B
Någon ifrågasatte om det fanns fler kartor från Utredningen fastighetsbestämningen.
Här kommer KA1 , som jag tolkar är undanröjd och visar vad striden då handlade om.
Några (2st) i Byalaget ansåg att ägoutbytet som (vår stamfastighet på den tiden var) 38:10 gjorde ur 8:43 var felaktigt och tillhörde byamän.
Observera att avstyckningen av 38:25 gjordes ur 38:10 och var aldrig föremål för tvist om 38:10 bland byamännen.
På alla kartor så omger 38:10 tomten 38:25. utom på den fastighetskarta 2018 där lantmäteriet nu flyttat upp gränsen 60m upp från havet.
Det framgår att tomten Östanbäck 38:25 har således bildats genom avstyckning från 38:10.
Avstyckningen är riktig i fråga om stamfastighet. (Så skriver fastighetsdomstolen i beslutet)
38:10 har förvärvat ägoutbytesmarken från 8:43 denna mark bit (346kvm) ur 8:43 stred man om under 11års tid.

Lantmäterimyndigheten har inte velat titta eller beakta dessa handlingar . Det är på uppmaning av någon/några stugägare bland de tomter till höger (som inte äger frågan)som lantmätaren flyttat upp gränsen så att 38:25 ser ut som att den inte skulle ha avstyckats ur 38:10.
Byamännen har aldrig klandrat 38:10 eller Ostvik 10:33 och denna rätt till mark på kartan som uppflyttats.

Observera på denna karta har man även angett plushöjder över havet på punkt 27 &19a.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H
Skulle vi kunna få se kartan från laga skifte eller när nu 38:35 härstammar ifrån.
 
L
S Springhunter skrev:
Nä, var tacksam att lantmäteriet har låtit gränserna bli offentliga så ex hitta kan använda dem.
Tacksamhet på rätt plats i all ära, men LM är en myndighet vars verksamhet finansieras av dina, mina och alla andras skatter och avgifter. LM agerar på uppdrag från Regeringen, som finansieras på samma sätt.

Om man tittar här så ser man att en viktig del av LM:s uppdrag är just effektiviseringar genom digitalisering:
https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/diariet-och-informationsredovisning/regeringsuppdrag/

Alltså förstår jag rent principiellt inte inställningen att man inte bör vara kritisk när försämringar i LM:s digitala material sker (OM det nu faktiskt gör det), utan istället ska vara tacksam för att LM ens låter oss få glutta på deras (eventuellt) felaktiga digitala kartor.

Hur det står till med just detta fall i tråden vågar jag däremot inte uttala mig om, men eftersom det nu finns fler här i tråden som stödjer TS sak, verkar hans berättelse inte vara "Fake news". Vi får väl vänta och se vad TS själv säger.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
L
B Byggdjuret skrev:
Vi ska nog vara försiktiga med dömandet av lm och ts. Jag är inte säker på att vi riktigt fått hela historien här nämligen.
Kan så vara.
 
L
B Byggdjuret skrev:
Det måste trots allt vara de ända ärliga fake news. Hur ofta brukar fake news komma med varnings text? All fake news borde vara som lm`s karta. Varnings märkta och ända vara ganska korrekta. Dessutom utan uppsåt.

För inte är fake news en nyhet där man med flit vilseleder läsaren utan varna för detta?
Hur menar du? Jag ser ofta fake news på nätet som är tydligt varningsmärkta. Det står nämligen AFTONBLADET med jättestora bokstäver längst upp och då ringer alla varningsklockor.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
B
Lägger upp karta när 38-10 bildas genom sammanslagning av lantbruksnämnden med 38:1, 37:1 & 9:13 (KR-gård var koncentrerad rationalisering för att få rationellare och lönsammare jordbruksenheter i Norrland).
Läger även upp när 38:1 bildades genom lantbruksnämndens försorg till sk KR-gård. Genom ett antal avstyckningar och sammanslagningar.
38-1 bildades genom samman läggning av 2st fastigheter som hade den mark på Rösnäs sidan som nu lantmäteriet flyttar upp gränsen 60m för. Sammanslagning och avstyckningar av andra fastigheter gjordes även men de hade inte med denna flyttade gräns att göra.
Byamän voro kallade till förrättningsmöten hos byåldermannen, då gjordes också gränsbestämningar för 38.1.
Då förklarades att gränser voro klara och tydliga på marken utmärkta.
Det antecknades att samtliga berörda yttergränser voro i laga ordning tillkomna utom mot stora hamnträsket. Sakägarna önskade i gränsbestämningsfrågan ingå frivillig förening. Gentemot lantbruksnämnden och icke närvarande sakägare skulle föreningen gälla såsom förrättningsmannens beslut.

Antecknades att gränsbestämningen handlagts jämlikt reglerna i 7 kap 3 § jorddelningslagen.

Då gällde inte dagens Jordabalk eller Fastighetsbildningslagen.
Då gällde JDL Jorddelningslagen och gränsbestämning var obligatoriskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
H
Det är inte många procent av LM verksamhet som betalas av skattebetalarna.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
S Springhunter skrev:
Nä, var tacksam att lantmäteriet har låtit gränserna bli offentliga så ex hitta kan använda dem.
Statens handlingar har varit offentliga ända sedan tryckfrihetsförordningen tillkom på 1700-talet, det är inte direkt någon nyhet... :)
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Den gräns som frågan gäller är alltså mellan Ostvik 10:33 och Östanbäck s:8 (samfälld mark). Från vad jag kan se i de dokument som har kommit fram i den här tråden hittills så har den gränsen inte varit föremål för fastighetsbestämning/gränsbestämning. Om den inte har blivit bestämd så är det dags att titta på när s:8 tillkom, som hhenning skrev, kanske ett laga skifte?
 
L Lärospånet skrev:
Hur menar du? Jag ser ofta fake news på nätet som är tydligt varningsmärkta. Det står nämligen AFTONBLADET med jättestora bokstäver längst upp och då ringer alla varningsklockor.
De har du rätt i förlåt, missade det. Vissa är även märkta DN med stora bokstäver. Så du har rätt... Det är inte bara LM
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
B
Lantmäterimyndigheterna har ett självklart ansvar för att skapa och upprätthålla så exakta och tillförlitliga gränsuppgifter som möjligt. Medborgarna har också ett tydligt och berättigat krav på att de uppgifter som myndigheterna samlar in och förvaltar är korrekta. Medborgarna har ett behov av att kunna få klara och exakt besked var en fastighets gränser går. Gränsuppgifter har stor betydelse vid skogs- och jordbruk. Tillförlitliga gränsangivelser ger färre miss-tag vid skötsel och avverkning. Man riskerar inte att avverka på grannens mark men inte heller att avverka för lite.

Staten och kommunerna har ett i skadeståndslagen (1972:207) reglerat särskilt ansvar för bl.a. personskador, sakskador eller rena förmögenhetsskador vållade genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet som staten eller kommunen ansvarar för. De har även att ersätta s.k. rena förmögenhetsskador som vållats av att en myndighet genom fel eller försummelse lämnat felaktiga upplysningar eller råd
Inom lantmäteriområdet finns det ansvarsbestämmelser för särskilda situationer t.ex. i jordabalken och fastighetsbildningslagen. I den mån dessa bestämmelser inte är tillämpliga i ett visst fall utesluter det inte att ansvar ändå komma ifråga enligt skadeståndslagen

I den mån koordinatuppgifterna för fastighetsgränser utgör del i fastighetsregistret kan fel i dem föranleda frågor om eventuellt skadeståndsansvar.

Den som har lidit skada pga. av en rättelseåtgärd som Lantmäteriet har vidtagit har enligt 19 kap. 5 § fastighetsbildningslagen respektive 19 kap. 38 § jordabalken rätt till ersättning av staten.

Ställde frågor till myndigheten, svaren är i kursiv fet understruken text.

Jag anser inte att det är rimligt att myndigheten flyttar fastighetsgränsen i fastighetskartan utan lagligt stöd..

Innan myndigheten gör en gränsförflyttning måste man ha ett gränsbestämningsbeslut eller fastighetsbestämnings beslut att luta sig mot att stödja sig på var har ni den ?
Ja, att rättsligen flytta den så krävs förrättningsbeslut, registerkartan saknar rättslig verkan och där kan ändringar göras utan förrättningsbeslut.

Jag har inte fått något sådant beslut eller kopia trots att jag ifrågasatte detta 2017-11-17 och 2017-11- 24 och senare?
Eftersom det inte är något förrättningsärende med ett rättsligt bslut utan en skrivelse med en begäran.

Har myndigheten lagstöd och vilket i så fall, att gå in flytta fastighetsgränser utan skriftlig ansökan?
Finns ingen lag som reglerar ändringar i registerkartan utan bara behörighet som kan erhållas efter utbildning.

Av de brev kopior jag fått så har lantmäterimyndigheten haft samråd inför gränsflytten med stugägarna om en gräns som stugägarna inte är sakägare i varför?
De upptäckte att kartan inte stämde, varför de informerade oss om det.

Jag har inte blivit kallade eller fått föra talan om omständigheter som myndigheten borde ha beaktat förre beslutet att med myndighetsutövning flyttar min fastighetsgräns som innebär att jag åsamkas stor skada och förlust? Varför blir stugägarna vidtalade om detta men inte drabbade fastighetsägare som är sakägare?
Sakägare är man enbart i förrättningsärenden, detta är inte något förrättningsärende.

Jag har krävt kopia på ansökan att flytta min fastighetsgräns Varför lämnar Lantmäterimyndigheten inte ut kopia på ansökan efter anfodran?
Eftersom vi inte anser att det är en regelrätt ansökan utan snarare en skriftlig begäran.

Vilket lagstöd har myndigheten att inte lämna ut kopia på ansökan? Se ovan

Vilket lagstöd har myndigheten att som ni säger på eget bevåg flytta fastighetsgränser (utan att skriftlig ansökan)? Se ovan.
 
Blev du lugnad av det här? Samma information som Lantmäteriet gav nu har ju tagits upp här flera gånger. Känns det säkrare nu när myndigheten bekräftat detta?
 
Det är väl bara att JO-anmäla, sen Europadomstolen? Kör hårt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.