8 923 läst · 44 svar
9k läst
44 svar
Isolering av bastu
Sida 1 av 3
Har tänkt att bygga en bastu i en begränsat utrymme med snedtak. Har 70 mm isolering i 2 innerväggar. Den tredje väggen kommar att bli mot badrummet. Den fjärde väggen är en yttervägg med snedtak. I själva väggen är det 190mm isolering, sedan kommer ett "kallutrymme" (som delvis är täckt av 500 mm lösull) och slutligen yttertaket. I snedtaket är det 240 mm isolering.
Måste jag isolera mer och isådana fall på vilka väggar?
Hur mycket skall jag isolera innerväggen mot badrummet?
Måste jag isolera mer och isådana fall på vilka väggar?
Hur mycket skall jag isolera innerväggen mot badrummet?
Läs igenom den här tråden först och återkom sen med kompletterande frågor:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49609
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49609
OK, tack för svaret. Som jag tolkar tråden så skall jag:
Bygga en mellanvägg mot yttervägg (mot kallvind), sned tak samt tak.
Ta bort OSB+gips som sitter på mellanväggar.
Sätta en board på mellanväggar (har redan dessa fullisolerade 70 mm) samt regla för luftspalt + panel (två luftspalter om stående panel).
Två kompletterande frågor:
1) Den OSB+gips som sitter på ytterväggen, kan den vara kvar (fuktspärr sitter bakom OSB)?
2) Hur skall luftspalten mellan yttervägg, tak och snedtak samt mellanvägg ventlieras. Räcker det med "självdrag". Huset i övrigt är nybyggt med FTX ventilation (frånluft i angränsande badrum - ej i bastu).
Bygga en mellanvägg mot yttervägg (mot kallvind), sned tak samt tak.
Ta bort OSB+gips som sitter på mellanväggar.
Sätta en board på mellanväggar (har redan dessa fullisolerade 70 mm) samt regla för luftspalt + panel (två luftspalter om stående panel).
Två kompletterande frågor:
1) Den OSB+gips som sitter på ytterväggen, kan den vara kvar (fuktspärr sitter bakom OSB)?
2) Hur skall luftspalten mellan yttervägg, tak och snedtak samt mellanvägg ventlieras. Räcker det med "självdrag". Huset i övrigt är nybyggt med FTX ventilation (frånluft i angränsande badrum - ej i bastu).
1) OSB+gips kan vara kvar på ytterväggen.
2) Jag antar att du kommer att ventilera till badrummet. Se till att luftspalten ventileras via bastuns frånluft, dvs att luftspalten kommunicerar med frånluftsventilationen i din bastu. (Jag pratar inte FTX här, utan ventilationen inne i bastun).
En liten fundering:
För mellanväggarna skulle du kunna ta bort gipsen, låta OSB:n vara kvar, spika board 3.2 direkt på OSB:n och sedan panela utan läkt. Enda kruxet med detta förslag är få till det med mattuppvik eller klinkerssockel mot golvet.
(Förmodligen är det overkill med board på OSB:n, men jag är inte tillräckligt bekant med OSB i bastusammanhang så jag är lite försiktig här).
2) Jag antar att du kommer att ventilera till badrummet. Se till att luftspalten ventileras via bastuns frånluft, dvs att luftspalten kommunicerar med frånluftsventilationen i din bastu. (Jag pratar inte FTX här, utan ventilationen inne i bastun).
En liten fundering:
För mellanväggarna skulle du kunna ta bort gipsen, låta OSB:n vara kvar, spika board 3.2 direkt på OSB:n och sedan panela utan läkt. Enda kruxet med detta förslag är få till det med mattuppvik eller klinkerssockel mot golvet.
(Förmodligen är det overkill med board på OSB:n, men jag är inte tillräckligt bekant med OSB i bastusammanhang så jag är lite försiktig här).
Självdrag räcker. Du har minst 10 l/s från din FTX i badrummet + tempskillnaden på säg 45-55 grader mellan bastu o badrum. Du kan montera en skjutbar lucka på frånluftsventilen så kan du reglera draget (=fuktnivån) efter behag.
OSB är väl en sådandär "oriented strand board"
"Evolving from waferboard in the late 1970s, OSB is unique in that long wood strands are oriented, not randomly placed. Since its debut in 1978, OSB has been rapidly accepted. In fact, in many areas of North America, OSB has virtually replaced other panels in new residential construction. Today, all model building codes in the U.S. and Canada recognize OSB panels for the same uses as plywood on a thickness-by-thickness basis."
Dvs i stället för spånplatta som man har under gipsen om man vill kunna skriva in talvor överallt.. Osannolikt i en bastu
Skall du bygga bastu?
"Evolving from waferboard in the late 1970s, OSB is unique in that long wood strands are oriented, not randomly placed. Since its debut in 1978, OSB has been rapidly accepted. In fact, in many areas of North America, OSB has virtually replaced other panels in new residential construction. Today, all model building codes in the U.S. and Canada recognize OSB panels for the same uses as plywood on a thickness-by-thickness basis."
Dvs i stället för spånplatta som man har under gipsen om man vill kunna skriva in talvor överallt.. Osannolikt i en bastu
Skall du bygga bastu?
Min snickare på landet kallar det för "flis", och det är precis vad det handlar om! OSB - baaah!
Jajamensan! Håller just på att försöka läsa allt som skrivits på detta forum, särskilt intresserad av konstruktionen mot ytterväggar... I min blivande bastu har jag två ytterväggar (Götenehus från -89) varav 1 med snedtak. Som det nu ser ut är där inifrån räknat: 13mm gips, 28x70 glesregel, plastfolie, och därefter 195 mm isolering. Eftersom jag vill undvika att snedtaket "bygger" mer än absolut nödvändigt (pga att duschhörnet bredvid bastudörren ska få maximalt utrymme) så försöker jag komma på bästa möjliga lösning i detta hänseende... Det bästa jag kommit fram till är att ta bort gipset och ovanpå glesregeln bygga enligt vad jag hittade på Tylös pdf, dvs: masonit+45mm regel med min.ull-isolering+ bastupanel.
Verkar detta vettigt?
Är det nån som har ett bättre förslag?
Verkar detta vettigt?
Är det nån som har ett bättre förslag?
Jag vet att jag kan få ta sk-t för det jag säger nu, men akta dig för Tylö. Deras beskrivningar är endast tillämpliga på en fristående "bastulåda" där lådans ytterväggar kan andas ut i rummet. Bygger du om ett befintligt rum så måste du (enligt min mening) hindra fukten att vandra ut i väggen. Om du har riktigt tajt om utrymme kan man kanske krympa luftspalten från det rekomenderade eller tom lämna bort den, men fuktspärren skall du inte lämna bort. Innebär detta att du får dubbla fuktspärrar bör du ventilera mellanrummet.
Ett alternativ i ditt fall kunde kanske vara att slita bort gipsen, sedan regla upp 45x45 med bergull emellan. Sedan alumit (fuktspärr, måste tåla bastutemp), sedan läkt och sist panel. Se:
http://www.harvia.fi/pdf/bastu_SV.pdf
Det sammanhängande utrymme som bildas bakom fuktspärren i tak och väggar kan du sedan ventilera ut till ett intill-liggande rum.
Ok. När du skriver "Om du har riktigt tajt om utrymme kan man kanske krympa luftspalten från det rekomenderade eller tom lämna bort den", pratar du då om luftspalten mellan bastupanel och alumit, eller om den som blir mellan takisoleringen/plastfolien och bergullen? (är bergull samma som mineralull, eller nåt liknande? :-/ )
Och, jag är nog JÄTTEdum men..., varför isolera innanför takisoleringen? :-[ Är det bara frågan om driftsekonomin i bastandet eller är för att takbjälklaget inte tål bastuvärmen?
Och, jag är nog JÄTTEdum men..., varför isolera innanför takisoleringen? :-[ Är det bara frågan om driftsekonomin i bastandet eller är för att takbjälklaget inte tål bastuvärmen?
Jo jag menar luftspalten bakom själva panelen.
Bergull i Finland = Mineralull i Sverige
Bastuisolerigen, flera orsaker som jag ser det, driftsekonomi och sedan brukar det gå elkablar och liknande i taket, för att inte tala om att den plast som finns där inte brukar tåla värme.
Bergull i Finland = Mineralull i Sverige
Bastuisolerigen, flera orsaker som jag ser det, driftsekonomi och sedan brukar det gå elkablar och liknande i taket, för att inte tala om att den plast som finns där inte brukar tåla värme.
Du behöver ingen masonit så den kan du också spara in på om du bygger enligt tylömodellen. Det enda du då måste se till är att utrymmet mellan bastun och ytterväggen är ventilerad.
Nu när du bygger i ett rum som både har ytterväggar och yttertak så anser jag att, då du ändå måste ha luftspalt mellan bastun och ytterväggen så kommer bastun att bli ett rum i rummet hur du än gör. Och då kommer det inte att vandra fukt in i någon konstruktion.
Tylömodellen ger den fördelen att om du tex ska dela en vägg med bastu på ena sidan och duchhörna på andra sidan så kräver det inte extra luftspalter då det endast blir ett tätskikt på den väggen. Villket sparar utrymme.