P Parkeringsplats skrev:
Det är artiklar som den här som jag syftar på [länk]
Läser man den artikeln så blir man ju lite nervös över att försäkringar inte gäller :rolleyes:
Det där är ju dock en debattartikel av vdn på ett garageportsföretag .. ;)
 
Vad är skillnaden om man råkar köra ner en godkänd port i bilen eller en icke godkänd? Om man har slagportar har man då CE märkta hållare för dörrbladen?
 
Kollade lite i dom papper jag fått men blev inte klokare av det.

En maskindriven port, dörr, grind ska besiktigas innan den tas i bruk, div protokoll ska upprättas, den ska även återkommande besiktas, och revitionsbesiktas om nått väsentligt ändras, som tex drivsystemet.

Detta gäller dock inte i privatfastigheter för enskilt bruk.
.

Så det finns inget krav på att "nån" ska kolla på installationen.

Produkter som monteras på en byggnad ska uppfylla boverkets regler, så är porten och motorn godkända/CE märkta får man montera dom på huset, men det finns som sagt inget krav att "nån" ska kolla det.

Krav på säkerhet gäller även en privat port, tex fallskydd, klämskydd, klämkrafter mm.

Ägaren av porten är alltid den ansvariga.
 
Vid närmare eftertanke är det här den andra tråden om garageportar på kort tid där "Garageportexperten" figurerar. Förra gången var det fjäderbalanserade portar som var på tapeten.
 
Tack för alla svar, igår satte jag upp jula's garageportsöppnare. Funkar prima å är så nöjd (y)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Så här ligger det till.

När en garageport kopplas ihop med en motor i ett garage, anser Boverket att man konstruerar en maskin. Denna maskin skall prestandadeklareras, du ska upprätta en ”försäkran om överensstämmelse” samt CE-märkas. Det åligger professionella aktörer att utföra detta.

I fallet där du, som privatperson, monterar en motor, kan jag inte på något sätt tänka mig att någon kommer ha invändningar emot att du inte utför någon CE-märkning.
 
Mikael_L
Det är nästan så jag blir sugen på att beställa ett montage av motor utav en sån där professionell aktör bara för att se hur deras DOC ser ut, vilka direktiv och (harmoniserade) standarder de testar emot.
Om den är underskriven av VD eller annan högt upp i organisationen som har makt över konstruktion, tillverkning och testning utav produkten.
Se hur de anbringar CE-märket och om det är att anses som varaktig anbringat. Osv osv.

CE-märkning, på riktigt, är faktiskt en hel del mer än att montören bara skriver något litet papper att det är OK monterat.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Enklare är kanske att hitta någon på forumet som har fått en port installerad av Garageportexperten... :)
 
När man köper port från Garageportsexperten så får man en allriskförsäkring på köpet som gäller i 3 år, utställd av Länsförsäkringar.

I villkoren så står det inget om CE-märkning.

Bild på villkor för allriskförsäkring från Garageportsexperten utan nämning av CE-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu gäller ju detta installation av port och motor men man tycker att en eventuell CE-märkning borde nämnas om det nu är så viktigt.

Har själv inte köpt port av dom men tog in offert nu senast.
 
BigR
Jag har installerat två Hörmann-portar med Promatic garageportmotor. Garageportexperten monterade och motorerna är CE-märkta enligt produktbeskrivning. Jag har inte sett någon underskrift från VD, men allt finkar fortfarande fint efter ett år :)
 
BigR BigR skrev:
Garageportexperten monterade och motorerna är CE-märkta enligt produktbeskrivning.
Det är själva motorn det. När man bygger ihop den med en port så har man (enligt paragrafryttarna) byggt en maskin. Har man dessutom tagit betalt för arbetet så har man (enligt paragrafryttarna) "satt den på marknaden". Då skall hela kalaset CE-märkas.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BigR
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är själva motorn det. När man bygger ihop den med en port så har man (enligt paragrafryttarna) byggt en maskin. Har man dessutom tagit betalt för arbetet så har man (enligt paragrafryttarna) "satt den på marknaden". Då skall hela kalaset CE-märkas.
Såklart,men inget problem för GDS.
 
Ok att om man ska sälja saker till andra och man är ett företag att det skall CE märkas och godkännas men om man gör nåt åt sig själv så får man väl bygga ihop vad man vill.

Det dräller ju av takstolar, märkliga skogsbruksfordon och diverse konstiga hembyggen i snickarbodarna.

Hur vågar ni ens gå utanför dörren?

Självklart ska man försöka undvika att göra dödsfällor men är det säkert gjort och fungerar så är det väl bra nog.

/ATW
 
Du har helt rätt. Gör man det åt sig själv så finns inget krav på CE-märkning över huvud taget.

En paragrafryttare skulle till och med kunna hävda att ett krav från försäkringsbolag om CE-märkning är uppfyllt. Detta eftersom det inte finns något krav om CE-märkning av egenhändigt monterad motor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.