Kul projekt, men är inte imponerad av planlösningarna. Tycker de är onödigt tillkrånglade med mycket vinklar och vrår.

I första ritningen verkar köksöns placering helt åt skogen, ska man stå och titta in i en vägg när man lagar mat. En rejäl köksö med matlagningsmöjligheter ska nu vara vriden ut mot baksidan/utsikten.

I hallen när man öppnar dörren och kommer in, vad ser man då, jo en toalettdörr. Hallen är dessutom väldigt liten med minimala möjligheter till förvaring. Vettigast är ju att ha ett kapprum och/eller toalett i anslutning till entren med fri sikt ut mot baksidan.

Helt rätt att gömma sovrummen i nån ände av huset, och vill ni ha en tonårsdel, då bör det ingå en toalett med dusch och allrum samt skjutdörr med möjlighet att skärma av.

Att ha tv precis i samma rum där man sitter och äter/pratar känns inte vettigt. Vid tillställningar kommer de vuxnas sorl och skratt att dränka barnens tv-tittande och alla kommer störa alla. Försök ha tv-rummet i en vinkel, eller i alla fall så långt från kök/matrum det bara går. Gärna avskärmat med en vägg om det är möjligt för att dämpa ljudet.

Bara några små tankar från alla de misstag vi gjort under årens lopp. :)

Om möjlighet finns, gör ett master bedroom, där ni har en toa/dusch och rejäl klädkammare. Skönt att ha ett eget "hotellrum", speciellt när man har barn.

• Gilla
Mixi
  • Laddar…
enilsson85 enilsson85 skrev:
Hur mycket förstärker ni vägen och med vilken grovlek?
20 cm 0-65 makadam.

• Gilla
enilsson85
  • Laddar…
Magnussons2019 Magnussons2018 skrev:
Ett villa Stenskär håller vi på att anpassa.. tror dock att det kommer avvika så pass från originalet att jag har svårt att se att det skulle kunna vara samma hus.

Här är en av skisserna vi ändrar på från dem.
[bild]
Rum som har fönster åt två olika håll är alltid trevligast att vistas i så jag hade nog inte flyttat sovrummet.

Kul att bygga nytt. Lägger med en ritningsbild hur vi byggde. Vi valde att bygga fyrkantigt, 9*18 m. Kidsen fick sin del lite separat.

• Ritningsbild av en rektangulär bostadsplan med markering av olika rum som sovrum och vardagsrum, 9x18 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonis2 och 2 till
  • Laddar…
H House3 skrev:
Kul att bygga nytt. Lägger med en ritningsbild hur vi byggde. Vi valde att bygga fyrkantigt, 9*18 m. Kidsen fick sin del lite separat.
Ja vi funderade på bara ett rakt hus men då vi bygger mitt ute på ett gärde så ville vi försöka få in lite lä med hjälp av huskroppen.

Nu har de stora stenarna tagits bort från vägen. Lustigt hur mycket som döljer sig. Grävmaskin som har tagit bort stora stenar från en jordväg, redo för grusläggning.
Skapa konto

I morgon kommer gruset.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Förstavillan för bygge i Skåne, bra planlösningar och flexibla säljare.

Suddig ritning av enplanshus med detaljerad planlösning för familj med tre barn, inkluderar vardagsrum och kök.
Skapa konto

Vad roligt att följa. De planlösningar ni nu fått upplever jag som lite plottriga. Vi byggde för sju år sedan för vår familj med tre barn där yngsta var tio år då. Bifogar en suddig kopia på vår planlösning som vi var nöjda med men groventren var för liten. Jag rekommenderar starkt att ge barnen en egen del i ett enplanshus. Vårt hus hade takhöjd 3.70 i vardagsrum o matplats men det funkar med standard också.
Såg på din första skiss att du flyttat spisen, tänk på att det ska bara minst 80 cm mellan ho och spis i ett nybygge - men tipset är att planera köket med en köksarkitekt. Mycket yta behös när fem pers ska laga mat tillsammans.
Lycka till!

• Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
Charlie2 Charlie2 skrev:
[bild]
Vad roligt att följa. De planlösningar ni nu fått upplever jag som lite plottriga. Vi byggde för sju år sedan för vår familj med tre barn där yngsta var tio år då. Bifogar en suddig kopia på vår planlösning som vi var nöjda med men groventren var för liten. Jag rekommenderar starkt att ge barnen en egen del i ett enplanshus. Vårt hus hade takhöjd 3.70 i vardagsrum o matplats men det funkar med standard också.
Såg på din första skiss att du flyttat spisen, tänk på att det ska bara minst 80 cm mellan ho och spis i ett nybygge - men tipset är att planera köket med en köksarkitekt. Mycket yta behös när fem pers ska laga mat tillsammans.
Lycka till!
Ja planen är att definitivt ta hjälp av en köksarkitekt då jag vill få till det perfekta köket. Tänker bara att avloppet kommer ju sitta där det sitter eftersom grunden och plattan brukar gjutas innan köket planeras i detalj, om jag nu inte missuppfattat. Så vill få till det skapligt på skissen innan dess.

Våra barn är 9 månader, 4 år och snart 6. De springer fortfarande till oss under nätterna och när väl huset är klart, vilket vi hoppas blir inom 2 år kommer säkert åtminstone minstingen gå upp om nätterna. Känns krångligt att ha barnens sovrum avskärmade för mycket då.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Med tanke på era krav och tankar kring planlösning så tycker jag ni borde kolla på Lindö ifrån A-hus istället.
Lindo_plan_2018.jpg

Förlänger ni huset ca 1m i "barnavdelningen", byter plats på WC/Dusch och KLK1 så kan denne KLK fungera fint som arbrum om man vill. Skulle tro att ytan där slutar på ca 7-8m² vilket bör vara fullt tillräckligt. Den metern kan man sedan fördela ut på allrumet och det som står som Arbetsrum idag, så att barnen får lika stora rum.

Arkitektonisk ritning av en våningsplanslayout med etiketterade rum, inklusive ett felmärkt 'Allrum' i köket.
Skapa konto

Det är så jag menar :)

Ser att jag råkat sätta Allrum i köket.. det stämmer inte att det är så utan det är bara jag som tabbat mig ;)

• Gilla
raspen86 och 2 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]
Det är så jag menar :)

Ser att jag råkat sätta Allrum i köket.. det stämmer inte att det är så utan det är bara jag som tabbat mig ;)
Tack! Jag blir så imponerad över folk som lätt kan ändra runt i en planlösning på datorn. Själv är det bara att klippa och klistra för hand som gäller..
Vi vill gärna ha köket åt söder då trädgården kommer vara där. Vill slippa stå ensam i köket utan att ens kunna se om det är något folk utanför. Kommer sätta upp markiser för att slippa direkt solljus.

Paint är min bästa vän! :rofl:

I vilket väderstreck har du söder då? :)

Edit: låter det stå kvar som ren symbolik av hur en trött 2 småbarnsfar kan vara i huvudet... Jag menar självklart åt vilket håll ni har söder. :sweat:

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Jag kommer göra ett antagande. Söder är åt vänster sett utifrån planlösningarna?

Om ja, så har jag faktiskt en idé på planlösning men visar jag mina fina ritning jag gjort här på mobilen så kommer ingen fatta hur jag menar :crysmile: så det får bli senare när(om) jag kan få till lite datortid!

• Gilla
oxxen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.