, så det låter bra.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Fy fasen, svettig dag idag. Känns dock bra att vara igång, även om detta projekt blir förbannat mycket större än vad jag tänkt.

Gjutet och klart i vedbodshörnet.
Ny gjuten betong i hörn av vedbod med provisoriska stolpar och stöttad pelare.
Skapa konto

Hörnet säkrat med provisoriska stolpar, tills jag murat och lagt syll.
Gjutna betongfundament i ett vedbodshörn med provisoriska stolpar, stödregel, vattenpass och gammal muryta.
Skapa konto

Har även stöttat upp pelaren till höger om hörnet, inför att jag ska riva muren däråt. Ett stöd ute på backen och ett stöd inne i vedboden och så en 45*145 regel däremellan. Denna har jag skruvat i den numera avkapade stolpen.
Renoveringsprojekt i vedbod med gjutet hörn, provisoriska stolpar och stöttad pelare.
Skapa konto

Muren inne i själva garagedelen. Gick i stort sett att sparka sönder. Uppbuktningen var som jag misstänkte berg i dagen, som man 1935 bara gjutit golvet över. Får se hur jag gör med det...
Delvis rivet betonggolv med skadad mur och provisoriska stödpelare i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

• Gilla
jonne72 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.