18 865 läst · 21 svar
19k läst
21 svar
Tänka på vid borrning av hål genom yttervägg - TP-kabel
Sida 1 av 2
Hej
Ska installera en IP-kamera på baksidan mot tomten, och måste då borra ett hål genom en yttervägg.(Vardagsrummet) Ska endast gå en nätverkskabel genom väggen, så ej så stort hål.
Nybörjarfråga: Vad behöver jag tänka på? Ska jag borra snett? Måste jag ha ett rör som nätverkskabeln ska ligga i? Jag måste väl täta hålet efteråt?
Huset är byggt 1974!
Mvh
Ska installera en IP-kamera på baksidan mot tomten, och måste då borra ett hål genom en yttervägg.(Vardagsrummet) Ska endast gå en nätverkskabel genom väggen, så ej så stort hål.
Nybörjarfråga: Vad behöver jag tänka på? Ska jag borra snett? Måste jag ha ett rör som nätverkskabeln ska ligga i? Jag måste väl täta hålet efteråt?
Huset är byggt 1974!
Mvh
Bästa svaret
Borra så att hålet lutar svagt neråt, sett inifrån.
Vill du undvika att det kommer in kalluft är det bra om du trycker in lite isolering i hålet. Kanske kan du få en liten spillbit av en drevremsa på något byggvaruhus.
Vill du undvika att det kommer in kalluft är det bra om du trycker in lite isolering i hålet. Kanske kan du få en liten spillbit av en drevremsa på något byggvaruhus.
Det underlättar om du använder ett sk. Installatörsborr, det har ett litet hål i toppen så när du kommit igenom väggen knyter du fast kabeln i hålet och drar tillbaka borret, då får man med sig kabeln utan att behöva lirka och hitta hålet vilket annars kan vara lite pilligt.
Yes! Ska kolla på det. Något mer?mexitegel skrev:
Om du inte använder ovan nämnda borr, så kan en dragtråd vara till bra hjälp.OptiDog skrev:
Några klammer kan också kanske behövas för att spika upp nätverkskabeln.
Alt. kan du välja att använda kabelskyddsrör för att göra installationen lite mer vandalsäker.
En stege är bra att ha om du ska nå upp till önskad montageplats. Tillse att den står stabilt mot underlaget.
Observera bestämmelser ang. kameraövervakning.
Nätverksdelen har jag full koll på, samt lagen! Enbart borrningen och skötseln efteråt som är tveksamE etompau skrev:Om du inte använder ovan nämnda borr, så kan en dragtråd vara till bra hjälp.
Några klammer kan också kanske behövas för att spika upp nätverkskabeln.
Alt. kan du välja att använda kabelskyddsrör för att göra installationen lite mer vandalsäker.
En stege är bra att ha om du ska nå upp till önskad montageplats. Tillse att den står stabilt mot underlaget.
Observera bestämmelser ang. kameraövervakning.
Rekommendera att foga hålen när kabeln är dragen igenom? Eller räcker det med en bit isolering?mexitegel skrev: