29 806 läst · 145 svar
30k läst
145 svar
Hjälp mig rädda mitt gamla garage - nödlösning för grundmur och syll?
Mmmmm, jag har precis samma problem.
Har jäkligt svårt att göra något halvdant, antingen absolut minsta möjliga såsom ett provisorium, typ lite ståltråd och gaffatejp, eller så måste det, typ, göras riktigt ordentligt.
Ibland bra, ibland lite dumt...
Har jäkligt svårt att göra något halvdant, antingen absolut minsta möjliga såsom ett provisorium, typ lite ståltråd och gaffatejp, eller så måste det, typ, göras riktigt ordentligt.
Ibland bra, ibland lite dumt...
Jo men va fan, när jag väl märkte hur mycket jobb jag ändå behövde lägga ner för att ens nå miniminivån så kände jag att jag kunde göra bara liiiite mer och få det betydligt bättre. Och har man väl tagit det steget då... ja ni vet hur det brukar bliMikael_L skrev:Praktiskt, garaget är uppfört utav självrivande material för att underlätta i framtiden.
Men du, jag tror det där blir jättebra var du än lägger ambitionsnivån. Var det inte från början bestämt att nivån skulle ligga ganska lågt, och att du ville få ut kanske typ bara 10 år till av byggnaden.
Bara så du inte lägger alldeles för mycket tid på det där ...
Minst 40 år måste skiten hålla...
Färdigröjt för första gjut-etappen.
Fick stötta upp ännu mer eftersom även nästa stående väggregel sett från hörnet stod på mer eller mindre rutten syll. Nu vilar hela hörnet av huset på den stackars gjutna kassunen.
Börjat borra för att få in lite armering i befintliga saker samt lagt ut lite övrig armering.
Gjutformen i stort sett klar. Imorgon kanske det blir gjutning...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick stötta upp ännu mer eftersom även nästa stående väggregel sett från hörnet stod på mer eller mindre rutten syll. Nu vilar hela hörnet av huset på den stackars gjutna kassunen.
Logga in
Skapa konto
Börjat borra för att få in lite armering i befintliga saker samt lagt ut lite övrig armering.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Brukar vänta några dygn med att forma av. Har man bråtton kan man köra på 24 h. Belasta med stolpe kan du göra direkt efter avformning men vänta någon vecka med att t ex borra och plugga.
Du skulle väl dessutom mura på med leca? Det kan du i princip göra nu på morgonen då det inte blir punktvis belastning.
Du skulle väl dessutom mura på med leca? Det kan du i princip göra nu på morgonen då det inte blir punktvis belastning.
Undrar vad kassunen används till.BiFuel skrev:Färdigröjt för första gjut-etappen.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Jo, jag ska mura med leca men jag tänkte göra det när jag har en längre del av grundmuren klar, så att jag kan lägga stenarna omlott. Annars får jag en skarv där. Därför tänkte jag ställa hörnstolpen direkt på betongen till att börja med, så det blir en punktlast.Fulkemisten skrev:Brukar vänta några dygn med att forma av. Har man bråtton kan man köra på 24 h. Belasta med stolpe kan du göra direkt efter avformning men vänta någon vecka med att t ex borra och plugga.
Ok. Det verkar meckigt. Jag tror kassunen kan ta avväxlingen som det är nu. Den är ju typ 2 decimeter längre bort än hörnstolpen? Men du vet kanske något som jag inte ser över forat.BiFuel skrev:
Om du måste ställa stolpen på så tror jag verkligen att det är lugnt redan efter en eller ett par dagar. Särskilt om det är en provisorisk stolpe som ska kortas av. Då kan du ju lägga ett par bitar av formen under eller en brädlapp så att ytan utökas?
Men som sagt. Det verkar krångligt att sätta dit stolpen innan du murat färdigt leca. Kan du inte mura fram till hörnet och sedan fortsätta när nästa bit klack är klar? Då får du allt i förband om du vill och kan ställa stolpen där den ska vara från början.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Du får såklart bättre hållfasthet med en massiv stolpe. Det är framförallt höjden på stolpen som avgör hur mycket den klarar. Det där blir väl under två meter stolpe så jag skulle nöjt mig med 2 ihoplimmade 45x95 (trälim för utonhusbruk och vanliga skruv för att tvinga ihop bra) eller en 95x95, det är inte så mycket dyrare och mindre meck.BiFuel skrev:
Fy fasen, svettig dag idag. Känns dock bra att vara igång, även om detta projekt blir förbannat mycket större än vad jag tänkt.
Gjutet och klart i vedbodshörnet.
Hörnet säkrat med provisoriska stolpar, tills jag murat och lagt syll.
Har även stöttat upp pelaren till höger om hörnet, inför att jag ska riva muren däråt. Ett stöd ute på backen och ett stöd inne i vedboden och så en 45*145 regel däremellan. Denna har jag skruvat i den numera avkapade stolpen.
Muren inne i själva garagedelen. Gick i stort sett att sparka sönder. Uppbuktningen var som jag misstänkte berg i dagen, som man 1935 bara gjutit golvet över. Får se hur jag gör med det...
Gjutet och klart i vedbodshörnet.
Logga in
Skapa konto
Hörnet säkrat med provisoriska stolpar, tills jag murat och lagt syll.
Logga in
Skapa konto
Har även stöttat upp pelaren till höger om hörnet, inför att jag ska riva muren däråt. Ett stöd ute på backen och ett stöd inne i vedboden och så en 45*145 regel däremellan. Denna har jag skruvat i den numera avkapade stolpen.
Logga in
Skapa konto
Muren inne i själva garagedelen. Gick i stort sett att sparka sönder. Uppbuktningen var som jag misstänkte berg i dagen, som man 1935 bara gjutit golvet över. Får se hur jag gör med det...
Logga in
Skapa konto