engs engs skrev:
Tack så mycket för svaret, jag fick för mig att äkta Valnöt var väldigt svårt. Skulle kanske fungera upp till typ Halmstad men underförstått omöjligt längre upp. Antog att de träd jag sett här har varit andra sorter.

Får fundera på om det blir en sådant som ersättare för en Magnolia som inte klarade sig här...

Glömde att botaniska trädgården i Uppsala har valnötsträd, vet inte vilka sorter det är, var bor du i landet? Åk gärna till närmaste botaniska trädgård och skaffa kunskap om de sorters växter ni vill ha.

Själv har jag några duktiga bekanta, varav en äldre trädgårdsmästare, en som driver handelsträdgård, en till trädgårdsmästare i Uppsala, några riktiga odlingsnördar och lite bekanta utspridda världen över som besitter ganska mycket gemensam kunskap, även om det skiljer sig mycket hur de tycker att man skall sköta vissa plantor.

Mvh P-A
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Var på skalan kvalar du in? :)
 
SMULTRONBERG:

I helgen som var fick vi tummen ur.. och blandade ihop grus/sand och jord i en salig röra i kärran. Fyllde sedan på i skrevorna på vårt mindre stenrös..

Sen slet (ja slet..) vi isär smultronhögarna/plantorna som vi tagit upp ur marken - och petade in dem lite här och var i röset..

Stenröse med nyplanterade smultronplantor och en tom svart låda till vänster på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu hoppas vi på ett smultronberg framöver.. :cool:
 
  • Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Jag trodde aldrig jag skulle "behöva" stora stenar i trädgården ;)
 
Stenar är "hårdvaluta" i trädgården ju.. hehe
.. så synd att man inte orkar flytta så stora som man vill ha!

Jag behöver många! :p
 
Jag har oändlig tillgång på rullsten i diameter 3-7cm, det är bara att lyfta på gräsmattan, men större än så blir det inte tyvärr, det är ju inte lika skoj med en grushög som ett smultronberg =)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har oändlig tillgång på rullsten i diameter 3-7cm, det är bara att lyfta på gräsmattan, men större än så blir det inte tyvärr, det är ju inte lika skoj med en grushög som ett smultronberg =)
Tyvärr är det ju lite större man vill ha.. (Oxå om inte annat).. de där jäklarna som alltid är i vägen när man sätter ner spaden är inte alltid så imponerande (fast iof, ett par ggr kändes det som vi hittat Kebnekajse i trädgården när vi skulle gräva plinthål)..

Ägarna innan oss hade en "grill" där.. vi ville inte ha nån, så vi fyllde på med fler stenar vartefter "Kebnekajse" dök upp..och nu var det dags att göra nått av det :) och smultron är gott (y):p

Hoppas de tar sig bara..
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det märks att ni bor i Skåne. Här i Småland är inte stenarna hårdvaluta direkt - jag hade lätt gett er pengar om ni hade hämtat alla stenar jag grävt upp i samband med vår pågående dränering. Tro fan att folk svalt i Småland, jag bor på gammal ängsmark och vi har kanske 15 cm matjord, sen är det sand och grus resten av vägen.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Själv har jag knappt jord under gräset. Sanden eller rullstenen kommer direkt (beroende på om man gräver framför eller bakom huset), men sen bor jag å andra sidan där havssvallet en gång legat.
 
L Location skrev:
Det märks att ni bor i Skåne. Här i Småland är inte stenarna hårdvaluta direkt - jag hade lätt gett er pengar om ni hade hämtat alla stenar jag grävt upp i samband med vår pågående dränering. Tro fan att folk svalt i Småland, jag bor på gammal ängsmark och vi har kanske 15 cm matjord, sen är det sand och grus resten av vägen.
Hehe.. här är det ju stenar (modell mindre oftast) överallt, men inte nödvändigtvis de stenarna man vill pynta trädgården med :)

Däremot bor man mitt bland åkrarna och ibland tittar man trånande ut när de hittar en stor sten.. haha! Dock så orkar man ju inte bära den direkt.. och traktorn får inte plats på tomten :(

Här i vår egna trädgård, blir man bara sur för att såfort man stoppar ner spaden säger det smack.. så sitter en sten i vägen.. maken är sketasur på att det alltid är där han ska gräva.. :cool:
 
Har börjat rensa, ena raden klar..

En rensad odlingsrad med visnade växter på en lantlig tomt. Klart mot ljus himmel och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Provar om den nya grillen fungerar.

Nytänd grill med brinnande ved på en gräsmatta, bredvid en picknickbänk och avtaget grilllock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars blir det inte mycket idag...
Mvh P-A
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Varm och lång Söndag, avbryter trädgårdsarbetet för idag, det börjar mulna på lite.

Nyplanterad vinstock med knoppar intill ett mörkt staket, skyddat från rådjur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blåbär på gång, vet inte om vilka som är Amerikanska och vilka som är Blåbärsstry.

Ung vinstock som klättrar på stängsel med skydd mot rådjur, molnig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyaste vinstocken gillar stängslet mot rådjuren.

Nyplanterad kiwibuske med stödpinne i en trädgårdsbädd med skyddande stängsel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kiwibusken fick en varm och central placering mellan odlingsområdena, hoppas att den klarar sig samt inte tar död på andra växter, försöker hålla ihop de som behöver liknande pH i marken.

Närbild av odlingsjord med lite torrt gräs och stenar, intill träkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jordärtskockorna grävdes upp helt, satte nya av de som vi plockade upp.

Unge växter i förgrunden med ett staket och växthusbyggnad i bakgrunden under en mulnande himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plommonträd i ytterligare en del av planerat "trädområde".

Ungt plommonträd i trädgård med hus och ställningar i bakgrunden en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett till plommonträd.

Närbild av blommande plommonträd med gröna blad mot en solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista och tredje plommonträdet, de trivs än så länge......

Mvh P-A
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Varm och lång Söndag, avbryter trädgårdsarbetet för idag, det börjar mulna på lite.

[bild]

Blåbär på gång, vet inte om vilka som är Amerikanska och vilka som är Blåbärsstry.

[bild]

Nyaste vinstocken gillar stängslet mot rådjuren.

[bild]

Kiwibusken fick en varm och central placering mellan odlingsområdena, hoppas att den klarar sig samt inte tar död på andra växter, försöker hålla ihop de som behöver liknande pH i marken.

[bild]

Jordärtskockorna grävdes upp helt, satte nya av de som vi plockade upp.

[bild]

Plommonträd i ytterligare en del av planerat "trädområde".

[bild]

Ett till plommonträd.

[bild]

Sista och tredje plommonträdet, de trivs än så länge......

Mvh P-A
Vilka kiwisar köpte du? :) har planerat att köpa ett kärlekspar..
 
EN SÖNDAG I APRIL:

Växter i krukor på grus med en veranda och trädgårdsredskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våra blåbär, hallon och krusbär har hamnat i jord.. de får stå där i väntan på sina riktiga platser (som kommer nån gång.. ligger några projekt före..)

Växt i kruka med små knoppar mot en vit vägg, omgiven av flis och stenplattor, i vårsolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min magnolia har inte lika stora knoppar i år som en brukar hm.. kan ha varit det knepiga sena vinterstöten som gjort det! Men den är på g iaf.. :)

Nyplanterade blåbär och hallon i en jordbädd vid en vit vägg, nära en blomkruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båda rosorna verkar leva (y)

Växtbädd med dagliljor och andra växter vid husvägg i solsken, prydnadsstork och väggkorg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rabatten har vaknat, dagliljornas växtkraft är lika imponerande som maskrosornas..

Blommande vita blommor i en solbelyst rabatt framför en vit husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mina älsklingar.. mina fina Thalior.. har slagit ut för fullt (mental notis, köp några hundra till.. till nästa år haha)

Knoppar på buske i kruka bredvid en vit trädgårdsdekoration i form av en stork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ros i kruka lever också :cool:

Trädgård med odling i pallkragar, en person som arbetar på gräsmattan och en altan i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slätat ut lite mullvadshål med en pall (och jordsäckar), sedan klippt gräset för första gången.. (och rengjort grillen!)

Trädgårdshörn med nyanlagd jord, växtlighet och en släpvagn intill en röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tagit undan grejer där grävaren ska släta ut nästa helg (gamla stubbar, jordsäckar, kabeltrummor osv).. nu borde det gå bra för honom att komma åt.. sen kanske det blir ännu ett uteplatsgolv.. vi har ju brist på uteplatser ;)

NU SKA DET GRILLAS.. mums :D
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.