Japp som nämndes ;) många många helger med detta kapandes av isolering.
Har ni takkupa? Där är måtten ännu värre
 
M Mikaelzii skrev:
Japp som nämndes ;) många många helger med detta kapandes av isolering.
Har ni takkupa? Där är måtten ännu värre
Japps. :))
 
Rörig byggarbetsplats med isoleringsmaterial och skräp under isoleringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ingen idé att låtsas som att man lyckas hålla en ordnad arbetsplats. Har isolerat båda långsidorna samt en stor del av gavlarna i helgen. (Första varvet)

Men nu är det ohjälpligt arbetsstopp för en rejäl städning. Haha det ser bedrövligt ut.
 
Redigerat:
Glöm inte att sala på gavlarna också dom skall ju ha minst 22 cm isolering.
Jag la 95+95+45.
 
M Mikaelzii skrev:
Glöm inte att sala på gavlarna också dom skall ju ha minst 22 cm isolering.
Jag la 95+95+45.
Jo absolut det ska Salas :) 95+120 tänkte jag mig. Tänkte väl egentligen inte sala direkt på reglerna för att slippa ngn köldbrygga eventuellt.

Tänker du att det blir tjorvigt när jag isolerat långsidorna? Tar gärna emot tips
 
Tomture61
Ett tips kan vara att du lägger klossar mellan regeln närmast ytterpanelen och regeln längst in mot rummet.
Med ett avstånd på 600 mm. Är avståndet stort så bind ihop reglarna med hålband.
Så är mitt hus från Trivselhus byggt.

Se exempel här https://www.byggahus.se/forum/attachments/img_2607-jpg.248171/
 
Redigerat:
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ett tips kan vara att du lägger klossar mellan regeln närmast ytterpanelen och regeln längst in mot rummet.
Med ett avstånd på 600 mm. Är avståndet stort så bind ihop reglarna med hålband.
Så är mitt hus från Trivselhus byggt.

Se exempel här [länk]
Men va smart ändå :)) kommer använda denna metod till snedtaket iallafall. Tackar för tipset. Man sparar ju grova pengar på att göra såhär.
 
Efter samtal med Nils på ä-hus så framkom det att takkupan är lite felkonstruerad. Det saknas ngn regel samt så är reglarna märkta v19 för höga så man får inte till ngn luftspalt i kupan.

Får se hur ä-hus vill åtgärda detta, de brukar lösa alla problem snabbt och smärtfritt.

Inre takkonstruktion med märkta takreglar och vindskyddsfolie, brist på luftspalt på grund av för höga reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion av takkupa med felhöjd på reglar och saknad luftspalt, inomhusvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oskarp bild av en takkupa utan tillräcklig luftspalt, problem påtalat i diskussionsinlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takreglar markerade med "v19" för hög konstruktion utan luftspalt i takkupa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det blir inte mycket till luftspalt när de ligger emot takduken.

Hur gjorde du förresten i slutändan för att fästa ihop vindpappen med luftspaltskivorna / råsponten i snedtaket?

Och finns det någon anledning till att du inte sätter luftspalten i snedtaket färdigt innan du isolerar stödbensväggarna?

Snabbt jobbat hursomhelst!
 
E Erik_Johansson skrev:
Ja det blir inte mycket till luftspalt när de ligger emot takduken.

Hur gjorde du förresten i slutändan för att fästa ihop vindpappen med luftspaltskivorna / råsponten i snedtaket?

Och finns det någon anledning till att du inte sätter luftspalten i snedtaket färdigt innan du isolerar stödbensväggarna?

Snabbt jobbat hursomhelst!
Hej :)
Jag gjorde ett avsteg med luftspalten då den var förjäkla tråkig ;) ska isolera lite mer vägg innan jag gör klart detta. vindpappen fick jag klippa och pyssla samt tejpa små fack att täta med. Eländigt men det gick :)
 
Bar upp 200m 45x95 idag. Fy fan va jobbigt det är :/
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Det känns som ett evighetsprojekt men ändå... nu kan jag dock inte ducka för luftspalten ngt mer. Ska göra den nästs helg. Kan fortfarande Sala ner på takstolarna i snedtaket och fortsätta med långsidorna så ngn paus i arbetet behövs inte......... fastän det vore skönt :)

Isolering av snedtak i pågående byggprojekt med exponerade takstolar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat på andra varvet på långsidorna.

Inredning av vind med isolerade väggar, takstolar och fönster, med byggmaterial och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första varvet i gavel1 klar.
 
Redigerat:
Tomture61
Ser ju bra ut det där :)
Varför valde du inte att sala på ut mot taket istället , du kunde fått mer boyta.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ser ju bra ut det där :)
Varför valde du inte att sala på ut mot taket istället , du kunde fått mer boyta.
Ahhh. Du menar mot takkupan?
 
Tomture61
Ja , sala på på baksidan av de lodräta reglarna som sitter på takstolarna , struligare jobb men mer boyta ☺

Men för att röra till det ännu mer :D skulle jag ha isolerat hela vägen från golvnivå upp till hanbjälken på takstolar och utnyttjat utrymmet mellan takstolar (1200 mm) till förvaring.Dörrar eller luckor som avlägsnas lätt.
Om det inte ska fyllas med ventrör mm.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.