Slängt ihop en virkeshållare av och för spillbitar. Fattas hjul och en sarg i nederkant.

Hemmagjord virkeshållare av plywood med avdelare för spillbitar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Materalvagn för spillbitar
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Städade lite och fick upp magnethållare för stämjärnen. Försökte snickra en hållare först men den blev så klumpig och ful. Tror det var Daniel_N här på forumet som kör magnethållare så jag tänkte jag provar.

Verkstadsvägg med magnethållare för stämjärn och hylla med verktyg och limtub.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Magnethållare och en oljekannehållare till limtuben på plats
 
Redigerat:
Ett vilande projekt jag haft är att fixa till badrummet i källare. Det ligger i anslutning till man cave:en och skall göras om till ytbehandlingsrum. Jag har tidigare knackat ner kaklet men det var målat under så det lär slipas bort. Nu var det äntligen dags!

Renoveringsprojekt av ett badrum med avtaget kakel, kvarvarande färg på väggarna, en gammal toalett och en dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före. Kaklet är ner taget och det återstår fix och färg

Delvis avslipat badrumsvägg med synliga rör och en dammsugare från Dustcontrol i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två timmar senare. Damsugaren (Dustcontrol 1800) klarde ca 15min innan filtret var helt igensatt. Är ca 1-1,5l damm i filtret och ca 5l damm i behållaren. Kom halva rummet sedan orkade jag inget mer. Måste riva ut WCn innan jag fortsätter.
 
Bra jobbat (y)
 
Monterat bort toalettstolen på kvällskvisten. I morgon skall det slipas det sista.

Rivet badrum med avlägsnad toalettstol och synliga vattenledningar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toalettstolen borta!

Använd röravskärare av märket RIDGID för att skära genom kopparledning mot en vägg med sliten målarfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fantastiskt smidig röravskärare. Den har jag haft väldigt mycket nytta av. Jag använder denna mest även när jag har rören lösa. Detta då den är fjäderbelastad blir det väldigt liten inbuktning i rören jämför med en manuell som iallafall jag drar åt för hårt. Man får dock snurra en massa varv för att komma igenom.
 
Slipat färdigt i badrummet! Det känns som en vändpunkt i projektet då det är slut med rivning och man börjar bygga upp!

Ett nyslipat badrum under renovering med slipmaskin, verktyg och släta väggar redo för uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigslipat och städat!

En flaska och ett glas Applejack på ett bord på en veranda med utsikt över hus och träd en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev att avsluta dagen med att sitta i solen på min amerikanska veranda med Applejack :)
 
Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Putsat för första gången. Ganska kul men rätt svårt. Var ju bara två mindre ytor så jag frihandade efter bästa förmåga. Det skall ju kaklas sedan så målet var att få väggen någorlunda jämn.

Nyputsade väggar kring en gammal grön dörr med flagande färg, förberedda för kakelsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Putsat kring dörren
 
Skulle bara bygga en jigg för att såga avsmalnande ben för ett IKEA hack. Slutade med att jag byggt ett utmatningsbord av ett gammat skåp.

Utmatningsbord konverterat från ett gammalt skåp i ett garage vid sidan av träbearbetningsverktyg och en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utmatningsbord
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Blev att göra en fast jigg för avsmalnande ben. Fungerade perfekt men det var lite vådligt att såga till den på frihand.

Fast jigg monterad på bordsåg för att skapa avsmalnande ben i 70mm ek, med en z24 20° klinga synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satte i en z24 20° klinga och den gick så fint och utan brännmärken genom 70mm ek

Fyra avsmalnande träben av ek på bordsåg bredvid en jigg och sågklinga, redo för hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågade två sidor och drog av kanten med en liten stöthyvel

Avsmalnande ekben fastspända i en hemmagjord jigg på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oljat och klart

Nu ska det bara handlas lite skåp.
 
Kapade av benen på bordet en gång till då det kändes lite högt. Det var en gång ett barbord men har helt rätt dimensioner för att passa på verandan.

Kortade bordben monterade på en bordsskiva, med spillbitar från en skärbräda som tassar, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nykapade ben. Spillbitar av en skärbräda från IKEA fick bli möbeltassar.
 
Idag drog vi igång och började med nya trappen till huset. Blev att gräva ur och gjuta ett fundament. Sedan skall hålet muras igen.

Man står bredvid utgrävd plats för fundament till ny trapp, med skottkärra och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blev ett antal kärrir sten

Person som förbereder fundament för ny trappa, grävda mark och byggverktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formsätter

Nygrävt och gjutet fundament för trappan vid hus, med sten och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutet och klart

I morgon ska jag ta upp plattorna och gräva och få grundstenarna på plats. Understa trappsteget skall bestå av stenarna från gamla trappen. Man ser lite av en sten till höger i sista bilden.
 
I söndags kom alla grundstenar på plats. Och idag gjöt vi innersta trappsteget och murade igen hålet under verandan. Jag testade att färga betongen för att försöka få den att likna klinkersen.

Alt: Byggplats med en stor grundsten, grusräcka, byggverktyg och del av en trappa vid husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första stenen gerad och på plats

Nybetonggjutet trappsteg vid hus med stödformar, stenar och en träbänk i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stenar och gjutning klar
 
  • Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
Snidat ihop ett ställ för limknektarna jag fick tag i häromdagen.

Hemsnickrat träställ med urtag för limknektar på ett verkstadsbord, verktyg och snickerifärg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
Fortsätter med trappan.
Installation av träreglar för en trappa vid ett hus med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första reglarna på plats

Konstruktionsreglar monterade för trappa, verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bit på väg
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Idag körde vi vidare. Blev nästan klar. Det är lite fix kvar mot soldäcket. Det blir gjort som en provisorisk lösning som enkelt kan tags bort när soldäcket byggs om senare.

Ouppreglad träkonstruktion för soldäck nära färdigställt med verktyg och material synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppreglat

Uppreglade träbjälkar med ett vattenpass på toppen visande att konstruktionen är i nivå under bygge av soldäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rakt ska det vara

Trappa av trä i anslutning till hus med soldäck, nästan färdigbyggd med omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.