379 415 läst · 824 svar
379k läst
824 svar
Vårt ytong hus projekt
Förra helgen fick jag hjälp att lyfta upp den största järn balken som vägde 450kg.
Heab 180.
Denna balken ska bära utbyggnaden på baksidan och ett antal takstolar av hus delen så jag fick även hjälp av en kollega att svetsa pelare som hjälper till att bära upp den.
Heab 180.
Denna balken ska bära utbyggnaden på baksidan och ett antal takstolar av hus delen så jag fick även hjälp av en kollega att svetsa pelare som hjälper till att bära upp den.
Förra helgen fick jag också upp en av dom bärande innerväggarna som blir 200mm bred med en 2meters öppning så även här läggs i järn balk. Hea140.
Kan tilläga att det är sjukt jobbigt att gjuta dessa U block då all betong måste transporteras upp på ställning och hällas i formen och packas väl så det verkligen går ner runt Järn balken.
Kan tilläga att det är sjukt jobbigt att gjuta dessa U block då all betong måste transporteras upp på ställning och hällas i formen och packas väl så det verkligen går ner runt Järn balken.
Kul att höra själv älskar jag sten hus men jag jobbar som snickare och skulle aldrig kunna tänka mig att köpa ett hus med trä fasadJarlingar skrev:
Jodå jag murar eller limmar snarare ihop hela stommen så gott som helt själv. Jag har fått lite hjälp sv farsan och mina bröder men i stort sett murat allt själv och det är första gången jag bygger med detta material. Jag har bara murat leca innan så lite vana hade man väl.
Just nu håller jag på att bygga upp den sista bärande innerväggen mellan garage och hus och där ligger också tvätt rummet så där blir block bredden 200mm och mellan hus och garage 300mm.
Det gick fint att bygga in vattensäkra skåpet och för att förstärka så gjöt jag en balk över.
Det gick fint att bygga in vattensäkra skåpet och för att förstärka så gjöt jag en balk över.
Imorgon ska väggen bli klar.
Allt tar sin tid när man ska göra alla momenten själv.
För dom som undrar varför det är olika block i ena delen av väggen så är det för att mina 200 mm block inte kommer att räcka så jag använde 150mm och 50 mm block och lade på varamdra. Tar mer tid och är dyrare men jag behöver bli klar och konstruktions messigt spelar det ingen roll för 150mm block har samma densitet som 200mm blocken och 50mm blocken hade ännu högre densitet.
Imorgon kommer bilder på färdig vägg om jag hittat hjälp att lyfta upp balken över dörr öppningen
Allt tar sin tid när man ska göra alla momenten själv.
För dom som undrar varför det är olika block i ena delen av väggen så är det för att mina 200 mm block inte kommer att räcka så jag använde 150mm och 50 mm block och lade på varamdra. Tar mer tid och är dyrare men jag behöver bli klar och konstruktions messigt spelar det ingen roll för 150mm block har samma densitet som 200mm blocken och 50mm blocken hade ännu högre densitet.
Imorgon kommer bilder på färdig vägg om jag hittat hjälp att lyfta upp balken över dörr öppningen
Järnbalken kläddes också in idag. Massa sågande men man vill ju undvika köld bryggor så man får göra det noga. Cellplast tryckte jag först in.
Jätn pelarna ska kläs in med ytterväggs blocken som jag hakar ur sen resten av balken får jag nog klä in med stål reglar och aqua panel men det blir senare.
Målet är tak så fort som möjligt
Jätn pelarna ska kläs in med ytterväggs blocken som jag hakar ur sen resten av balken får jag nog klä in med stål reglar och aqua panel men det blir senare.
Målet är tak så fort som möjligt
Och där va den sista bärande väggen klar
lite foto på bygget ifrån en annan vy
Jag fick också upp några U block igår kväll. Här blir 4 meter fönster ut mot skogen och där bakom ligger havet som syns igenom ibland
Den bärande järn pelaren kom också upp igår