Eh!
Jag behöver lite kunskap i hur valnötter skall växa!

Är detta rätt, att grodden växer neråt, jag har plockat upp den och tagit bilden med grodden upp.

Groddande valnöt med grodd spets uppåt hållen av en hand, jord bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna bild från igår.

En hand håller en groddande valnöt med roten växande nedåt och jord på nöten, i bakgrunden syns krukor på ett klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna bild nu, söndag.

Jag har dem stående på golvvärmen, lurar jag den att söka sig åt fel håll eller är det roten som går ner och lyfter upp nöten senare och bildar trädet?

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Eh!
Jag behöver lite kunskap i hur valnötter skall växa!

Är detta rätt, att grodden växer neråt, jag har plockat upp den och tagit bilden med grodden upp.

[bild]

Denna bild från igår.

[bild]

Denna bild nu, söndag.

Jag har dem stående på golvvärmen, lurar jag den att söka sig åt fel håll eller är det roten som går ner och lyfter upp nöten senare och bildar trädet?

Mvh P-A
Gjorde det enkelt för mig, ringde han som jag fått nötter och träd av, han fick ett gott skratt.
Roten är den som går neråt, den kommer först.....:oops:, jaha, då vet jag nu att roten går neråt...... Och kommer först.

Någonting säger mig att jag kommer att få höra detta i evigheter av han, vi arbetar ihop.

/P-A
 
  • Gilla
Albinp3 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
För att förhindra sorkar måste man minst 50cm ner i jorden/marken och en uppstickande bit ha tätt nät. Finns två olika sorters sorkar, vattensorkar och åkersorkar. Det är de sista som ställer till med mest besvär då de gräver sig in i köksträdgården. Tyvärr.
Jag läste mig till tvärtom igår, att åkersorkarna mest lever över jord i buskiga buskage osv (samt en del "ytliga" gånger).. medan vattensorken gärna återanvänder (och gör nya egna.. oxå med små högar) och delar mullvadens gångar.. (den är ju större) och har sina bon i upp till 70 cm ner i backen.. :oops:

De allra flesta gångar osv är dock inom 30-50 cm ner (oavsett sork..) men vill man göra en säkerhetsmarkering.. ska man gräva ner nät från ytan och ner 110 cm :surprised: (antar att den som kommit på att man ska gräva SÅ långt ner.. verkligen inte vill ha in dem på tomten hehe)

Är glad att jag var lite paranoid över sorkarna (och mullvadarna) innan.. har finmaskigt nät under alla pallkragar, samt markduk.. och förra året la vi ut nät.. 50 cm ut ifrån vårt äppelträd och la på sten.. (tillsammans med ogräsduk) för att hjälpa det lite då det var väldigt aktivitet kring stammen (nu blir det inte lika mycket ogräs och de kan inte komma in varsomhelst/röra sig hur som helst). Dock har vi märkt att vi måste ha på mer sten på vissa håll i år, då nätet är styvt och de har fått en "bubbla" därunder ..

Citerat:

"Svenska fruktodlingar har under alla tider varit mer eller mindre utsatta för sorkangrepp. Två av de svenska sork- arterna gör skada på fruktträd: vattensork och åkersork. Vattensorken gräver underjordiska gångar och äter i huvudsak på trädens rotsystem, medan åkersorken håller till ovan jord och orsakar skada genom att gnaga på barken vid trädens stambaser."

Länk: SLU - Sorkbekämpning i fruktodling (.pdf)
 
Hemmakatten
Du har helt säkert rätt om de olika sorkarterna . Det var ett tag sedan jag läste om det. Oavsett art så är de ett otyg. :mad:
 
Redigerat:
Hemmakatten
För ca 15 år sedan ville jag så gärna plantera ett valnötsträd här i zon 3,5. Tyvärr var det då bara manchurisk valnöt som var härdig här så det blev inget träd.

Roligt att det nu finns härdiga sorter med nötter som går att knäcka och äta. Lycka till!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
För ca 15 år sedan ville jag så gärna plantera ett valnötsträd här i zon 3,5. Tyvärr var det då bara manchurisk valnöt som var härdig här så det blev inget träd.

Roligt att det nu finns härdiga sorter med nötter som går att knäcka och äta. Lycka till!
Jag tror att nötterna funnits ganska länge ;)
det har bara inte varit känt för oss tidigare att Moldavien har lika klimat som här i Dalarna.

Jag har dessvärre hört att dessa valnötter inte går lika bra i södra Sverige, det kan vara så att just denna sort behöver "sova" i kyla ett tag innan de sedan ger nötter.

Jag tänkte uppdatera lite hur de kommer att klara sig, det tar några år innan de ger nötter, de största träden ger inget innan år 2021, de jag petat ner själv ger tidigast 2023.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Ja, glöm inte att uppdatera! :)
 
Tittat till trädgårdslandet och insett att vitlöken börjat växa riktigt ordentligt. Växande vitlöksklyftor med gröna skott i ett trädgårdsland med mörk jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade även på att peta ner lite frön så jag förhoppningsvis får lite rädisor och spenat.
 
  • Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
Iordningställt pergolan, tar första morgonfikat för säsongen utomhus, 08.00

Morgonfika på träbord i pergola med kaffeglas, vissnad planta i kruka och väggdekoration i form av fjäril.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/P-A
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Sorken (?) har grävt gångar och klippt robotens begränsningskabel på några ställen. Kul start på våren.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
P
Varit ute och gjort ett litet ryck i trädgården nu på morgonen.
  • Flyttat några lågväxande perenner till en annan rabatt där de kommer att göra sig bättre.
  • Planterat några unga rosa Löjtnantshjärta där de satt.
  • Planterat ett 10-tal olika liljor här och där. Ska bli intressant hur det tar sig.
  • Planterat en del andra perenner (Rosenstav, någon Kanna)
  • Fyllt på en rabatt med lite barkmull. Hade bara två säckar hemma, så jag får köpa hem ett nytt lass.
  • Stoppat ned tre olika solrosfröer på lite skyddade platser. Planen är att de ska få stå som fågelmat i höst_/ vinter.
I går flisade jag vinterns skörd av grenar och blåste bort de flesta löven från grusplan. Ser ut som om det mesta överlevt vintern och åtminstone några av lökarna jag planterade i höstas har börjat titta upp.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Varit ute och letat jordärtskockor.

Två jordärtskockor på en repig yta med en hög skockor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade två fina skockor..
 
  • Gilla
Gennysen och 2 till
  • Laddar…
Råkade sätta yxan i en gammal huggkubbe, som stått ute året runt några år:
En gammal huggkubbe i avancerad förmultningstånd, täckt av mossa och hålrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en förmultnad huggkubbe med många insektskanaler som visar på biologisk mångfald.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra exempel på biologisk mångfald va :)
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tack för tipsen!:) Har inte hunnit googla så mycket och det är en del tid innan vi får tillträde då den är under byggnation. Men har iaf hunnit läsa att vårmånaderna (jan - apr) är bäst för plantering. Gäller att hitta småväxta sorter om träden ska få plats i kruka. [bild]
Står ett ganska stort träd utanför norrsidan som jag frågat flera om vad det heter. Bifogar en bild. Det har ett slags runda, 2-4cm runda, bruna, taggiga bollar/klot som hänger från grenarna.
Någon sorts Kastanj kanske - men verkar inte vara den vanliga sorten med stora blad.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Någon sorts Kastanj kanske - men verkar inte vara den vanliga sorten med stora blad.
Jag hade gärna sett dessa frukter på närmare håll.
Väldigt nyfiken på vad det är, bladen ser nästan ut som rambutan, men dessa växer mera i Asien.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.