11 449 läst · 52 svar
11k läst
52 svar
Kök - Funktion vs design
Har dubbla lådor på alla underskåp i vissa har vi lådor innanför.
Det var ovant första veckan att behövs öppna två lådor men efter det så sitter allt i muskelminnet så inget problem för oss som bor med det.
Det var ovant första veckan att behövs öppna två lådor men efter det så sitter allt i muskelminnet så inget problem för oss som bor med det.
Just på den bilden du visar så gör man ofta så på köksöar att sidan ut mot rummet får lucka med hyllor. Kanske är även dessa skåpen inte så djupa heller. Här kan de saker du inte nyttjar så ofta stå olika köksmaskiner. Många gånger för att hålla nere priset, lådor kostar.
Hos mig har vi vårt skafferi i ett bänkskåp med en ”lucka” som sitter fast i nedersta lådan så den följer alltid med ut sedan får jag dra i de andra. Funkar jättebra tycker jag, men de håller inte så bra hos de lite billigare köksföretagen.
Hos mig har vi vårt skafferi i ett bänkskåp med en ”lucka” som sitter fast i nedersta lådan så den följer alltid med ut sedan får jag dra i de andra. Funkar jättebra tycker jag, men de håller inte så bra hos de lite billigare köksföretagen.
Otroligt roligt att tråden levt vidare och fler kunnat diskutera ämnen.
Har någon här någon erfarenhet utav ikeakök med endast "pusha to open"? Har länge övervägt just dubbla lådfronter men helt utan grepp/knoppar för att ändå få det cleans uttrycket. Förstår att det innebär lite mer fläckar men med släta och starkare lack (på IKEA precis som nämnts i tråden) bör det fungera bra. Har ni någon erfarenhet av just Ikeas push to open I kök?
Har någon här någon erfarenhet utav ikeakök med endast "pusha to open"? Har länge övervägt just dubbla lådfronter men helt utan grepp/knoppar för att ändå få det cleans uttrycket. Förstår att det innebär lite mer fläckar men med släta och starkare lack (på IKEA precis som nämnts i tråden) bör det fungera bra. Har ni någon erfarenhet av just Ikeas push to open I kök?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 084 inlägg
Har några lådor med sådan funktion på en byrå (Bestå) de funkar rätt dåligt, lätt att man hamnar med en sida stängt och en i öppet läge.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Hade ett sånt på jobbet tidigare. Var nog Marbodal eller Ballingslöv. Utskjutarknopparna justerade in sig själv och slutade fungera. Skåpen hade olika djup på hur långt in de var justerade, allmänt sne känsla. Cleant utan handtag men jag tyckte det var väldigt störande att ibland behöva trycka flera gånger för att öppna.
Slutsats: REKOMMENDERAS EJ!
Slutsats: REKOMMENDERAS EJ!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 832 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 832 inlägg
Har en släkting som har Ikea-kök med push to open på diskbänksskåpet, väldigt störigt när man står där och skalar potatis och plötsligt får man en knuff på benen för att man råkar ha kommit åt luckan när man ändrar ställning.
Jag har push-to-open på tre skåp som sällan öppnas (städskrubben tex, hehe!), och i de fallen fungerade det bra att låta formen gå före funktionen, men jag skulle aldrig vilja ha det på de skåp och luckor som öppnas var och varannan dag.
...och jag har även ett skåp med den värsta kombinationen – lådor bakom en lucka med push-to-open! I fallen med dessa skåp tycker jag dock som sagt att det fungerar helt ok, däremot skulle jag inte vilja ha en sådan här lösning för de mest frekventa öppnade skåpen och lådorna. Resten av köket har rejäla grepplister, och kyl/frys har riktiga handtag.
Har nu bott en månad med ett IKEA kök enlig dagens standard, och ser ingen fördel alls med dessa lådor, jag har dessutom ett ganska litet kök så varje yta måste användas.
I mitt fall ser jag ingen design nytta med låda under diskbänken då jag har följande i rad.
Diskmaskin/lucka. Diskbänk/låda. Hörnskåp/lucka. Bred låda. Ugn. Smal låda.
Så jag ska ta bort lådan under diskbänken, och ha ett för mig vanligt skåp och soptunna på ena dörren, vilket jag tycker är 500% mer praktiskt.
I mitt fall ser jag ingen design nytta med låda under diskbänken då jag har följande i rad.
Diskmaskin/lucka. Diskbänk/låda. Hörnskåp/lucka. Bred låda. Ugn. Smal låda.
Så jag ska ta bort lådan under diskbänken, och ha ett för mig vanligt skåp och soptunna på ena dörren, vilket jag tycker är 500% mer praktiskt.
Närmare till sophinken som nu sitter på dörren (30 cm högre upp) = mindre risk för spill om man öser ur slasken på tex potatisskal.F Erica Wyse skrev:
Jag slipper backa för att nå sophinken, det är obekvämare att ösa ur slasken stående en bit bort från den.
Jag kan ha en rymligare sophink, modellen man har på dörren är gjord för en normal plastkasse, när IKEAs hink är full, är kassen bara halvfull.
Det är enklare att knyta ihop kassen på plats när den är högre upp.
En massa saker jag normalt haft i sopskåpet hade ingen plats i lådan.
Jag har inte sopsortering i skåpet, så jag har ingen nytta av hinkarna.
Jag kan utnyttja hela skåpet, och det är enkelt att städa, hänga över lådfronten för att torka botten i lådan var ingen hitt, lyfta ur lådan är inte heller enkelt, en klenare person, tex en äldre kvinna skulle inte klara det alls, lådan väger typ 20 kg och är otymplig.
Köpte själv detta, gillar inte ha tunga påsar som tynger ner dörren. Är med ett vanligt skåp. Kan skjuta ut den så långt jag känner för och sen ösa ner t.ex vasken. Få plattats vanlig påse(blir lagom fylld när jag fyllt upp till bredden )Isakare skrev:Närmare till sophinken som nu sitter på dörren (30 cm högre upp) = mindre risk för spill om man öser ur slasken på tex potatisskal.
Jag slipper backa för att nå sophinken, det är obekvämare att ösa ur slasken stående en bit bort från den.
Jag kan ha en rymligare sophink, modellen man har på dörren är gjord för en normal plastkasse, när IKEAs hink är full, är kassen bara halvfull.
Det är enklare att knyta ihop kassen på plats när den är högre upp.
En massa saker jag normalt haft i sopskåpet hade ingen plats i lådan.
Jag har inte sopsortering i skåpet, så jag har ingen nytta av hinkarna.
Jag kan utnyttja hela skåpet, och det är enkelt att städa, hänga över lådfronten för att torka botten i lådan var ingen hitt, lyfta ur lådan är inte heller enkelt, en klenare person, tex en äldre kvinna skulle inte klara det alls, lådan väger typ 20 kg och är otymplig.
https://www.elgiganten.se/product/k...7/epoq-kallsortering-sidmonterad-e11000500307