Jag tror att om du vid besiktning hittar att stammarna faktiskt läcker, då har du ett case. Men om du förösker pruta bara för att stammarna inte är bytta, så skulle iallafall jag som säljare bli f..bannad.

Sedan beror det ju lite på vad man menar med utbytt. Det som ligger inom ett badrum som renoveras, håller jag med om., det är dumsnålt att inte byta typ 2m avloppsrör när badrummet ändå är rivet. Men man börjar ju inte hacka upp väggar o golv i rum som inte påverkas av renoveringen, om det inte är problem med rören där.

• Gilla
johel572 och 8 till
  • Laddar…
Beroende på hur klausulen för fel, brister, påpekande vid en besiktning i kontraktet ser ut. Men om jag vid en besiktning fick påpekanden som behöver/bör åtgärdas och är kostsamma så hade jag givetvis tagit upp det till dskution med säljaren. Det är ju därför man besiktigar, för att hitta saker som man inte viste. Sen i slutändan är det kontraktets utformning som styr.

När det gäller de lodräta stammarna, så sitter de ju alltid i närheten av wc-stolen om det inte är amatörer som byggt huset, så normalt när man renoverar ett så gammalt hus, så byter man de vågräta avloppsrören fram till den lodräta, som i vare fall jag nästan aldrig har sett att de läcker.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Hej! Följande gäller vilket även en mäklare borde veta. Det är endast dolda fel som kan reklameras. Ett gammalt rörsystem är gammalt och inte något som säljaren lämnar garanti för. För att vara på den säkra sidan skulle du ha låtit inspektera rören. Förutsätter att det är järnrör vi talar om. Plast håller en evighet, dvs lika länge som huset om du inte har råttor i kloaken för dom kan äta sig igenom även hårdplast. Det går att se in i rören på de ställen där det finns inspektionsluckor. Du har också själv nämnt ett ev fel i rören vid köpet. Det är inte till din fördel. Gamla rörstammar är inget dolt fel.

• Gilla
dumlekola
  • Laddar…
Fast nu tolkar nog många av oss att situationen är att TS har skrivit på ett köp med en besiktningsklausul. Numera är besiktningsklausuler oftast formulerade så att köparen har typ 2v på sig att undersöka huset noga, och kan då välja att häva avtalet, inom ramen för avtalet.

Det betyder att köparen kan ex. bestämma sig för att sovrumstapeten är hopplös, vi skippar det här huset. Lite långsökt men..

Vid en besiktning innan avtalet vunnit laga kraft, så kan alltså köparen hoppa av eller förhandla ned priset under en kort tid. Det har absolut inget med dolda fel att göra, tvärtom, OM man hittar ett "dolt" fel när man undersöker så är det ju inte dolt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
S strandli skrev:
Hej! Följande gäller vilket även en mäklare borde veta. Det är endast dolda fel som kan reklameras. Ett gammalt rörsystem är gammalt och inte något som säljaren lämnar garanti för. För att vara på den säkra sidan skulle du ha låtit inspektera rören. Förutsätter att det är järnrör vi talar om. Plast håller en evighet, dvs lika länge som huset om du inte har råttor i kloaken för dom kan äta sig igenom även hårdplast. Det går att se in i rören på de ställen där det finns inspektionsluckor. Du har också själv nämnt ett ev fel i rören vid köpet. Det är inte till din fördel. Gamla rörstammar är inget dolt fel.
Fast nu handlar det ju inte om dolda fel eller reklamation efter genomfört köp utan försök till prutning i samband besiktning där det (troligtvis) finns en öppen besiktningsklausul. Där finns det inte definierat alls vad som är giltiga skäl till prutning. Det som händer är egentligen att köparen "hotar" med att helt hoppa av om inte säljaren går med på att pruta. Den funkar ibland men kan ju också misslyckas och säljaren säger "nej, avtalat pris kvarstår". Öppna besiktningsklausuler innehåller normalt sett krav på felens karaktär och omfattning utan är just helt öppna.
Köparen kan alltid försöka pruta av vilken anledning som helst. Från att en hängränna sitter löst till att grannen har ful frisyr, men betoning på försöka.

Eric Öbo
Varför funderar du på att byta stammarna? Gjutjärnsstammar är ofta mycket hållbara. I de fall fallet (höhö) inte är tillräckligt kan det förstås samlas rost, fett och andra avlagringar som gör att rörets innerdimension krymper betänkligt och det blir trångt. Så var det i mitt kök - det smala gjutjärnsrör som anslöt till vasken var nästan helt tätt. Men det grövre röret som utgör själva stammen såg jättefint ut efter 55 år. Fungerar avloppet som det ska finns det väl ingen anledning att byta ut stammarna eller pruta för att de inte är bytta?

• Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
Ska du pruta på huset för att något som du antagit eventuellt inte visade sig stämma? Om de andra budgivarna inte felaktigt har antagit detta så innebär det ju att ditt bud i själva verket antagligen var avsevärt lägre än näst högsta bud.

Du kan ju alltid försöka pruta, men då hade jag som säljare hellre sålt till någon annan.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Köper man ett hus från 57 måste man inse att huset inte är nytt,och sägs inget om nya stammat i prospektet så bör man förstå att det är original.Jag själv bor i hus från 56 med originalstammar i gjutjärn och absolut skulle jag inte bör riva i detta om det inte är nödbändigt.Hade jag sålt idag och kommit till kontraktskrivning och köparen plötsligt skall börja pruta hade jag blivit så förbannad att jag vägrat sälja till honom och gått till budgivare 2 ,ävensom om jag hade förlorat en del köpeskilling

• Gilla
misingen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
C carl fabian skrev:
Köper man ett hus från 57 måste man inse att huset inte är nytt,och sägs inget om nya stammat i prospektet så bör man förstå att det är original.Jag själv bor i hus från 56 med originalstammar i gjutjärn och absolut skulle jag inte bör riva i detta om det inte är nödbändigt.Hade jag sålt idag och kommit till kontraktskrivning och köparen plötsligt skall börja pruta hade jag blivit så förbannad att jag vägrat sälja till honom och gått till budgivare 2 ,ävensom om jag hade förlorat en del köpeskilling
Risken finns att du inte längre har en budgivare 2 eftersom det har gått två veckor sen kontraktet med budgivare 1 skrevs och den familjen gått vidare till något annat hus. Alternativt om det inte finns någon budgivare 1 längre så är det ju mycket möjligt att budgivare 2 inte vill ge lika mycket som i budstriden med 1:an.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Risken finns att du inte längre har en budgivare 2 eftersom det har gått två veckor sen kontraktet med budgivare 1 skrevs och den familjen gått vidare till något annat hus. Alternativt om det inte finns någon budgivare 1 längre så är det ju mycket möjligt att budgivare 2 inte vill ge lika mycket som i budstriden med 1:an.
Dessa öppna klausuler riskerar att få just denna effekt. Någon skriver på för ett köp utan att ha funderat ordentligt eller i tanke att pruta senare. Som säljare är det förmodligen bättre att gå sakta fram, ta en köpare som är klar med alla undersökningar, kanske ge en liten rabatt men undvika att det är på öppet köp. Klausuler om öppet köp kan ju få stora konsekvenser för säljare som behöver pengar för annat köp

Hade du kommit och försökt pruta på något som visserligen är gammalt men fullt fungerande, hade jag vägrat att sälja till dig.

Sålde ett hus byggt -67 förra året och jäklar vad trött jag var på alla som skulle ha ett billigt äldre hus i samma skick som ett nybyggt och som skulle pruta för än det ena och än det andra. Det beteendet reste sådana varningsflaggor hos mig om att det skulle ringas och tjafsas om allt möjligt under de närmsta 10åren.

Sålde till slut till ett äldre par som hade koll på att man får vara beredd att renovera i äldre hus och som gav utgångspris, gjorde en ordentlig besiktning inkl fuktmätning på syllarna och papperna skrevs under dagen efter besiktningen. Har inte hört av dem sedan tillträdet.

• Gilla
OverAndOut och 8 till
  • Laddar…
E Ensam kvinna kan skrev:
Hade du kommit och försökt pruta på något som visserligen är gammalt men fullt fungerande, hade jag vägrat att sälja till dig.

Sålde ett hus byggt -67 förra året och jäklar vad trött jag var på alla som skulle ha ett billigt äldre hus i samma skick som ett nybyggt och som skulle pruta för än det ena och än det andra. Det beteendet reste sådana varningsflaggor hos mig om att det skulle ringas och tjafsas om allt möjligt under de närmsta 10åren.

Sålde till slut till ett äldre par som hade koll på att man får vara beredd att renovera i äldre hus och som gav utgångspris, gjorde en ordentlig besiktning inkl fuktmätning på syllarna och papperna skrevs under dagen efter besiktningen. Har inte hört av dem sedan tillträdet.
Detta är nog melodin för framtida säljare. Om köpare vill pruta för minsta problem och se kontraktet som ett öppet köp är drt nog bättre att göra som du, hitta en seriös köpare som förstår vad köparen ger sig in på.

• Gilla
Huruvida och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Detta är nog melodin för framtida säljare. Om köpare vill pruta för minsta problem och se kontraktet som ett öppet köp är drt nog bättre att göra som du, hitta en seriös köpare som förstår vad köparen ger sig in på.
Lite så men också lite varningsflagg för att det är en köpare som mycket troligt kommer ringa stup i kvarten om dolda fel som egentligen inte är några dolda fel alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.