Vi har fått några squash som är plockbara...


Squashplantor med mogna frukter och blommor i ett trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har vi några squash!

Squashplantor med omogna frukter och blommor, delvis ätna blad, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några squash har vi numera.

Mogen squash på planta med gula blommor och halmmulch i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Glömde nästan, vi har några squash.

Squashplantor i trädgården med flera omogna squash och en blomma i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bredvid har vi några squash....
.

Trädgårdsland fyllt med frodigt växande squashplantor, några med synliga gula blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fler än tre plantor har vi, med squash!

Odlingsbädd med flera squashplantor på mark täckt med flis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den mindre begåvade i familjen tyckte att vi trycker ner några till, lite här och där..

I min ålder eller i värmen glömmer man lätt vissa saker, men, nämnde jag att vi har några plantor med......

Idag tänkte vi köpa några squash på Ica, de är goda att grilla....

Mvh "Lagom är bra"
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Inte squash, kanske goda ändå!


En slanggurka, äppelgurka och röda plommontomater på ett lila fat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äppelgurka, slanggurka och något rött, runt, kanske jordgubbar....

Mvh P-A
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Måste uppdatera i ren odlarglädje..
Det har regnat hela dagen! :love:

En grön regnvattentunna med lock, fylld med vatten efter regn, med en ansluten grön slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har fyllt alla tre tunnorna...
Över 1000 l vatten..
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Här har det droppat hela dagen, totalt säkert 3mm eller nått. I kombination med värmen kan man tro att det är en ångbastu ute...

Idag skördade vi en nätmelon!
Två klyftor av skivad nätmelon och en hel nätmelon på ett rött skärbräde, med trätrall i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan behöver jag professionellt tyckande om vad som kan felas vår vattenmelon planta.
Vattenmelonplanta med sjuka blad, bruna fläckar och skador, i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som tack för hjälpen får ni en bild på vitlöksflätor
Flätade vitlöksknippen och lösa vitlökar på en korg, med en barnleksak i bakgrunden på en träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Här har det droppat hela dagen, totalt säkert 3mm eller nått. I kombination med värmen kan man tro att det är en ångbastu ute...

Idag skördade vi en nätmelon!
[bild]

Och sedan behöver jag professionellt tyckande om vad som kan felas vår vattenmelon planta.
[bild]

Som tack för hjälpen får ni en bild på vitlöksflätor
[bild]
GaaahhhhH! Meloner skall växa på friland, alltså utanför växthuset, det är ingen professionell åsikt, det bara är så.... Tror att jag tar första bästa tåg neröver och nyper dig i örat!

Jo, en liten sak, meloner gillar värme, de gillar frisk luft, de gillar vatten, men likt gurkor och squash har de stora blad, bladen är sol och vattenskydd, inte enbart för rötterna och växten i sig, de skall skydda frukten också.

Ett litet tips till nästa år är att inte förkultivera, så i liknande plastbackar du har i växthuset, lite senare, runt slutet av april, början på maj eller i början på juni, sedan är det för sent.

Mycket naturgödsel i jorden, brunnen, viktigt!

Gräv djupa hål i uteodlingen, fyll hålen med grönt köksavfall som
får jäsa i hålet, täckt med jord, då bildas en trevlig gas som plantor älskar, iaf gurka, squash och meloner, då har de en långtidsverkande gödning samt direktverkande, vattna mycket och täck plantorna med väv, jag använder juteväv, tycker om den bäst.

Mvh P-A
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ärligt talat så har vi tänkt att meloner måste älska värme, och därmed trivas i växthuset tillsammans med gurkorna.

Är det nått speciellt som fattas melonen just nu, eller den visar bara ett allmänt missnöje?
Nätmelonen ser inte missnöjd ut nämligen.

Edit: kollade upp vår ena bok, enligt handbok för köksträdgården så "bör meloner odlas i drivbänk eller växthus".
 
Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
Ärligt talat så har vi tänkt att meloner måste älska värme, och därmed trivas i växthuset tillsammans med gurkorna.

Är det nått speciellt som fattas melonen just nu, eller den visar bara ett allmänt missnöje?
Nätmelonen ser inte missnöjd ut nämligen.

Edit: kollade upp vår ena bok, enligt handbok för köksträdgården så "bör meloner odlas i drivbänk eller växthus".

Att meloner "bör" odlas i drivbänk eller växthus är också rätt, om man ser till vårat normala klimat, lite extremt i år med värmen och uteblivet regn.

Om du vill lyckas med meloner så föreslår jag i alla fall att du har dem på friland. Om jag skall utveckla mig mera så friland för mig innebär:

- Välgödslat, naturgödsel eller kompost.
- Mullrikt.

I våra friland har vi, direkt på gräsmatta, lagt ett lager wellpapper, fyllt på med diverse komposterbart material, i princip allt organiskt avfall vi har, inget fisk, fågel, skaldjur eller kött. När det kommit upp tre-fyra decimeter med blandat material täcks allt med halm eller hö, tjockt topplager.
Denna hög får ligga över vintern, till våren är det klart att odla i den.

Dina meloner har jag svårt att gissa mig till vad som är felet, slutade du vattna under en längre tid? Jag tycker att det ser ut som om rotsystemet inte mår riktigt bra, övergödning, salt, för mycket vatten, för dränerad jord, för kompakt jord.... Gissar på övergödning och för mycket vatten.

Övergödning och övervattning är vanliga problem i växthus eftersom rötterna inte kan kompensera på ett naturligt sätt, de sitter liksom fast i sin lilla inhägnad och får utstå våra tappra försök att sköta dem.

Friland och vattna, mycket bättre, på friland används även solskydd....

Mvh P-A
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Många bra tips! Tackar! Man lär sig nytt hela tiden.

Vi har slutat vattna så ofta utan låter den torka upp något mellan varven.
När det gäller näring så vet jag ärligt talat inte om det är för mycket eller lite just nu :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Många bra tips! Tackar! Man lär sig nytt hela tiden.

Vi har slutat vattna så ofta utan låter den torka upp något mellan varven.
När det gäller näring så vet jag ärligt talat inte om det är för mycket eller lite just nu :thinking:
Hur ofta vattnar du, hur stor volym jord har varje melonplanta, toppade du dem i tidigt skede, tar du bort ämnen så att det bara är några få max 4-5 meloner på en bra planta med kontinuerligt gödsling, många ämnen kan få plantan att inte orka med frukten....

Jag har dessvärre ingen aning om vilken näring du bör ge din planta, något ämne fattas troligtvis, jag har inte den kunskapen om meloner i sig som kan hjälpa dig.

Vi tillsätter flytande gödsel ofta och lite, senare mot sensommar och höst blir det nästan bara frilandsgurkorna, frilandstomaterna som får extra fixa med näring, det är dyrt att köpa näringen, därför använder vi oss av egenproducerad, samt granne med hästar, får, höns och en fjärde granne med köttdjur, så gödsel betalar vi med lite grönsaker.....


Nästa år kanske vi kan "samodla" på distans och ge varandra lite tips om vad som fungerar och inte fungerar
Jag har gjort detta med några tidigare, väldigt lärorikt om utgångsläget ör detsamma, med likvärdiga frön och jordblandning.

Mvh P-A
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Samodla låter intressant, nu är melonerna förvisso egentligen min frus projekt men eftersom hon jobbar och jag är barnupptagen så håller jag ett öga på dem. Men det låter intressant!

Dessa stackare har nog inte mer än 5l jord var, fick lite hönsgödsel för någon vecka sedan, men kan säkert behöva mer bara för det. Även dessa har fått torka ut lite innan jag vattnar igen.
De har inte mer än något fåtal frukter och är inte toppade än.

Att odla är skoj, man lär sig mycket nytt! :D
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Blåbären, alla sorter är redan mogna utom de sista Amerikanska buskarna, de står mera i skuggan, skall ut i skogen idag och hämta några hinkar barr till dem och kiwiplantan.

Omoget blåbärsklase med blandning av gröna och lila bär mot gröna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars växer det på rejält, har jag postat bilden på våran Squashplanta ännu?
:thinking:

Mvh P-A
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte komma ihåg någon squash :thinking:

Hmm, barr funkar bra för att sura ner jorden? Ska jag komma ihåg till surjordaväxterna hemma ☺️
Tur man har några tallar på tomten.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kan inte komma ihåg någon squash :thinking:

Hmm, barr funkar bra för att sura ner jorden? Ska jag komma ihåg till surjordaväxterna hemma ☺️
Tur man har några tallar på tomten.
Ledsen att jag missade Squashen, men jag målar just nu, hann ta några snabbfoton enkom för din skull innan lunchen.

Vy över en trädgård med squashplantor i bakgrunden, fotograferad bredvid ett vitt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På väg ner från målningen tog jag ett foto på ett av landen i bakgrunden, med de sällsynta squash plantorna.

Går lite närmare.....

Mogen squash på planta omgiven av gröna blad och halm på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En Squash! Lyckan är total....;)

Bifogar en till bild på en till planta.

Squashplantor med mogna frukter och blomknoppar i ett trädgårdsland i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om du vill, pm-a mig din e-post, skickar gärna fler bilder, kanske en bild på varje Squash....

Älsklingen undrar om jag har roligt.
Hmm, inga vuxenpoäng till mig verkar det som...

Ha det gott!

Ps, lite allvar, barr vill gärna blåbärsbuskarna ha.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Tror du det räcker med en skottkärra per planta? :thinking:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tror du det räcker med en skottkärra per planta? :thinking:
Måttlighet, kanske en full skottkärra till tio stora buskar, fyll på lite mera allt eftersom.
Barren kan med fördel blandas ner lite under marknivå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.