Köpte sent förra säsongen en Worx WG790E.1 som jag bara hann köra i ett par veckor, men den funkade bra. I år skulle jag fixa till elen lite bättre så att jag kunde justera plasten för laddstationen lite bättre. Hade satt klipparen på lite laddning i garaget och fixade lite med gräsmattan. När jag sedan skulle flytta ut alltihop så klantade jag mig och skruvade av kontakten mellan trafon och laddstation på "fel" sida, d v s den sidan mot laddstationen, vilket fick till följd att sladde liksom "korvade sig" och antagligen gick av. Väldigt dum kontaktlösning om jag får säga det själv. Efter det så får jag ingen ström till laddstationen.

Innan jag pyntar upp 1700 för en ny laddstation, så tänkte jag bara kolla om det är någon som eventuellt haft isär kontakten och kan säga om det sitter någon elektronik i själva kontakten eller om det kan vara värt ett försök att klippa kabel och se om man kan löda ihop det hela?
 
Någon mer som har märkt att sista uppdateringen krånglar? Uppdatera min iförrgår. Efter detta så stannar den mitt i allt och bara står och piper. Har hänt varje dag sen jag la in uppdateringen. Går man fram och öppnar luckan och trycker start igen. Så piper den kanske 4-5 pip sen börjar den åka. Och ibland måste jag trycka start igen före det händer något.
 
  • Gilla
daniel codreanu
  • Laddar…
B Bergling skrev:
...så tänkte jag bara kolla om det är någon som eventuellt haft isär kontakten och kan säga om det sitter någon elektronik i själva kontakten eller om det kan vara värt ett försök att klippa kabel och se om man kan löda ihop det hela?
Inga problem alls, jag hade isär den och lödde om efter att någon marodör kapat sladden vid kontakten...

Har för mig det satt en gummibussning man får joxa litet med men det går fint. Se till att det blir rätt polaritet, du ser förmodligen hur det satt innan.
 
  • Gilla
Bergling
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Inga problem alls, jag hade isär den och lödde om efter att någon marodör kapat sladden vid kontakten...

Har för mig det satt en gummibussning man får joxa litet med men det går fint. Se till att det blir rätt polaritet, du ser förmodligen hur det satt innan.
Ok, då blir det helgens göromål.
 
  • Gångvägsmarkering mellan vit husvägg och häck, med smal passage på 70 cm bred vid trappan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Passage mellan häck och trappsteg i trädgård mätt till 70 cm, trolig utmaning för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätband visar 70 cm bredd mellan plattor och trappsteg, möjlig passage för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ilstallione ilstallione skrev:
Tänkte köpa mig en Worx på Icas kampanj men har två zoner gräsmatta förbundna av en avsmalnande passage jag inte är säker på om den fixar. På smalaste stället är det 70 cm mellan häck och trappa, se bilder.
Skulle det fungera tror ni?

Klipparen Worx Landroid WG790E.1 M 800: [länk]
70 cm inga problem!
 
  • Gilla
ilstallione
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
70 cm inga problem!
Tack för svar!

Eftersom jag är helt ny på det här med robotklippare, hur gör jag rent praktiskt med kabel över passagen?
 
Är inte en passage på 70cm i smalaste laget med tanke på att man ska dra begränsningsslingan både fram o tillbaka?
 
ilstallione ilstallione skrev:
Tack för svar!

Eftersom jag är helt ny på det här med robotklippare, hur gör jag rent praktiskt med kabel över passagen?
Du drar en kabel runt hela tomten.
Sen kan du välja att varannan start ska den följa slingan tex 100 meter. Sen starta där. Jag har ställt min att den ska gå 120meter sen starta varannan gång. Då får jag garanterat alltid klippt på fram och baksidan.. Så ställer du in att den ska starta efter passagen varannan gång så får du klippt på båda sidorna.
 
J jonaslatt skrev:
Du drar en kabel runt hela tomten.
Sen kan du välja att varannan start ska den följa slingan tex 100 meter. Sen starta där. Jag har ställt min att den ska gå 120meter sen starta varannan gång. Då får jag garanterat alltid klippt på fram och baksidan.. Så ställer du in att den ska starta efter passagen varannan gång så får du klippt på båda sidorna.

I passagen lägger jag kablarna ihop i mitten under plattorna..?
 
Kommer inte ihåg avståndet men det finns ett minimimått hur nära slingorna får ligga varandra. Har för mig 90cm men kan ha fel. I ditt fall skulle en robot med separat guidekabel fungera bättre tror jag.
Du kan INTE lägga ihop slingorna. Det gör man endast när man ska dra slingan som öar.
 
Corpes Corpes skrev:
Kommer inte ihåg avståndet men det finns ett minimimått hur nära slingorna får ligga varandra. Har för mig 90cm men kan ha fel. I ditt fall skulle en robot med separat guidekabel fungera bättre tror jag.
Är det ur Husqvarna/McCulloch/Gardena-sortimentet då?

McCulloch ROB R600 kanske skulle passa tomten bättre?
 
Enligt Worx manual klarar den passager ner till en meters bredd. Är ju en hel del under det på vår tomt tyvärr.
 
Vet någon om man kan nedgradera klipparen? Jag la in senaste uppdateringen 2.77. Men så här mycket har den aldrig krånglat.

Någon som vet om man kan nedgradera och kanske har uppdateringen innan denna på datorn och kan skicka den? ? Tror jag hade 2.44 innan uppdaterade slutet på förra årets körning.

Har 976E.1
 
Hade isär kontakten och försökte löda på ny kabel, men är ingen expert, så det verkade inte bli någon ström ut efteråt. Är det någon som vet om kontakten är någon specialvariant eller om det kan finnas att köpa någon lös hane någonstans? Är inte så sugen på att joxa med den fungerande kontakten på trafon, även om det naturligtvis skulle kunna vara en variant.

Såg denna på Clas Ohlson som skulle kunna vara värt ett försök kanske. https://www.clasohlson.com/se/Kabelskarv,-3-polig-IP68/36-6687

Annars får det bli 1800 på lärokontot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.