Tror också det är 50cm som gäller här. Dock vet jag inte hur jag ska lösa biten med den inflyttade delen. Vill ha utrymme att ställa husvagnen på. Sänka marknivån med 50 cm (60. hoppsan) och sen bygga en upphöjd parkeringsplats på 20 cm? En annan fundering som slagit mig, vem håller koll på höjden av marken. Ponera att jag sänker marken 50cm från medelhöjden. Sedan får min sambo för sig att göra samma sak om två år utan att tänka sig för och sänker nivån ytterligare 30 cm., vipps så är vi nere i markplan. Hur ska detta kunna kontrolleras i efterhand?
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
E EI30-SaC skrev:
Tror också det är 50cm som gäller här. Dock vet jag inte hur jag ska lösa biten med den inflyttade delen. Vill ha utrymme att ställa husvagnen på. Sänka marknivån med 50 cm (60. hoppsan) och sen bygga en upphöjd parkeringsplats på 20 cm? En annan fundering som slagit mig, vem håller koll på höjden av marken. Ponera att jag sänker marken 50cm från medelhöjden. Sedan får min sambo för sig att göra samma sak om två år utan att tänka sig för och sänker nivån ytterligare 30 cm., vipps så är vi nere i markplan. Hur ska detta kunna kontrolleras i efterhand?
När huset byggdes skapades det en nybyggnadskarta som bland annat anger höjden på marken.

En annan möjlighet är att lantmäteriet med jämna mellanrum flyger över Sverige och mäter höjderna med laser och fotograferar maken (ortofoto). Då kan man dessutom se på ett ungefär när förändringen har skett
 
E EI30-SaC skrev:
Entreprenörer konstaterade kälskador...
Då har den ju å andra sidan rasat av naturliga orsaker. Det har du nu papper på.

Gräv, bygg, tig. Eller sök lov och gör samma sak. Verkar vara ett lämpligt projekt att genomföra i alla fall.
 
  • Gilla
EI30-SaC och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi bor i en kommun i Stockholms län. Där krävs bygglov för alla murar oavsett höjd vet vi av egen erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.