Skärmbild av en paketleveransspårning med statusuppdateringar och datum från DPD fraktföretag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullberg och 3 till
  • Laddar…
Oj, här var det snabba ryck!
Du tänker inte berätta vilken det blev då? En länk kanske?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Fem och ett halvt år, ge och ta. Tänk om det blev fel trots allt?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
ullberg
kul! vill minnas att du utlovat en riktig dräpare, ser nästan fram emot att min PCL ska få ordentligt med pisk så jag kan få nytt habegär!

/U
 
Ja, min PCL har gjort och gör utmärkt tjänst men jag har ju flera bilar med fyra hjul på varje så bara en luftpåfyllare är ju lite klent.
 
Och min PCL går ju bara med PSI. Inte för att det spelar någon roll, men det är ju inte en riktig SI-enhet! Jag vill ha en som mäter i kPa.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Spänningen måste vara olidlig. Men nu är det nära.

Graviditetstest nära att visa resultat med en synlig teststrimma och kontrollstrimma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Mikael_L
CE-märkt i alla fall. :whistle:
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Färg och form antyder att det är en PCL men Airforce är grå och inte mässingsfärgad. PCL Accura?
 
Ok, så här blev det......

Utifrån den ursprungliga kravspecen:

1. Inget billigt skräp
2. Inget dyrt skräp.
3. Analog visning av tryck, 80mm hus på manometern, minst.
4. Gärna lång slang på handtaget så jag inte behöver stå nära däcket (när jag fyller 6kg i släpets hjul)

Så landade jag i Schraders analoga påfyllare, "Michelin-påfyllaren". Man hade förstås lika gärna kunnat ta ett exemplar av PCLs motsvarande variant (vilket flera gjorde) men jag gillade Schraders mätartavla bättre.

Schrader analog tryckmätare med lång slang och 80mm manometerhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, ändå blev det ingen mätare vilket i huvudsak berodde på att 12 bars skala kändes fel när jag oftast ville mäta 2,5bar och ibland 6bar. Inte helt nöjd avstod jag hellre än skaffade något jag blir halvnöjd med.

Och, tur var väl det. Dels slapp jag i hast beställa något som bara visar PSI, dels har ursprunglig kravlista hunnit ändra sig sedan första inlägget här.

Nu finns behovet av att mäta 6bar, 2,5bar men också 0,5bar. Detta låter sig inte göras med dessa analoga mätare med en skala 0-12bar. Antingen fick jag då skaffa två mätare (eller egentligen tre, mer om det senare) eller så fick jag göra avkall på önskemålet att ha en analog visning av mätresultatet.

Även om jag hellre skulle ha tre analoga mätare så fick förnuftet (?) tillslut segra och jag fick gå över till digital visning + leta upp något som verkar kunna mäta rätt även vid låga tryck.

Jag hade då i huvudsak två alternativ (kanske något till som inte alls gav någon feelgoodkänsla)

Schrader Digit Air
PCL Accura 1

Digitalt däcktrycksmätningsverktyg med lång slang och euro-snäppfäste, DAC1C08 modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Digital tryckmätare PCL Accura 1 med LCD-display och blå handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda går att få med lång slang, euro-snäppfäste och visning i något annat än PSI. Rent tekniskt kan jag inte skilja dessa åt så då fick magkänslan avgöra, med slutsatsen att PCL vann denna rond av samma skäl som den förlorade med ursprunglig kravspec. Den klassiska känslan som Schrader förmedlade med sin analoga mätare passade sämre ihop med den digitala visningen och då kändes PCL's mer moderna tekniska look mer passande.

...så så fick det bli. Och givetvis blev den lite dyrare då man ville har DAC1C08 modellen (nästan dubbelt faktiskt).

Det som nu återstår att se är om denna mätare med sin långa slang också duger som ren tryckmätare, eller om ytterligare en mätare måste införskaffas för precisionsmätning/justering i intervallet 0,5-1bar. Jag tycker att det borde funka men är lite osäker på om den långa slangen kan ställa till det. Tillämpningen här är däck på en gokart (fast inte en sådan du kört i hyrkarten) och där börjar man med cirka 0,55bar i kalltryck som sedan blir runt 1 bar varmt. Ett par första tester nu ikväll indikerar att det verkar fungera rätt bra - man tappar en hundradels bar vilket jag antar beror på 1. förlust när man tar bort påfyllaren från ventilen och 2. den luft man fyller slangen med när man mäter nästa gång. Så små skillnader har ingen praktiskt betydelse.
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Skit brukar se annorlunda ut. Ser ut som en kopia på ett påfyllare från ANI. Den kommer nog fungera ett tag men jag gissar att den inte håller samma kvalitet som påfyllarna från PCL och Schrader, helt enkelt för att man brukar få ungefär vad man betalar för.
 
Jag försökte klara mig med 2 analoga, en med idiotiska 0-12bars scalan och en jag bytte manometer på till 0-0.6bar.
Men manometern jag bytte höll bara i några år och behövde en samma helg så det vart Biltemas digitala för en 5hundring :( (Förvånansvärt trevlig feeling i materialval iaf.) och det stod i manualen att den mätte från 0, det stämde ju självklart inte men det märkte jag först senare... (börjar mäta vid 0.2bar)

Michelinvarianten som nämnts här i tråden har jag använt i mitt andra garage i upp mot 20 år om den funnits så länge, minns inte när den skaffades... Fungerar iaf. fortfarande fint (ej kollad iofs.)

Så kan bara säga slutligen att köp kvalité! Livet blir så mycket trevligare med bra verktyg!!!
 
Återkoppling: PCLen med digital visning fungerar som jag tänkt. Det går utmärkt att använda den för tryckkoll och finjustering hundradels bar. Vanlig påfyllning går förstås också bra och det enda som stör är Euro-clip funktionen. Om man vill snäppa fast den på ventilen och ha händerna på annan plats är det faktiskt lite struligt, munstycket kommer gärna lite snett eller sitter för löst så man måste trycka fast den flera gånger innan det blir tätt. Överväger att byta bort euroclip mot det andra munstycket som man håller mot ventilen - det är ju bara när jag fyller släpet som jag inte vill vara nära.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, så här blev det......

Utifrån den ursprungliga kravspecen:

1. Inget billigt skräp
2. Inget dyrt skräp.
3. Analog visning av tryck, 80mm hus på manometern, minst.
4. Gärna lång slang på handtaget så jag inte behöver stå nära däcket (när jag fyller 6kg i släpets hjul)

Så landade jag i Schraders analoga påfyllare, "Michelin-påfyllaren". Man hade förstås lika gärna kunnat ta ett exemplar av PCLs motsvarande variant (vilket flera gjorde) men jag gillade Schraders mätartavla bättre.

[bild]

Men, ändå blev det ingen mätare vilket i huvudsak berodde på att 12 bars skala kändes fel när jag oftast ville mäta 2,5bar och ibland 6bar. Inte helt nöjd avstod jag hellre än skaffade något jag blir halvnöjd med.

Och, tur var väl det. Dels slapp jag i hast beställa något som bara visar PSI, dels har ursprunglig kravlista hunnit ändra sig sedan första inlägget här.

Nu finns behovet av att mäta 6bar, 2,5bar men också 0,5bar. Detta låter sig inte göras med dessa analoga mätare med en skala 0-12bar. Antingen fick jag då skaffa två mätare (eller egentligen tre, mer om det senare) eller så fick jag göra avkall på önskemålet att ha en analog visning av mätresultatet.

Även om jag hellre skulle ha tre analoga mätare så fick förnuftet (?) tillslut segra och jag fick gå över till digital visning + leta upp något som verkar kunna mäta rätt även vid låga tryck.

Jag hade då i huvudsak två alternativ (kanske något till som inte alls gav någon feelgoodkänsla)

Schrader Digit Air
PCL Accura 1

[bild]
[bild]

Båda går att få med lång slang, euro-snäppfäste och visning i något annat än PSI. Rent tekniskt kan jag inte skilja dessa åt så då fick magkänslan avgöra, med slutsatsen att PCL vann denna rond av samma skäl som den förlorade med ursprunglig kravspec. Den klassiska känslan som Schrader förmedlade med sin analoga mätare passade sämre ihop med den digitala visningen och då kändes PCL's mer moderna tekniska look mer passande.

...så så fick det bli. Och givetvis blev den lite dyrare då man ville har DAC1C08 modellen (nästan dubbelt faktiskt).

Det som nu återstår att se är om denna mätare med sin långa slang också duger som ren tryckmätare, eller om ytterligare en mätare måste införskaffas för precisionsmätning/justering i intervallet 0,5-1bar. Jag tycker att det borde funka men är lite osäker på om den långa slangen kan ställa till det. Tillämpningen här är däck på en gokart (fast inte en sådan du kört i hyrkarten) och där börjar man med cirka 0,55bar i kalltryck som sedan blir runt 1 bar varmt. Ett par första tester nu ikväll indikerar att det verkar fungera rätt bra - man tappar en hundradels bar vilket jag antar beror på 1. förlust när man tar bort påfyllaren från ventilen och 2. den luft man fyller slangen med när man mäter nästa gång. Så små skillnader har ingen praktiskt betydelse.
Och trots allt så uppfyller den inte specen då den inte mäter kg. Har faktiskt svårt att tänka mig att sen skulle duga för kartdäck men gör den det så köper jag en likadan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.