D Daniel 109 skrev:
Den sitter ju där mitt i den sista bilden. Med en instruktionsdekal brevid....
Nu ser jag den. Fantastiskt forum det här. Tyckte den såg så tråkig och oansenlig ut,men det är ju faktiskt en gummiblåsa.

Om jag trycker tre ggr på denna,så ska den alltså starta lättare?

Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Har letat efter en gummiblåsa men hittar ingen.
På din andra bild syns en dekal där det står Briggs & Stratton och "Push to prime" Intill dekalen på motorns framsida finns ett stort hål. I detta hål skall det finnas en gummiblåsa. Om det inte gör det så kan den ha vittrat bort. Om så skulle vara fallet behöver du inte göra fler startförsök innan någon motorkunnig har sett över gräsklipparen.

G-83 G-83 skrev:
På din andra bild ser man den. Den är svart som det ser ut på bilden.

Den sitter till höger om dekalen det står 3X på. Detta betyder att man ska trycka 3 gånger på blåsan

Jag bifogar bild där jag ringat in den.
Ja jag ser den nu!:rofl:

A Avemo skrev:
På din andra bild syns en dekal där det står Briggs & Stratton och "Push to prime" Intill dekalen på motorns framsida finns ett stort hål. I detta hål skall det finnas en gummiblåsa. Om det inte gör det så kan den ha vittrat bort. Om så skulle vara fallet behöver du inte göra fler startförsök innan någon motorkunnig har sett över gräsklipparen.
Den är lite lite söndervittrad men den finns där,betyder det att om jag använder denna tre ggr innan start,att klipparen startar lättare då?Isåfall ska jag prova med detta.

F
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Den är lite lite söndervittrad men den finns där,betyder det att om jag använder denna tre ggr innan start,att klipparen startar lättare då?Isåfall ska jag prova med detta.
Det är nog inte helt fel med 4, 5 ellee ännu fler tryck om den fortfarande inte startar efter tre...

Om gummitutan är trasig, kommer motorn inte gå.
Lägg in en tydlig närbild på den.

Isakare Isakare skrev:
Om gummitutan är trasig, kommer motorn inte gå.
Lägg in en tydlig närbild på den.
Jag kände på den och jag tror faktiskt inte att den är trasig. Tänkte prova starta klipparen med hjälp av denna gummigrej imorgon. Orkar inte hålla på med det just nu .Handjagarn har kört slut på krafterna efter en halv dag gräsklippning.:rofl:

• Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
handjaga 1.200kvm 2 till 3ggr/vecka :surprised::thinking:

Starkt jobbat!

• Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Min grösmatta behöver inr klippas tre gåbger i veckan för tillfället. Bitvis är den klipt en gång i år.

Tokslut Tokslut skrev:
handjaga 1.200kvm 2 till 3ggr/vecka :surprised::thinking:

Starkt jobbat!
Vi kan ju alltid spekulera i att det inte var en slump att det blev fler försök med motorgräsklipparen efter att gräset handjagats. Men tre gånger per vecka? Jag är inne på nionde sommaren i mitt hus. Och jag tror inte att jag någonsin klippt gräset tre gånger samma vecka. Jag kan inte utesluta att jag någon gång klippt gräset två gånger samma vecka däremot. Oftare går det ett par veckor mellan gångerna. Jag har annat att göra hemma som är roligare än gräsklippning. Trots motorgräsklippare.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag klipper sällan om någonsin ena tomten "rätt" (alltid för långt gräs när jag klipper som man skall följa rek.) och Roboten sköter gräset på andra tomten. så jag fuskar också ;)

Men man kan ju inte ta för givet att alla fuskar :thinking:

Jag tycker frågeställningen i rubriken är intressant. Jag har tidigare agiterat för ett mindre frenetiskt klippande då jag själv ser så många fördelar med det. Nu under torkan har jag verkligen fått kvitto på det:

Jag klippte en gång i våras, innan torkan, sen dess har det fått växa. Min gräsmatta vattnas bara bitvis och det är uppe på en torr kulle, för övriga trädgården vattnas bara planteringarna. Just nu blommar gräsmattan vackert överallt och är lustfyllt grön. Framförallt vitklövern har fått fäste, men även andra blommor jag inte kan namnet på, det är blått, gult, lila, vitt och rött lite var stans och gräset är inte högre än en normal gräsmatta. Tistlarna och maskrosorna som dyker upp rycker jag för hand, inte det minsta jobbigt.

Grannen älskar sin klippare och kör den flera timmar varje gång han är på plats, som att det är enda orsaken att han åker till sin stuga. Enda gången jag varit med om att han inte kör sin klippare är på vintern (men då kommer slungan fram) och nu under torkan. Hans tomt är som en stäppöken, gulbränd, kruttorr, dammig och bara grön invid tomtgränsen som vätter mot skogen.

Jag har så svårt att förstå hur ett så omständigt arbete, som resulterar i ett så dåligt resultat, kan vara så populärt? Jag tror många ointresserade klipper och underhåller sin gräsmatta enligt någon slags konvention, mest för att de inte vet bättre. Gräsmatteentusiasterna har dock en annan ingång och jag ifrågasätter inte en hobby, hur dyr och onödig den än verkar vara. Sånt håller även jag på med fast på annat håll.:cool:

• Gilla
Husköpare 8
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Jag tycker frågeställningen i rubriken är intressant. Jag har tidigare agiterat för ett mindre frenetiskt klippande då jag själv ser så många fördelar med det. Nu under torkan har jag verkligen fått kvitto på det:

Jag klippte en gång i våras, innan torkan, sen dess har det fått växa. Min gräsmatta vattnas bara bitvis och det är uppe på en torr kulle, för övriga trädgården vattnas bara planteringarna. Just nu blommar gräsmattan vackert överallt och är lustfyllt grön. Framförallt vitklövern har fått fäste, men även andra blommor jag inte kan namnet på, det är blått, gult, lila, vitt och rött lite var stans och gräset är inte högre än en normal gräsmatta. Tistlarna och maskrosorna som dyker upp rycker jag för hand, inte det minsta jobbigt.

Grannen älskar sin klippare och kör den flera timmar varje gång han är på plats, som att det är enda orsaken att han åker till sin stuga. Enda gången jag varit med om att han inte kör sin klippare är på vintern (men då kommer slungan fram) och nu under torkan. Hans tomt är som en stäppöken, gulbränd, kruttorr, dammig och bara grön invid tomtgränsen som vätter mot skogen.

Jag har så svårt att förstå hur ett så omständigt arbete, som resulterar i ett så dåligt resultat, kan vara så populärt? Jag tror många ointresserade klipper och underhåller sin gräsmatta enligt någon slags konvention, mest för att de inte vet bättre. Gräsmatteentusiasterna har dock en annan ingång och jag ifrågasätter inte en hobby, hur dyr och onödig den än verkar vara. Sånt håller även jag på med fast på annat håll.:cool:
Tack för ett intressant inlägg.
Även jag har ibland känt att folk klipper gräsmattan för att "man "ska" klippa gräsmattan".Det verkar göras för att alla andra gör det. Man gör som alla andra,i något slags stelt mönster.

Enda nackdelen med att inte klippa verkar vara för att då tror inbrottstjyvarna att man ej är hemma,och slår därför till mot ens hus. Men det kan dom glömma. Jag är hemma trots att min gräsmatta ser ovårdad ut:D bara så ni vet.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.