240 902 läst · 469 svar
241k läst
469 svar
Projektet "Dröm Stugan" - Eller är det bara vatten över huvudet!?
Nu får du fan börja med badrummet så en annan har nåt att läsa
Önskar jag hade tiden, kollegan på jobbet gick hastigt bort så jag har ofrivilligt fått gå upp en hel del i arbetstid för att kompensera, så livet är lite upp och ned just nu med mängder av jobb... Det kommer förhoppningsvis snart, tro mig när jag säger att jag lider lika mycket för att inget blir gjort. Håll ut!Joachim Johansson skrev:
Efter lite tjat på HR om på tok för mycket arbete å det senaste så fick jag lite andrum och ett par timmar på stugan - Det resulterade i nya blomlådor till frugan (Modifierade pallkragar).
Ny Normcentral förberett med uttag för fiberinstallation:
Under tiden som det där fixades till så borrades lite mer ventilation in i gäststugan och heltäckningsmattan åkte ut. En lite knasig odör där inne när dörren varit stängd över vintern...
Blir nog ett enklare laminatgolv där inne nästa resa ut då gäststugan kommer att rivas på sikt.
Sen kom fibern vid 1500 - WhoopWhoop! Då har man (Snart) fast internet på stugan och jag slipper höra från kusinbarnen att: "Det är inte så barnvänligt här..." Dagens ungdom....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny Normcentral förberett med uttag för fiberinstallation:
Logga in
Skapa konto
Under tiden som det där fixades till så borrades lite mer ventilation in i gäststugan och heltäckningsmattan åkte ut. En lite knasig odör där inne när dörren varit stängd över vintern...
Blir nog ett enklare laminatgolv där inne nästa resa ut då gäststugan kommer att rivas på sikt.
Sen kom fibern vid 1500 - WhoopWhoop! Då har man (Snart) fast internet på stugan och jag slipper höra från kusinbarnen att: "Det är inte så barnvänligt här..." Dagens ungdom....
Ha, kul med flera från Muskö, vi köpte en stuga där för bara en månad sedan. I år tänkte vi softa lite och inte göra så mycket, mer få koll på vad vi skall hitta på nästa år då det är fullt beboeligt just nu. Har också högt läge med mängder av berg, men tomten är rätt gallrad nu så det slipper vi. Det skall oljas lite altan och lite målning som inte är panik med.
BTW..våra kantareller vill vi behålla själva...., men vi kan bjuda på lite rabarberpaj vid tillfälle
BTW..våra kantareller vill vi behålla själva...., men vi kan bjuda på lite rabarberpaj vid tillfälle
Catrin T - Det var inte ni som var nya på mötet som jag sedan sprang på nere på ICA där vi småpratade en stund?Catrin T skrev:Ha, kul med flera från Muskö, vi köpte en stuga där för bara en månad sedan. I år tänkte vi softa lite och inte göra så mycket, mer få koll på vad vi skall hitta på nästa år då det är fullt beboeligt just nu. Har också högt läge med mängder av berg, men tomten är rätt gallrad nu så det slipper vi. Det skall oljas lite altan och lite målning som inte är panik med.
Jag tror de flesta går via mäklaren men jag vet av ett par affärer som gjorts direkt utan mellanhänder. Det är kanske få stugor som säljs därute, kikar själv lite nu och då bara för att få en uppfattning om prisbilder och utbud då vi själv har kamrater som söker sommarstugor i närheten av stan.A Andy78 skrev:
Midsommar är runt hörnet så det som inte ligger ute nu kommer nog ut efter sommaren....
Landade hemma vid 0345 efter en vecka på stranden i Turkiet och kände att nått måste ju hinnas med på stugan!
Nytt Laminatgolv i gäststugan från Byggmax:
Fibern klar och WiFi't fixat! Ser lite ut som skit men installatören ville inte lyssna när jag sa sätt allt så NÄRA det går proppskåpet..
Och så målades ett par hundra meter plank till innertaket på "punschverandan" samt nya foder till gäststugan:
Hmm... Det är nog dags att göra nått åt kameran på telefonen...
Monterade även upp en del av räcket på altanen som fick plockas ned när panelen skiftades ifjol och hann förbereda med slang + pottor för spotlights i taket på altan.
Så verktygen hänger med ut över midsommar och hoppas på att det blir lite gjort!
Sen var frun verkligen jätteglad att rådjuren hittat till tomatplantorna!
Nytt Laminatgolv i gäststugan från Byggmax:
Logga in
Skapa konto
Fibern klar och WiFi't fixat! Ser lite ut som skit men installatören ville inte lyssna när jag sa sätt allt så NÄRA det går proppskåpet..
Logga in
Skapa konto
Och så målades ett par hundra meter plank till innertaket på "punschverandan" samt nya foder till gäststugan:
Logga in
Skapa konto
Hmm... Det är nog dags att göra nått åt kameran på telefonen...
Monterade även upp en del av räcket på altanen som fick plockas ned när panelen skiftades ifjol och hann förbereda med slang + pottor för spotlights i taket på altan.
Så verktygen hänger med ut över midsommar och hoppas på att det blir lite gjort!
Sen var frun verkligen jätteglad att rådjuren hittat till tomatplantorna!
Logga in
Skapa konto
Produktiv helg!
Fick klart undertaket på verandan, pottorna på plats ovanför så nu saknas det bara drivdon för att få belysning på altanen sena kvällar.
Ytterligare ett enormt ryck - Projekt uthus drogs igång! Förrådet som står idag är bortom räddning, dåligt byggd och påspikat i tre sektioner, krokigt, vint och smala dörrar med små utrymmen som inte duger helt enkelt.
Nu blir det en 2500x5000 byggnad delad i två med en förrådsdel samt ett "garage" för fyrhjulingen samt cyklar.
Der förrådet ser jag som en nödvändighet att kunna fortsätta andra byggen där ute - Sen är frugan tokig på att ha mina grejer inne i stugan.
Tusan vad kul det är att bygga med platta paket! Snart börjar semestern och då skall det resas!
Ritningen finns bara i huvudet med valde 2500x5000 helt baserat på "Kortregel 'a 2500mm". Minimalt med spill helt enkelt.
Nu skall det beställas dörrar!
Bröllop nästa helgen med den 13/7 går startskottet med 4 veckors semester!
Fick klart undertaket på verandan, pottorna på plats ovanför så nu saknas det bara drivdon för att få belysning på altanen sena kvällar.
Logga in
Skapa konto
Ytterligare ett enormt ryck - Projekt uthus drogs igång! Förrådet som står idag är bortom räddning, dåligt byggd och påspikat i tre sektioner, krokigt, vint och smala dörrar med små utrymmen som inte duger helt enkelt.
Nu blir det en 2500x5000 byggnad delad i två med en förrådsdel samt ett "garage" för fyrhjulingen samt cyklar.
Der förrådet ser jag som en nödvändighet att kunna fortsätta andra byggen där ute - Sen är frugan tokig på att ha mina grejer inne i stugan.
Tusan vad kul det är att bygga med platta paket! Snart börjar semestern och då skall det resas!
Logga in
Skapa konto
Ritningen finns bara i huvudet med valde 2500x5000 helt baserat på "Kortregel 'a 2500mm". Minimalt med spill helt enkelt.
Nu skall det beställas dörrar!
Bröllop nästa helgen med den 13/7 går startskottet med 4 veckors semester!
Då fick man en underbar dag på stugan - Frugan lapade sol och jag hängde vid sågen.... Som vanligt helt enkelt.
Ett litet ryck med det sista på stommen till uthuset, takstolar på agendan och jag måste medge att jag inte räknat alls på hållfastheten. 120x45 C24 med en underliggare på 3200. Takvinkel på 22.5 och totallängd på överliggare endast 2130mm - Det borde banne mig hålla.
Lite trixigt då sågen endast går till 60 grader och en passbit på 7.5 grader fick tillverkar som anhåll.
Hittade en trave hålplattor så jag drar nog dit dem med ankarskruv i takfot och nock. Alternativt klipper jag till lite K-Plyfa och stärker upp. Blir nog fint det där....
Tanken är att det skall kunna gå att förvara lite virke under taket därför blev dem som de blev helt enkelt.
I bakgrunden ser ni möget som skall rivas till helgen....
Just det - I onsdags hämtades dörrar på K-Bo Gross, dom hade nästan det jag ville ha - Fick blir en 9x21 och 15x21 istället för 9x20 och 15x20 som var tanken från början.
200spänn billigare än Byggmax och jag kunde hämta under veckan som var - Dessutom utan fönster i dörrarna som jag anser vara helt överflödigt.
På fredag blir det 4 veckor semester så det kommer mer uppdateringar på bygget - Det kommer att gå undan!
Ett litet ryck med det sista på stommen till uthuset, takstolar på agendan och jag måste medge att jag inte räknat alls på hållfastheten. 120x45 C24 med en underliggare på 3200. Takvinkel på 22.5 och totallängd på överliggare endast 2130mm - Det borde banne mig hålla.
Lite trixigt då sågen endast går till 60 grader och en passbit på 7.5 grader fick tillverkar som anhåll.
Hittade en trave hålplattor så jag drar nog dit dem med ankarskruv i takfot och nock. Alternativt klipper jag till lite K-Plyfa och stärker upp. Blir nog fint det där....
Tanken är att det skall kunna gå att förvara lite virke under taket därför blev dem som de blev helt enkelt.
Logga in
Skapa konto
I bakgrunden ser ni möget som skall rivas till helgen....
Logga in
Skapa konto
Just det - I onsdags hämtades dörrar på K-Bo Gross, dom hade nästan det jag ville ha - Fick blir en 9x21 och 15x21 istället för 9x20 och 15x20 som var tanken från början.
200spänn billigare än Byggmax och jag kunde hämta under veckan som var - Dessutom utan fönster i dörrarna som jag anser vara helt överflödigt.
På fredag blir det 4 veckor semester så det kommer mer uppdateringar på bygget - Det kommer att gå undan!
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Så är semestern igång - det blev stan i helgen så igår, måndag, första dagen på semestern åkte uthuset ned! Efter att man flyttat all ved i tropisk hetta! Puh!
Visste inte att det var såååå mycket!?
Platt paket!
Logga in
Skapa konto
Visste inte att det var såååå mycket!?
Platt paket!
Logga in
Skapa konto