Du kan ju inte mena allvar när du skriver att luftspärr är samma sak som fuktspärr.
Du kan kalla det precis vad du vill. Poängen är att hindra fuktig luft att vandra ut i väggen och kondensera. Vandringen kan ske genom diffusion och konvektion och dessa är olika, men ger samma resultat. Diffusion drivs av skillnader i ångtryck. Konvektion av skillnader i lufttryck.

Jag frågade rent ut av en som forskar i byggnadsfysik och han sade:
"Utan ångspärr verkar livsfarligt! Vi har väl inga mätningar på så extrema partialtryck som kan uppkomma i en bastuvägg!"

Tyvärr kan jag inte ange källan före jag har kollat med honom att det är OK att citera honom med namn.

När du skriver att:
"En vanlig argumentation från traditionalisterna är att:"
Antar jag att du menar att alla som begär att beslut skall förankras i vetande i stället för tro är "traditionalister". Jag antar att du inte heller har vaccinerat dina barn?

Har du någon uppfattning hur länge det tar innan en Tylövägg återgår till normal RH efter ett entimmes fuktigt bastubad?
1 timme
2 timmar
8 timmar
8 veckor?

 
AndersG skrev:
Jag skulle aldrig offra luftspalt och isolering mot en yttervägg eller yttertak. Så vi pratar om minimum
20-30mm luftspalt
45 mm regelverk med isolering
board 3,2 (masonit) som fuktspärr
läkt 28*70 el. 25*38 (beroende på hur 45 regelverket ligger)
bastupanel
Du har nog rätt- Bättre att "err on the side of caution". Om man har jättetajt om plats kanske man skall se på:
[länk]

Det är en 30mm skiva av polyuretanskum som är aluminiumbelagd och spontad. Den har en vämemotstånd om 0.027. Motsvarande värde för Parocs bergull (mineralull är) 0,036 W/mK så isoleringen kan vara 33% tunnare, dvs 30mm sauna satu motsvarar 40mm bergull.
Jomen den skulle jag våga mig på att köra utan luftspalt direkt på glesen faktiskt! Jag tittade på pdf:en och inser att denna produkt är en del i ett våtrumssystem för bastur. Kan tänka mig att den produkten kostar en redig slant.

http://www.spu.fi/tiedostopankki_1962/SPU_sauna_satu_esite.pdf

I mina ögon känns det ologiskt att ovanpå detta koncept spika läkt och träpanel. Ska man fortsätta våtrumstänket hela vägen så är det väl kakel eller värmetålig plastmatta som gäller.

(Varför tar man bort alu:t vid sockelklinkersens plats? Har alu:n för dålig vidhäftning?)
 
Jag antar att du inte heller har vaccinerat dina barn?
Haha nu pratar vi verkligen bastu ;D
AndersG när jag skrev att luftspärr och ångspärr inte är samma sak skrev du.
Du kan kalla det precis vad du vill. Poängen är att hindra fuktig luft att vandra ut i väggen och kondensera. Vandringen kan ske genom diffusion och konvektion och dessa är olika, men ger samma resultat. Diffusion drivs av skillnader i ångtryck. Konvektion av skillnader i lufttryck.
Luftspärren hindrar inte duffusion vilket ångspärren gör. Luftspärrar används vanligtvis på utsidan av isolermaterial för att förhindra att ex kastvindar tömmer isoleringen på sitt energi innehåll.
Ångspärren hindrar både fukt och luft att passera oavsett tryck eller fuktskillnader på de olika sidorna.
Diffusion AndersG är när gaser och vätskor strävar efter att utjämna skillnader i konsentration. I vårat fall fuktvandring i ångfas.
Konvektion är när energi transporteras via ex en gas eller vätska till en fast yta. Detta uppkommer spontant i ett medium så länge det finns temperaturskillnader i mediet.
I vårat fall transport av luft pga densitetsskillnader i mediet.  
Eftersom Lufttäta material släpper igenom viss fukt kan konvektion pga diffusionen  ske i viss form där.
Men som jag ser det kan inte konvektionen ta med sig fukt in och förbi något ångtätt material. Utan endast värma upp dess yta pga strömningsrörelserna förbi denna.

Sedan skrev du
Jag frågade rent ut av en som forskar i byggnadsfysik och han sade:
"Utan ångspärr verkar livsfarligt! Vi har väl inga mätningar på så extrema partialtryck som kan uppkomma i en bastuvägg!"
Hehe enligt min uppfattning så kan det inte vara så farligt i allafall. Självklart ökar ju trycket i då vattnet förångas men vart tar det vägen?
Jo det kommer att försöka att fördela sig jämt över det utrymme som det finns i. Om det nu hade varit en stängd plåtburk hade den nog svällt upp.
Hade bastun varit helt lufttät hade vi nog kunnat se stora tryckskillnader. Men killen du talade med hade nog inte bastat på ett tag så han hade förmodligen glömt bort att det finns inluft och frånluftsventiler.
Där kommer den förångade gasen att strömma ut för att jämna ut tryckskillnaderna så enkelt som möjligt i de rum som den är sammansluten med. (hm undrar om inte det också kallas för diffusion) Självklart kommer endel av fukten att vandra in i träet men eftersom fibermättat trä suger upp relativt lite fukt och ganska långsamt så hinner det inte bli några mängder.

Har du någon uppfattning hur länge det tar innan en Tylövägg återgår till normal RH efter ett entimmes fuktigt bastubad?
För en 25mm tjock planka tar det en vecka att anpassa sig till omgivningens fuktnivå.
Så då vet du Anders på ett ungefär att om du har bastat i 1timme så kommer den mängd fukt som plankan sugit i sig att avges på samma tid. Under förutsättning att fuktnivån minskar vilket den gör när du slutar kasta bad.
Det fina med trä är också att det inte suger åt sig så mycket fukt förräns vid Rh över 80%.


 
Anders du måste hjälpa mig jag förstår inte
Jag hänvisade till ett utdrag från ekofibers hemsida med bla
detta stycke.
En vanlig argumentation från traditionalisterna är att:
”Man kan inte bygga utan plastfolie för då kommer fuktskadorna som ett brev på posten”. Men det är inte sant!
Dels för att i flertalet av konstruktioner med fuktproblem ingår plastfolie och dels för att rätt byggda diffusionsöppna konstruktioner aldrig drabbas av fuktskador,
så skrev du
När du skriver att:
"En vanlig argumentation från traditionalisterna är att:"
Antar jag att du menar att alla som begär att beslut skall förankras i vetande i stället för tro är "traditionalister". Jag antar att du inte heller har vaccinerat dina barn?
Menar du då att dom bara bygger sina påståenden på tro. Men att du bygger dina påståenden om att tylöbastumetoden inte fungerar på vetande.
 
Jomen den skulle jag våga mig på att köra utan luftspalt direkt på glesen faktiskt! Jag tittade på pdf:en och inser att denna produkt är en del i ett våtrumssystem för bastur. Kan tänka mig att den produkten kostar en redig slant.
Om du kollar Pete_01's tråd:

"Foliebeklädda polyuretanisoleringen ca 2000kr"
 
AndersG skrev:
Jomen den skulle jag våga mig på att köra utan luftspalt direkt på glesen faktiskt! Jag tittade på pdf:en och inser att denna produkt är en del i ett våtrumssystem för bastur. Kan tänka mig att den produkten kostar en redig slant.
Om du kollar Pete_01's tråd:

"Foliebeklädda polyuretanisoleringen ca 2000kr"
Lägger till länken här: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49682/6#6
 
Varför tar man bort alu:t vid sockelklinkersens plats? Har alu:n för dålig vidhäftning?
Det står faktiskt inte i broschyren, men jag misstänker det. Fuktspärren fäster säkert inte så bra och det är ju mycket viktigt att få en möjligast tät skarv för att förhindra vatten/fukt att tränga ut i väggarna.
 
AndersG skrev:
Varför tar man bort alu:t vid sockelklinkersens plats? Har alu:n för dålig vidhäftning?
Det står faktiskt inte i broschyren, men jag misstänker det. Fuktspärren fäster säkert inte så bra och det är ju mycket viktigt att få en möjligast tät skarv för att förhindra vatten/fukt att tränga ut i väggarna.
OK, men jag trodde att alufilmen var fukt/diffspärren!? Är det möjligtvis hela skivan som är en diffspärr?
 
Skivan har enligt tillverkaren en genomsläpplighet om 0,1...1,2 x 10^-12 kg m/m2sPa. Motsvarande för vindskyddspapper och plast är:
3x10^-11 kg/m2sPa, resp 2,63x10^-12 kg/m2sPa

Jag misstänker och nu spekulerar jag bara, är att aluminiumfolien är enbart för värmereflektion. I detta fall är ju SaunaSatu väggen och det blir inte fuktbemängd.
 
Jo, det är precis så, nästan :) Du är på rätt väg med ditt resonemang. Dessutom ser spalten till att det vatten som tränger igenom panelen rent mekaniskt, genom springor och kvisthål kan rinna ned på golvet och inte in i väggen.
 
Förstår inte vad du menar! Avser du varför man i finland har Alufolie eller varför man har luftspalt tillsammans med alufolie?

Luftspalt kan man ha oavsett om man har folie eller ej. via luftspalten ventileras den fukt som ev letat sig in i konstruktionen.

Och med alu-folie kondenseras ångan väl på folien, och vädras bort förutsatt att man har luftspalt.
Nej det kondenserar inte på al folien den är för varm, folien är tänkt som diffusionsspärr mao förhindra att fukthaltig luft kommer längre in i konstrutionen.

Ditt resonemang avspeglar till viss del finnarnas syn på varför man skall använda folie och luftspalt.

Men om man räknar på det och ser hur det fungerar i praktiken så går det bra att hoppa över alfolien vad gäller luftspalt så beror det på omgivande vägg om den behövs eller ej.

Båda allternativen fungerar om man utför det på rätt sätt.

/Patrik
 
Nej, traditionella bastun var separata hus, med stockväggar :) I Finland har man bygt på nuvarande sätt åtminstone 40-50 år.

Man ser väggen som en komplett enhet, där alla delar samverkar för önskat resultat, dvs som jag förklarade ovan så hjälper spalten panelen att ventileras, dessutom gör den väggen mera motståndskraftig mot stänk. Alumiten har två fuktioner, nämligen att minska fuktinträngningen i väggen och att reflektera värme tillbaka till bastun. Eftersom det finns en luftspalt mellan den heta panelen och alumiten kommer merparten av värmeöverföringen att vara strålning som till över 90% reflekteras bort.

Du kan även ansvända samma system som Pete_01 använt. Se länk. Nämligen Sauna-Satu som är isolering, värmereflektor och isolering i ett. fördelen är att du kan bygga en tunnare vägg med lika bra isoleringsförmåga.
 
Haas. skrev:
[quote author=Pasta link=1143500041/30#41 date=1146070480]Ditt resonemang avspeglar till viss del finnarnas syn på varför man skall använda folie och luftspalt.
Det var alltså just det jag försökte förstå - varför de bygger med luftspalt och folie. Det måste ju finnas någon orsak, annan än "så har man alltid gjort" (för jag tror inte de alltid har byggt dem så).

- Haas.[/quote]

Nej så har man knappast alltid byggt och frågan är hur länge man gjort så och om mon kunnat dra några långsiktiga slutsatser av hur den byggtekniken fungerar.

/Patrik
 
AndersG skrev:
Alumiten har två fuktioner, nämligen att minska fuktinträngningen i väggen och att reflektera värme tillbaka till bastun.
Aluminium kan ha en reflekterande förmåga om den utsätts för värmestrålning från ytor med högre temperatur mot ytor med lägre temperatur, men inbyggt i väggen finns ingen värmestrålning från ytor med högre temperatur än panelen och det finns inga kallare ytor än panelen att värma.
Den värmeöverföringen som sker genom väggen är med ledning och aluminium leder värme bra och utgör inget värmegenomgångsmotstånd.


/Patrik
 
Såg att jag skrivit lite slarvigt

Självklart kommer endel av fukten att vandra in i träet men eftersom fibermättat trä suger upp relativt lite fukt och ganska långsamt så hinner det inte bli några mängder.
 

Men det ska ju vara att trä som har en fukthalt under fibermättnadsgränsen suger upp lite fukt och det sker långsamt.

AndersG du skrev tidigare
Tyvärr kan jag inte ange källan före jag har kollat med honom att det är OK att citera honom med namn.
Hur har det gått?

/busnut

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.