Från kaos till ordning - golvvärme

Oorganiserat fördelarskåp med inkopplade slingor för golvvärme och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvvärmen kommer att breda ut sig på hela ovanvåningen, men såhär långt är det enbart vardagsrummet som kommer att få det. Det innebär att 5 av 8 slingor utnyttjar i fördelarkretsen. Ovan - kaos och oordning i fördelarskåpet.


Installation av golvvärme med synliga slingor och mätinstrument i ett fördelarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slingorna är inkopplade, dags att testa! Vem ser felet?
 
T
Skulle starta en maskin med tvätt och möts av avloppslukt när jag öppnar källardörren...

Avloppsvatten på golvet = stopp i avloppet = samtal till avloppsjouren = 3800kr + 700kr fattigare och avloppsdoft i hela huset :sick::sick:
 
Delvis lagt mörkt bambugolv längs en vägg, oöppnade golvplankor och installationsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet som kommer att ligga i vardagsrummet och större delen av entréplan är ett bambugolv från danska Holse & Wibroe. Har egentligen tittat på detta golvet från i princip när vi köpte huset och det har alltid legat högt på listan. Det där finska, handhyvlade ekgolvet där deras 8 meter långa plankor kostade över 10 papp per kvadratmeter var inte riktigt lika lockande…

Första dagen hann vi inte lägga mer än drygt en meter golv.


Delvis lagt bambugolv i ett rum med verktyg och en orange katt som ligger på underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen gick det snabbare. Eftersom golvet ska ligga flytande ska varken köksö eller köksskåpen längs gaveln stå på golvet. Längs gaveln har vi skruvat fast en regel (med försiktighet och bredvid slingorna!) som vi ”trycker” golvet mot.

I köksön har vi gjort samma sak på den yttre sidan, alltså där vi kommer att pressa resten av golvet mot. På långsidan mot katten kommer vi att behöva lägga ytterligare en liten bit golv, men det kompletterar vi med sist.


Öppnad kartong med mörkare carboniserade bambugolvplankor från Holse & Wibroe, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golven kommer om cirka 2 kvm per paket och är väl inslagna i kartong och plast. Några av kartongerna hade transportskador men det är inget som har påverkat innehållet (vad vi sett såhär långt).


Kartong med etikett för carboniserat bambugolv, Märkt med M för medium färg, 27 kg vikt, från Holse & Wibroe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är tunga rackare, varje paket väger 27 kilo! Golvet är carboniserat, vilket innebär att man pressar bambun under mycket högt tryck, vilket gör att den får sin mörkare färg.

Varje paket är märkt med antingen M(edium) eller D(ark), beroende på vilken färg som innehållet har. Det verkar dock som att de som sorterat gjort ett mediokert jobb, vissa av de som är märkta M är mörkare än de som är märkta D. Viktigt dock att man blandar plankor från flera paket när man lägger golvet.


En sågstation utomhus med kapsåg under kartong som skydd mot väder, på en arbetsbänk med bambuplankor redo att sågas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satta ihop en enkel sågstation utomhus eftersom det dammar ganska mycket, och bambudamm är riktigt otrevligt. Kartongen är som regnskydd till sågen.


Person sågar golvplank på farstukvist med snöfall i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bättre att se ut som än tönt än att andas in allt damm.


En sågstation utomhus täckt med snö, kartong används som regnskydd över en kap- och gersåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regnet övergick i snö… det är för tusan den 27 mars!


Bambugolvplanka på sågstation med snöfall, tegelvägg och regnskyddad såg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


… det här börjar kännas fånigt.


Sågstation med kapsåg under snötäckt farstukvist, bredvid nytt bambugolv och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fortsatte att snöa och vi flyttade upp sågen till farstukvisten. Lite mindre plats att jobba på, men det var åtminstone torrt. Eller ganska torrt i vart fall ;)


Pågående installation av mörkt bambugolv i ett rum med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvällen avslutades med cirka 2/3 av golvet lagt. Next up, hemlig lucka i golvet och källartrappa.
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Igår tvättade jag av klinkersen, kommer nog behöva tvättas några gånger till med tanke på hur mörkt vattnet var, trots att jag bytt 4 gånger. Jag torr-torkade även kaklet för att bli av med det sista av fogen från plattorna.

När man väl var klar för kvällen så ser man något som man gått förbi ett antal gånger under renoveringen av tvättstugan... nämligen dörrkarmen! Den skulle ha slipats innan vi påbörjade uppbyggnadsfasen, men vi har lyckats gå förbi den (bokstavligen talat). Så det var bara att plocka fram slipmaskinen och börja slipa karm + lister på utsidan. Insidan kommer vi sätta nya lister på.
Dörrkarm med flagande färg som behöver slipas, med synliga skruvhål och spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad dusch med nytt kakel och en oslipad dörrkarm som behöver bearbetas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Kvällen avslutades med cirka 2/3 av golvet lagt. Next up, hemlig lucka i golvet och källartrappa.

Kul att följa framstegen
Och Mellander :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Kul att följa framstegen
Och Mellander :)
Tack! Jag har en separat projekttråd där jag skrivit ända från start.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nyinstallerat trägolv med en öppen hemlig lucka och sågade plankor runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mera golv och min hemlig lucka

Dagen fortsatte med mera golv. Nu kom vi fram till nästa störmoment, både glaspartiet mot uterummet och min hemliga lucka i golvet. Vi hade lite tur och det passade väldigt bra mellan plankorna, och vi kunde såga ut lika mycket på plankorna på respektive sida av luckan.


Öppen hemlig lucka i trägolv med synliga sågade plankor och den partiella inramningen runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt blev det 4 rader plankor som påverkades av luckan. Vi har låtit det vara gott om utrymme ifall golvet rör sig, men räknar kallt med att ”fyllningen” i luckan kommer att röra sig tillsammans med resten av golvet.


Trägolv med integrerad hemlig lucka omgiven av plankor med utrymme för rörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan komplett med ”fyllning”. Det kommer att bli en tunn ram kring både hålet och ”fyllningen”, men det kommer längre fram. Någon har har tips på hur jag tillverkar min ram?


Pågående golvläggning i rum med hemlig lucka och verktyg utspridda över golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvällen avslutades med drygt en meter golv kvar att läggas. Den avslutande utmaningen var kring trappan.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Grundat golvsockel.. Lika spännande som att kolla på fotboll typ.. :cool: Grundmålade vita golvsocklar av hög kvalitet ligger på torkställning i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite glad är jag allt, då Hedins bytt leverantör och fått hem sockeln i a-kvalitet, tidigare var det en bit trä mellan kvistarna..
 
  • Gilla
varmkorv och 5 till
  • Laddar…
Förtjänar inte längdskidorna bättre förvaring i garaget än så? De får ju åka kungligt i takboxen ;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Förtjänar inte längdskidorna bättre förvaring i garaget än så? De får ju åka kungligt i takboxen ;)
Hehe, dom ska upp i taket.. Dom hamnade där när takboxen skulle av i tisdags :oops:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ikväll blev det att sätta ihop badkaret och några skåp, samt sätta upp handdukstorken. Sidor ska givetvis på badkaret framöver, det sattes mest upp för att kunna passa in var handdukstorken ska vara :)
Ett omonterat vitt badkar och en nyinstallerad handdukstork på en kaklad badrumsvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badkar och skåp under montering i ett kaklat badrum, väggen förberedd för handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej färdigställt badrum med ett fristående badkar och en nyinstallerad handdukstork på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badkar utan sidor monterat i hörn med uppsatt handdukstork och dusch ovanför, i ett badrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kämpat för att få in den antagligen största och tyngsta kartong som någonsin tagits in i huset. 165 kilo kylskåp/frys.

Tre personer och en stor kartong med kylskåp utomhus, nära en pallbock med snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast, katten verkade nöjd. Ny utkikspunkt och nära till takstolarna. Trodde nästan han skulle hoppa upp, men det vågade han inte riktigt.

Katt sitter på en stor Samsung-kylskåpskartong och spanar mot takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Han tycker väl det är schysst att du köpt en så stor kartong till honom
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Kladdade med lite färg
Sen blev jag förbannad över att färgen tog slut och jag behöver nog en till strykning.

Nu är jag lite lugnare.
 
  • Ommålad träningsrumsvägg med ofullständig orange färg och styrketräningsutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsrum med ojämnt målade väggar, avfall på golvet och en synlig radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rörig renoveringsplats med ofärdiga väggar och golv täckt av byggavfall och sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
D09
Trotsade influensan med att montera massa nya ledlampor :)

Bra skillnad i ljusstyrkan mellan 3 och 15w
 
  • Tak med LED-lampor, övre delen visar svagare belysning och nedre delen starkare ljusstyrka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.