Lite funderingar, ska montera handtag och lås med nyckel in/utifrån på min altandörr. Fick med utv handtag men inte borrat då leveranstiden var för lång,
BIld inifrån:
Förborrat handtag och cylinderlåshus i en altandörr, sett inifrån med suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på utvändig sats:
Byggkomponenter och en instruktion för montering av altandörrshandtag och låscylinder, inklusive ritning och skruvar.
Skapa konto

I satsen sägs det att det ska vara cylinder 708, när jag söker på den så verkar den vara "gammal"
"ASSA 700-serien är en gammal serie som inte rekommenderas för nyinstallation. Den är ersatt av ASSA d12-serien"
Bör jag satsa på att byta även min gamla cylinder i ytterdörren som har OFG nyckel till d12 serien eller köra på det gamla systemet?
Lås ytterdörr:
Altandörr med ASSA-låscylinder ovanför en silverfärgad dörrhandtag.
Skapa konto

Altandörr med handtag och låscylinder märkt ASSA 563.
Skapa konto

Funderar även om jag ska sätta Assa code handle på insidan av altandörren men läste för några år sedan att dom inte var godkända? Är dom det nu? Och vilken typ passar min dörr?

Bästa svaret

708 passar med dina befintliga låscylindrar och du har möjlighet att få samma nyckel.
Skillnaden med att byta till t.ex assa d12 eller dorma DMS är att du får ett kopieringsskydd på nycklarna.
ASSAa 700-serie används flitigt fortfarande för standard låscylindrar, de är låssystem där ASSAs 700-serie inte nyförsäljs längre.
ASSA codehandle är inte avsett att monteras tillsammans med låscylindrar.
https://www.assa.se/sv/site/assa/produkter/konsumentgds/altandorr/code-handle-window/handtag-7810/
Code handle kan användas på insidan men inte på utsidan.

För att borra för utside cylinder så böja med att borra igenom fyrkantshålet med en lämplig borr går fri i fyrkantshålet i spanjoletten t.ex 5-6mm som styrning där den ska vara, det är noga att du borrar rakt (tryckespinnen har större marginaler därför börjar du med den).
Sedan borrar du upp hålet utifrån utan att skada spanjoletten med borrspets, jag brukar ta ur spanjoletten.
Sätt sedan tillbaka spanjoletten och koppla ihop handtagsfunktionen, nu kan du rita in hålet för låscylindern med hjälp av handtaget borra även för de genomgående skruvarna så du vet att den sitter rätt, ett tips är att borra för skruven i mitten först och skruva dit utsidebehöret så styr den rätt (tryck inte hårt när du borrar igenom för då kan en bit spricka bort, mittenhålet har stora marginaler därför är det lätt att ta det först) de andra hålen kan du borra från utsidan istället så slipper du att någon flisa släpper.
Lite papperstejp bakom utsideskylten gör det enklare att rita och du kan även rita ut hela skylten så du ser dina marginaler.
Borra för utside cylinder görs även det lättast genom att spanjoletten tas bort.

Tänkte posta en video där de borrar och monterar lås på utsidan men hittade inte klippet nu.
Hittade detta dock.
https://www.byggoteknik.se/montera-las-i-altandorr

Redigerat:
1 123abc skrev:
708 passar med dina befintliga låscylindrar och du har möjlighet att få samma nyckel.
Skillnaden med att byta till t.ex assa d12 eller dorma DMS är att du får ett kopieringsskydd på nycklarna.
ASSAa 700-serie används flitigt fortfarande för standard låscylindrar, de är låssystem där ASSAs 700-serie inte nyförsäljs längre.
ASSA codehandle är inte avsett att monteras tillsammans med låscylindrar.
[länk]
Code handle kan användas på insidan men inte på utsidan.
Stort tack för utförligt svar!(y)

Ja det kanske är värt att kosta på sig en uppdatering av cylindrarna, vad rekommenderas Assa d12 eller Dorma DMS? Skiljer det något i pris? Jag behöver då utvändig rund cylinder till ytterdörren och 1 st oval till altandörren om vi väljer att använda codehandle på insidan.

Och ja vi tänkte ha ASSA codehandle på bägge altandörrar på insidan, läste även att kvalitén var sådär förr är den bättre nu?

Har även tänkt att möjligtvis köpa ett Yale entr S till insidan av ytterdörren men det verkar inte att kunna se i app om dörren är låst eller ej så man vet om barnen kommit hem, och Yale doorman är för fult och stort. Vet du om det kommer någon gateway eller något liknande för att hålla koll?

1 123abc skrev:
För att borra för utside cylinder så böja med att borra igenom fyrkantshålet med en lämplig borr går fri i fyrkantshålet i spanjoletten t.ex 5-6mm som styrning där den ska vara, det är noga att du borrar rakt (tryckespinnen har större marginaler därför börjar du med den).
Sedan borrar du upp hålet utifrån utan att skada spanjoletten med borrspets, jag brukar ta ur spanjoletten.
Sätt sedan tillbaka spanjoletten och koppla ihop handtagsfunktionen, nu kan du rita in hålet för låscylindern med hjälp av handtaget borra även för de genomgående skruvarna så du vet att den sitter rätt, ett tips är att borra för skruven i mitten först och skruva dit utsidebehöret så styr den rätt (tryck inte hårt när du borrar igenom för då kan en bit spricka bort, mittenhålet har stora marginaler därför är det lätt att ta det först) de andra hålen kan du borra från utsidan istället så slipper du att någon flisa släpper.
Lite papperstejp bakom utsideskylten gör det enklare att rita och du kan även rita ut hela skylten så du ser dina marginaler.
Borra för utside cylinder görs även det lättast genom att spanjoletten tas bort.

Tänkte posta en video där de borrar och monterar lås på utsidan men hittade inte klippet nu.
Hittade detta dock.
[länk]
Grymt!
Vår dörr har Alu på utsidan (Elitfönster) med det är väl bara att borra på och fräsa upp lite i alun innan man går på i trät.

mattetvilling mattetvilling skrev:
Stort tack för utförligt svar!(y)

Ja det kanske är värt att kosta på sig en uppdatering av cylindrarna, vad rekommenderas Assa d12 eller Dorma DMS? Skiljer det något i pris? Jag behöver då utvändig rund cylinder till ytterdörren och 1 st oval till altandörren om vi väljer att använda codehandle på insidan.

Och ja vi tänkte ha ASSA codehandle på bägge altandörrar på insidan, läste även att kvalitén var sådär förr är den bättre nu?

Har även tänkt att möjligtvis köpa ett Yale entr S till insidan av ytterdörren men det verkar inte att kunna se i app om dörren är låst eller ej så man vet om barnen kommit hem, och Yale doorman är för fult och stort. Vet du om det kommer någon gateway eller något liknande för att hålla koll?
Att ha en code handle på insidan och låscylinder på utsidan är ingen bra kombination.
En del har fortfarande bekymmer med code handle.
Om du väljer ASSA eller Dorma är helt valfritt, köp den med bäst pris.
Du behöver en rund dubbelcylinder på entredörren, dumsnålt att endast köpa utsida då det blir jobbigt om man råkat låsa in varann av ren vana.

Grymt!
Vår dörr har Alu på utsidan (Elitfönster) med det är väl bara att borra på och fräsa upp lite i alun innan man går på i trät.
Aluminium är endast ett lager till att göra håltagning igenom, vid alu så är det enklare med en hålsåg för cylinderhålet, krävs 2 håltagningar för cylindern men borra inte igenom ett hål helt först utan borra lite åt gången i båda så du har styrning.

1 123abc skrev:
Att ha en code handle på insidan och låscylinder på utsidan är ingen bra kombination.
En del har fortfarande bekymmer med code handle.
Om du väljer ASSA eller Dorma är helt valfritt, köp den med bäst pris.
Du behöver en rund dubbelcylinder på entredörren, dumsnålt att endast köpa utsida då det blir jobbigt om man råkat låsa in varann av ren vana.
Är det extra mycket problem med code på insidan och lås på utsidan?
Klurigt, då får det bli lås på båda sidorna av altandörren, hade varit smidigt annars med ett kodlås.

Om jag vill installera ett Yale Entr S, så verkar inte det fungera då jag har vred i mitten på mitt lås, måste man byta låshus (till assa 510-50?) om det ska gå att få dit eller går det inte på min dörr?

Annars verkar Dorma ha bäst pris:
Altandörr 1
Oval enkelcylinder ASSA d12 1209 till insidan med spanjolett, 499:-
Dorma DC521, 425:-

Altandörr 2
Oval dubbelcylinder ASSA d12 1208 med lång medbringare, 970:-
Dorma DC501, 425:-

Ytterdörr
Rund dubbelcylinder ASSA d12 1212 för ut- och insidan, 1100:-
Dorma DC5400, 938:-

Nyckel (man verkar bara få med 3 nycklar vid beställning och sen får man ta 2 extra)
Assa d12 extranyckel 125/st 2st 250:-
Dorma DC521, 115/st 2st 230:-

Assa 2819:-
Dorma 2443:-

När vi bytte låscylindrar i huset, så gick jag till en ”riktig låssmed” och beställde d12-cylindrar (två runda dubbla, två ovala enkel), då ingick valfritt antal nycklar.

Yale Entr S fungerar inte med flerfunktionslåshus.
Jag anser inte att ASSA 510 inte den bästa för Yale Entr S då du måste alltid dra upp trycket innan den kan låsa annars kommer den inte låsa, ett ASSA 410 eller Dorma DL919 kan vara ett enklare alternativ.
Yale Entr S fungerar med ASSA 510 men ni måste ha vanan att alltid dra upp trycket och även göra det när gäster passerar in eller ut.
Ett annat alternativ är att ta bort vredskylten och vredpinnen och inside låscylindern på det befintliga låset och sedan montera dit Yale Entr S.
Normalt brukar man sätta en tunn täckskylt (1,25mm (Rostfri PO162)) som täcker det fula hålet där vredet varit men jag vet inte om Yale Entr S fungerar med det (jag har inte testat jag tycker att det borde fungera då fastsättningen sker i cylinderhålet det blir en glipa på 1,25mm ovan skylten).
Om det inte fungerar så kanske en PO197 kan vara ett alternativ om den kräver mer stöd men har inte testat.
Om det inte har flisat sig rund vredhålet så kan du även trycka dit i en träplugg och om du inte stör dig på hålet så kan du låta det vara, om du är mycket för det estetiska så kanske inte de rostfria täckskyltarna är ett alternativ det heller.
Kontrollera dit försäkringsbrev eller lyssna med ditt försäkringsbolag om de ställer krav på låsning innan du köper massa saker.

Angående att bjuda på nycklarna så görs det ibland över disk för att få ett avslut i en affär.
Det går inte att skicka med många nycklar men vi vet att nästan alla klarar sig med max 5st nycklar.
Det skilljer även på olika låscylindrar då det till en del ingår 5st nycklar till låscylindrar i fler pack.

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Är det extra mycket problem med code på insidan och lås på utsidan?
Klurigt, då får det bli lås på båda sidorna av altandörren, hade varit smidigt annars med ett kodlås.

Om jag vill installera ett Yale Entr S, så verkar inte det fungera då jag har vred i mitten på mitt lås, måste man byta låshus (till assa 510-50?) om det ska gå att få dit eller går det inte på min dörr?

Annars verkar Dorma ha bäst pris:
Altandörr 1
Oval enkelcylinder ASSA d12 1209 till insidan med spanjolett, 499:-

Altandörr 2
Oval dubbelcylinder ASSA d12 1208 med lång medbringare, 970:-
Dorma DC501, 425:-

Ytterdörr
Rund dubbelcylinder ASSA d12 1212 för ut- och insidan, 1100:-
Dorma DC5400, 938:-

Nyckel (man verkar bara få med 3 nycklar vid beställning och sen får man ta 2 extra)
Assa d12 extranyckel 125/st 2st 250:-
Dorma DC521, 115/st 2st 230:-

Assa 2819:-
Dorma 2443:-
Här blev det jämfört äpplen och bananer.
Dormas kopieringsskyddade låscylindrar DMS tillhör 3-serien t.ex DC3400, DC301, DC321
Utan kopieringsskydd kan du nog hitta billigare ändå.

Vi valde nio nycklar; fem i familjen, en till svärföräldrarna, en till mina föräldrar, två för utlåning.

Jag känner flera familjer där det är mellan sju och tio nycklar till dörrarna.
Om det är tre barn och två vuxna blir det minimum fem nycklar.
Min ena moster har minst sex nycklar till dörrarna.

Stickan56
Demmpa Demmpa skrev:
Vi valde nio nycklar; fem i familjen, en till svärföräldrarna, en till mina föräldrar, två för utlåning.

Jag känner flera familjer där det är mellan sju och tio nycklar till dörrarna.
Om det är tre barn och två vuxna blir det minimum fem nycklar.
Min ena moster har minst sex nycklar till dörrarna.
Måste man ha nyckel till dörren? Själv har jag ett Yale doorman som satt där när jag flyttade in.
Duger inte det säkerhetsmässigt?

Stickan

Demmpa Demmpa skrev:
Elektroniska lås går att hacka,

[länk]
Det är svårt att ta varningen på allvar....

"läxor i skolan finland Företaget ansvarsfrihet styrelse bostadsrättsförening som jobbar med internetsäkerhet meddelade i veckan att det är fullt möjligt att tillverka ett kort som kan gå förbi säkerhetssystemet och öppna alla dörrar som har lås av en viss modell tillverkade av låsföretaget kladdkaka utan ägg arla."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.