Jag skulle regla upp vissa väggar. Bakom köksinredningen och i badrumet och väggen där elcentralen är. Helt enkelt sådana väggar där man behöver ha utrymme för dolda installationer och/eller behöver ha raka väggar.
I resten av huset skulle jag bara driva timret och spika på 30mm tretex direkt på timret och dra elinstallationerna synligt.
Det är arbetsdrygt att regla timmerväggar så raka att man kan sätta upp gips och jag tycker att man kan spara en en stior del av den arbetstiden....... och så behåller man ju mer av husets atmosfär och själ när man inte monterar in ett linjalrakt modernt skal.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Idag har vi skrivit på papper. Så nu är huset vårat. Får tillgång till det inom 2 veckor.
Varit ett väldigt velande hela helgen. Men det känns spännande.

• Gilla
Miter och 5 till
  • Laddar…
Grattis! Fyll gärna på med mer info/bilder när du får huset.

Lycka till. Jag ser fram emot en fyllig renoveringstråd.(y)

C ChrSal85 skrev:
Idag har vi skrivit på papper. Så nu är huset vårat. Får tillgång till det inom 2 veckor.
Varit ett väldigt velande hela helgen. Men det känns spännande.
Stort grattis, gör gärna en tråd här så man kan få följa huset mm. Om ni vill så att säga

Tack så mycket. Vad tror ni om att ansluta sig till fjärrvärme i detta hus? Nybyggda området som ligger bakom huset precis har fjärrvärme och elen ligger precis bredvid tomtgränsen? Snitt pris på 69,5 per kWh och 79 tusen i anslutning med komplett inkoppling.
Vad tror ni? Annars måste ja leta reda på annat system typ ved eldning eller då klart bergvärme men vill inte slänga ut 250 tusen på de.
Mvh Christian

Rören

C ChrSal85 skrev:
Tack så mycket. Vad tror ni om att ansluta sig till fjärrvärme i detta hus? Nybyggda området som ligger bakom huset precis har fjärrvärme och elen ligger precis bredvid tomtgränsen? Snitt pris på 69,5 per kWh och 79 tusen i anslutning med komplett inkoppling.
Vad tror ni? Annars måste ja leta reda på annat system typ ved eldning eller då klart bergvärme men vill inte slänga ut 250 tusen på de.
Mvh Christian
I vårat timmerhus som är på 200 kvadrat så har vi jordvärme +kaminer att elda i på vintern. Funkar perfekt för oss.
Kolla upp vad fjärrvärme skulle kosta er Per år kontra bergvärme.

Ser att du kollat på att byta fönster. Jag hade lagt alla korten i att fixat ett bra uppvärmningsystem. Det tjänar du betydligt mer på. Att hålla på med ved eller grejer tar massor med tid. Den tiden kan du lägga på att renovera dina fönster i lugn och fin takt.

Ta hem några firmor som räknar på bergvärme åt dig med. Både gällande driftkostnader och investeringskostnaden. Sen kan du jämföra det med fjärrvärmen. Att lappa och laga med både pellets och någon värmepump historia avråder jag dig från. Skaffa riktiga saker istället för att hålla på med skit.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
M
Nu efter attha fått mitt fönster lagat så kan jag konstatera detta:

Fråga vilka metoder dem använder. De som lagade mitt ville använda akrylat som grundfärg. Tackade nej och målar själv istället.

Kitt: Dem använde visst syntetiskt kitt, det glömde jag fråga dem, så nu får jag leva med det.

Be att få se några fönster dem precis har lagat, kittningen på mitt fönster ser ut som att dem har dragit ut en sträng och sen låtit en 5-äring jämna ut det. Inte en rak kant så långt ögat kan nå.

Priset - 1800:- innan ROT, 1300:- efter. Jag hade som vanligt bråttom och tänkte i mitt huvud 1000:- minus ROT, men så är livet :)

Summa summarum: borde ha gjort det själv.

M Marcussjogren skrev:
Nu efter attha fått mitt fönster lagat så kan jag konstatera detta:

Fråga vilka metoder dem använder. De som lagade mitt ville använda akrylat som grundfärg. Tackade nej och målar själv istället.

Kitt: Dem använde visst syntetiskt kitt, det glömde jag fråga dem, så nu får jag leva med det.

Be att få se några fönster dem precis har lagat, kittningen på mitt fönster ser ut som att dem har dragit ut en sträng och sen låtit en 5-äring jämna ut det. Inte en rak kant så långt ögat kan nå.

Priset - 1800:- innan ROT, 1300:- efter. Jag hade som vanligt bråttom och tänkte i mitt huvud 1000:- minus ROT, men så är livet :)

Summa summarum: borde ha gjort det själv.
Usch va tråkigt. De är ju så att jag har lite hantverkarskräck.. men ljusår ifrån alla sprang klart som är "klåpare"gör det allra mesta själv men känner att jag behöver ha hjälp med ett antal fönster.

C ChrSal85 skrev:
Usch va tråkigt. De är ju så att jag har lite hantverkarskräck.. men ljusår ifrån alla sprang klart som är "klåpare"gör det allra mesta själv men känner att jag behöver ha hjälp med ett antal fönster.

Får du verkligen rot på det?

M
D Daniel 109 skrev:
Får du verkligen rot på det?
Jadå - det är ju renovering av fastighet. Dem har dragit ROT iaf :)

De har möjligen dragit ROT. Det är okej om de gjort jobbet på fastigheten inte annars.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.