5 568 läst · 19 svar
6k läst
19 svar
Bygglov för reperation av stödmur? Hjälp?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 615 inlägg
Det är samma i Stockholm.vcx skrev:
Tror också det är 50cm som gäller här. Dock vet jag inte hur jag ska lösa biten med den inflyttade delen. Vill ha utrymme att ställa husvagnen på. Sänka marknivån med 50 cm (60. hoppsan) och sen bygga en upphöjd parkeringsplats på 20 cm? En annan fundering som slagit mig, vem håller koll på höjden av marken. Ponera att jag sänker marken 50cm från medelhöjden. Sedan får min sambo för sig att göra samma sak om två år utan att tänka sig för och sänker nivån ytterligare 30 cm., vipps så är vi nere i markplan. Hur ska detta kunna kontrolleras i efterhand?
När huset byggdes skapades det en nybyggnadskarta som bland annat anger höjden på marken.E EI30-SaC skrev:Tror också det är 50cm som gäller här. Dock vet jag inte hur jag ska lösa biten med den inflyttade delen. Vill ha utrymme att ställa husvagnen på. Sänka marknivån med 50 cm (60. hoppsan) och sen bygga en upphöjd parkeringsplats på 20 cm? En annan fundering som slagit mig, vem håller koll på höjden av marken. Ponera att jag sänker marken 50cm från medelhöjden. Sedan får min sambo för sig att göra samma sak om två år utan att tänka sig för och sänker nivån ytterligare 30 cm., vipps så är vi nere i markplan. Hur ska detta kunna kontrolleras i efterhand?
En annan möjlighet är att lantmäteriet med jämna mellanrum flyger över Sverige och mäter höjderna med laser och fotograferar maken (ortofoto). Då kan man dessutom se på ett ungefär när förändringen har skett
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 615 inlägg
Liknande trådar
-
Varför lämnar nån annan in bygglov på min mark?
Grund & Markarbeten -
Kan jag riva gammalt förråd och bygga nytt utan bygglov?
Bygglov -
Bygglov för altan - byta material?
Altan & Uteplats -
Krav på detaljplan för att få bygglov?
Bygglov -
Länsstyrelsen upphäver bygglov för fritidshus – "huset passar inte in i landskapet"
Artikelkommentarer