L
M mr_bygg skrev:
Efter att ha skummat igenom kontraktet tycker jag att det är väldigt otydligt vad som ingår i det fasta priset. TS nämner att entreprenören sagt 60 ton men den siffran såg jag ingenstans. Så visst är det tydligt att extra fyllnadsmassor inte ingår men väldigt otydligt vad som ingår och vad som kan tänkas faktureras som extrakostnader. Däremot är det solklart vad som gäller vid extrakostnader, de ska avtalas skriftligt innan. Men intressant om någon kan tolka ut från kontraktet vad man kan förvänta sig ingå i det fasta priset. Som tidigare påpekats så gäller konsumenttjänstlagen och den ger ett starkt skydd för konsumenten så jag är fortfarande inne på spåret att TS kan ha ett bra utgångsläge att ifrågasätta de tillkommande kostnaderna.
Om extra kostnader skall avtalas i skrift innan och leverantören kommer först i efterhand tycker jag caset är klart. Det är en efterkonstruktion från leverantören. De anses vara proffs på det arbete de utför. Därför torde de kunna sina kontrakt och meddela i tid. Så oklarheten med fyllnadsmassor har de själva svarat på genom att inte meddela kunden detta i tid.

Stå på dig, ge dem ett skriftligt besked, betala inte överskjutande belopp. Om det är samma leverantör som skall fortsätta bygget hade jag varit försiktig med en sådan fortsättning.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
A
Erik_Hansson skrev:
Visst kan det vara så, men likväl kan man ändå göra en uppskattning på det man vet och stipulated att entreprenören måste lyfta frågan till kunden om förutsättningarna visat sig sig annorlunda.

... Precis som i TS kontrakt, men det struntade entreprenören i.

För övrigt är det fult att skriva att 60 kubik ingår när man vet att det inte ens på en bra dag räcker. Man räknar med att kunden inte förstår detta när man skriver kontraktet på detta sätt. Man får inte skriva luddiga kontakt med avsikt att missgynna konsumenten.
Nej varför skulle de vara ett fult sätt?

60kubik är säkert ett standard mått de har i sina kontrakt för denna typ av fastighet/byggnad övrigt blir reglerbart.
billigast för kunden.

Har ju sagt anledningarna flera gånger.
1.Anbuden hade kostat otroligt mycket om man tvingades göra omfattande geologiska undersökningar som ändå inte varit exakta av många anledningar.
2.man hade lagt på extremt mycket för att täcka upp för alla möjliga risker som finns.
3.små entreprenörer hade missgynnats eftersom dom inte har råd att lägga massa pengar på undersökningar och offerter och sedan inte få jobben eftersom dom inte har stora projektportföljer att sprida ut dessa kostnader på
4.i själva verket hade de varit olagligt att göra alla dessa undersökningar eftersom man inte är part med beställaren i så tidigt skede så gå in på fastigheten och göra massa undersökningar hade varit omöjligt.
även om man nu hade kommit överens med ägaren att de är okej så kommer de leda till masa tvister som ingen vill ha.
5. kommer gynna skojare som medveten kommer lämna för låga skattningar och sedan hävda att de var okalkylerbart och försöka få hem pengarna genom reglerbara mängder och ätor (detta sättet är vanligt problem nu i branschen)
6. detta är bara några saker jag kommer på snabbt finns garanterat massa mer
 
  • Gilla
Tomasoanna och 1 till
  • Laddar…
A
L Lewdis skrev:
Om extra kostnader skall avtalas i skrift innan och leverantören kommer först i efterhand tycker jag caset är klart. Det är en efterkonstruktion från leverantören. De anses vara proffs på det arbete de utför. Därför torde de kunna sina kontrakt och meddela i tid. Så oklarheten med fyllnadsmassor har de själva svarat på genom att inte meddela kunden detta i tid.

Stå på dig, ge dem ett skriftligt besked, betala inte överskjutande belopp. Om det är samma leverantör som skall fortsätta bygget hade jag varit försiktig med en sådan fortsättning.
men de är inte så det fungerar, de har redan uppfyllt sin informationsplikt och avtalat om detta i kontraktet.

reglerbara mängder är inte ett ändrings, tillägg eller avgående arbete (äta-arbete) utan ett kontraktsarbete.
Detta har varit uppe i domstol och de är så man ska tolka reglerbara mängder.

extra kostnaderna som ska avtalas gäller äta-arbeten inte reglerbara mängder.
reglerbara mängderna är redan godkända i och med kontraktet det är självklart inte äta-arbetena
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För övrigt: tack för ett intressant perspektiv, även om vi inte är överens.
tack själva, alltid mer intressant om de finns olika synvinklar på det hela och man tillåts diskutera.
förstår inte varför man eftersträvar på detta forum att alla ska ha samma syn på saker kan omöjligt hjälpa konsumenten i alla lägen.

för övrigt jag arbetar inte som markentreprenör om det har framgått som att jag gör det
 
  • Gilla
Hus.tomten och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Offerten är säkert otydlig för konsument. Men hur skulle det vara formulerat? Kanske:

"Grusmaterial för fyllnad i och utanför grund utöver vad som offererats ovan ingår ej i det fasta priset. Sådant tillkommande grusmaterial som vanligen är nödvändigt för grundläggningen offereras med ett rörligt pris om 310 kr per ton."
 
  • Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
Är det rättvist att inkludera material så det knappt räcker till kappillären under plattan när man efter att ha gjort några grunder bör ha lärt sig att det alltid tillkommer mer och dessutom debitera mer för det tillkommande materialet än det som man inkluderat i offerten?
Toppa med den totala oförmågan att kommunicera med kunden när man ser att det kommer behövas mer material.

När jag gräver nånstans så brukar det synas mer eller mindre direkt efter några skoptag hur marken är beskaffad så då är det lämpligt att kontakta kunden om det visar sig att det gömmer sig 2m kvicklera eller gammal soptipp under grässvålen, inte köra på och hålla käften tills det är dags att skicka slutfakturan.
 
  • Gilla
Hus.tomten och 7 till
  • Laddar…
Om vi ska leta efter orsaken till att kontraktet ser ut som det gör så är det inte markentreprenören vi ska gå på. Det är med absolut största sannolikhet husleverantören som utformat kontraktet för att göra det mer lättsålt till kunderna. Få det att se ut som något det inte är.

Hade de i stället skrivit rakt ut på kontraktet att det absolut kommer behövas betydligt mer material än vad som är specat som fast pris skulle fler kunder hoppa av affären på grund av otrygghet.

Men hade de skrivit att specade massor till fast är dessa. I budgeten gör vi en reservation på ytterligare 80 000 SEK för oförutsedda markkostnader i samband med grundläggningen. De kanske inte kommer behövas, men vår erfarenhet säger att det oftast tillkommer ganska stora kostnader i samband med grundläggning eftersom det är svårt att veta vad man kommer träffa på under jorden. Då hade kunden varit beredd på det. De hade kunnat budgetera för det. Hade summan överstigit vad de reserverat hade de i alla fall förstått att kostnaden skulle kunna komma och inte blivit tagna på sängen.

Markentreprenören borde dock ha meddelat kunden på ett tidigt stadium att ingående massor inte på långa vägar kommer räcka. Välkommen ut till byggplatsen så visar vi varför. Då hade den här tråden inte funnits. Entreprenören skulle ha sluppit en eventuell tvist. Hussäljaren skulle inte framstå som en idiot mm.

Så detta bottnar i tvivelaktiga säljmetoder och brist på kommunikation.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Det inlägg som triggade Alfredsama var att jag skrev att det inte var någon poäng att begära en offert i fall som detta om det är så här det fungerar.

Jag vidhåller min åsikt att om ett proffs inte kan vara tydligare och inte kan avgöra 60 ton räcker eller om det kommer behövas 1000000 ton så blir offerten värdelös. Tydligen är uppdraget så svårbedömt så att man inte ens efter många års arbete kan säga något i stil med "för 90% av villorna under dessa förutsättningar brukar det behövas någonstans mellan X och Y ton", och ett AB med 4 anställda har bestämt att privatpersoners offerter ska se ut så här. Således meningslösa offerter.

Jag ringde en bilfirma för att fråga vad det kostade att byta koppling på en av våra bilar. De sa att det är svårt att uppskatta beroende på vad vi hittar. Det brukar landa någonstans mellan 15 och 45'.
Hade de kört enligt byggherreforums önskan hade man väl svarat att kopplingen kostar 4000 kronor och grundarbete 2000 kr. Jag antar att marknadsentrepenörer tycker att det är ok att sen få en räkning på 45'
 
  • Gilla
Hus.tomten och 10 till
  • Laddar…
Jag tror informationen i den här typen av offerter är för dålig för konsumenter, men delar de farhågor @alfredsama presenterar om vad som skulle ske om man dömde situationen som ett ”vanligt” konsumenttjänstlagsärende.

Kanske behövs det undantag i lagstiftningen, kanske måste leverantörerna lärasig att räknaoch speca i vilka situationer det skulle räknas som ÄTA. Jag vet inte, men nuvarande situation är för bedrövlig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
P Per_Eriksson skrev:
Är det rättvist att inkludera material så det knappt räcker till kappillären under plattan när man efter att ha gjort några grunder bör ha lärt sig att det alltid tillkommer mer och dessutom debitera mer för det tillkommande materialet än det som man inkluderat i offerten?
Toppa med den totala oförmågan att kommunicera med kunden när man ser att det kommer behövas mer material.

När jag gräver nånstans så brukar det synas mer eller mindre direkt efter några skoptag hur marken är beskaffad så då är det lämpligt att kontakta kunden om det visar sig att det gömmer sig 2m kvicklera eller gammal soptipp under grässvålen, inte köra på och hålla käften tills det är dags att skicka slutfakturan.
finns flera fel i vad du säger men kan ta upp en del självklara.

att man håller nere mängderna är just för att de ska vara rättvist.
Alla anbud som kommer in ska vara jämförbara och inte lura beställaren.
om en entreprenör väljer att väljer uppskatta till massor av arbeten kommer han ju aldrig få ett jobb för beställaren kommer alltid att gå på den billigaste (till viss mån)
nu blir offerterna nollade mot varande och jämförbara

och att när man gräver någonstans så ser man ganska snabbt vad de kommer kosta är ju bara skitsnack och ganska uppenbart att du aldrig arbetet med detta. Man vet ganska lite tills arbetet är klart.
ta ett exempel när man stötte på berg och tvingas pålas man börjar påla slår av de 10 första får byta till dyra skruvpålar och sedan gjuta fundament till dessa och helt plötsligt hittar man en nedgrävd tank på fastigheten och behöver sanera marken osv.
kostnaderna sticker snabbt iväg och de finns ingne möjlighet för en entreprenör att räkna på detta därav har man bestämt att man offererar på dessa sättet
 
Men när entreprenören börjar schakta och ser att vi kommer behöva gå betydligt djupare än vad avtalet specar som fast pris. Då är det ganska enkelt att meddela kunden att priset som är angivet som fast pris inte kommer räcka till. Vi uppdaterar er löpande med ny kostnadsbild till dess att vi vet mer. Välkommen ut till byggplatsen så beskriver vi utförligt för er varför.

Problemet jag och andra upplevt är bristen på kommunikation. Att bara få en slutfaktura som innehåller nästa 900% mer massor än vad jag trodde skulle komma. Det känns i maggropen.
 
  • Gilla
Hus.tomten och 7 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Det inlägg som triggade Alfredsama var att jag skrev att det inte var någon poäng att begära en offert i fall som detta om det är så här det fungerar.

Jag vidhåller min åsikt att om ett proffs inte kan vara tydligare och inte kan avgöra 60 ton räcker eller om det kommer behövas 1000000 ton så blir offerten värdelös. Tydligen är uppdraget så svårbedömt så att man inte ens efter många års arbete kan säga något i stil med "för 90% av villorna under dessa förutsättningar brukar det behövas någonstans mellan X och Y ton", och ett AB med 4 anställda har bestämt att privatpersoners offerter ska se ut så här. Således meningslösa offerter.

Jag ringde en bilfirma för att fråga vad det kostade att byta koppling på en av våra bilar. De sa att det är svårt att uppskatta beroende på vad vi hittar. Det brukar landa någonstans mellan 15 och 45'.
Hade de kört enligt byggherreforums önskan hade man väl svarat att kopplingen kostar 4000 kronor och grundarbete 2000 kr. Jag antar att marknadsentrepenörer tycker att det är ok att sen få en räkning på 45'
egentligen ganska löjlig kommentar från din sida av förklarliga själv.

de är inte byggbranschen i sin helhet som lämnar offerter med reglerbara mängder utan enbart markentreprenör av just anledningen att de är okalkylerbart.
ditt fall med reparatören är ju helt tvärt om
 
A
Bart Bart skrev:
Men när entreprenören börjar schakta och ser att vi kommer behöva gå betydligt djupare än vad avtalet specar som fast pris. Då är det ganska enkelt att meddela kunden att priset som är angivet som fast pris inte kommer räcka till. Vi uppdaterar er löpande med ny kostnadsbild till dess att vi vet mer. Välkommen ut till byggplatsen så beskriver vi utförligt för er varför.

Problemet jag och andra upplevt är bristen på kommunikation. Att bara få en slutfaktura som innehåller nästa 900% mer massor än vad jag trodde skulle komma. Det känns i maggropen.
Det säger jag inte emot dig om att kommunikationen är ett stort problem men det kan man ju inte bara belasta entreprenören för.
Att kalla till både byggmöten och ekonomimöten ligger på beställaren och inte entreprenören
 
Alfredsama,

Gräver man på en gammal tank, berg, slukhål eller nåt annat skit så ringer man ju kunden och meddelar detta omedelbart för att i samråd avgöra hur man ska gå vidare, kunden kanske avbryter allt, planerar om så huset placeras annorlunda på tomten, ( när mitt hus byggdes hände precis detta, man gick på berg tidiagre än beräknat och dåvarande byggherre stoppade och gjorde om så huset flyttades på tomten för att undvika kostsam losshållning och berghantering) man kör inte på som om inget hänt och låter det vara en hemlighet tills kåken är rest och slutfaktturan skickas, det finns helt enkelt inga giltiga skäl till ett sånt beteende oavsett vad några råd bestämt.

Jobbar man mot andra företag som beställande part kanske man kan bete sig som en struts o stoppa huvudet i sanden men mot privatpersoner så tycker jag att man ska försöka uppvisa nåt mått av proffessionalism och vara aktiv i samspelet.
 
  • Gilla
Hus.tomten och 11 till
  • Laddar…
Det låter som samma resonemang man hade på ett av mina förra jobb "om vi ger en tidsuppskattning vi tror på får vi aldrig projektet" för att sedan undra varför tiden springer iväg och tar tre gånger så lång tid och är långt över budget. :thinking: Detta var inom elektronikutveckling.

Att alla andra gör så, och att man kan komma undan med det är fult och det hålet borde delvis täppas igen, man borde offerera den mängden man tror kommer gå åt (med option på att sänka priset om det blir mindre, och option på att öka priset om man hittar något man inte kunde förvänta sig såsom en nedgrävd tank) således får kunden en riktig prisuppskattning medans entreprenören får täckning för sitt arbete (och förhoppningsvis en nöjd kund)

Uppskattningen får ju utgå från lättåtkomlig information såsom lokalkännedom, besök på platsen och andra enkla rimliga undersökningar.
Annars kan man lika bra skicka en prislista istället för en offert.
 
  • Gilla
CM1234 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.