B Brallan84 skrev:
Du kan inte jämföra päron med äpplen. Om jag lyfter på motorhuven på min bil, vare sig jag besitter kunskapen eller inte med motorer, så lär jag inte kunna dö om jag rycker i en kabel. Jag kan utföra ett synligt jobb, utan att jag behöver ha en behörighet.
Tar jag bort kapslingen och inte tänker mig för(läs inte bryta, säkra och prova av) så kan det vara det sista jag gör. Sedan, om det nu skulle uppenbara sig ett fel, det luktar bränt, är en råtta i centralen eller glappkontakt i ledare, vad ska innehavaren göra åt saken? Får ändå inte utföra elinstallationsarbetet.
Vad tror du händer om du tex lägger en U-ringnyckel över batteripolerna på ett bilbatteri?
Det kan smälla ganska rejält.
Det räcker med att du lägger armen med armbandsklocka med metallarmband på pluspolen och karossen.

Sedan har du kylfläkten/fläktarna som kan starta när som och som kan slita av fingrar/händer. Det är lätt hänt att en hand hamnar lite fel.
Du har även remmarna som kan krossa/slita av fingrar. Det är lätt hänt att man halkar till på vintern och handen åker in mellan någon rem och remskiva.
Ganska ofta (alltid?) så hörs ju motorfel bara när motorn är igång, för att kunna lokalisera var felet kan vara så måste motorn ofta vara igång.

Om du rycker ur fel kontakt så kan vissa säkerhetsfunktioner sättas ur funktion som gör att fordonet inte uppträder som det ska vid användning och det kan sluta med trafikolycka.

Om du tex inte drar åt nippeln ordentligt när du bytt bromsledning så kan du tappa bromsverkan med trafikolycka som följd.

När du skiftar däck så kan du missa att dra åt hjulmuttrarna ordentligt så att du tappar ett/flera hjul med trafikolycka som följd.

Vid varje trafikolycka så finns risken att en/flera dör.

Det finns personer som har dött medans dom bytt hjul på bilen, när bilen har trillat av domkraften.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad tror du händer om du tex lägger en U-ringnyckel över batteripolerna på ett bilbatteri?
Det kan smälla ganska rejält.
Det räcker med att du lägger armen med armbandsklocka med metallarmband på pluspolen och karossen.

Sedan har du kylfläkten/fläktarna som kan starta när som och som kan slita av fingrar/händer. Det är lätt hänt att en hand hamnar lite fel.
Du har även remmarna som kan krossa/slita av fingrar. Det är lätt hänt att man halkar till på vintern och handen åker in mellan någon rem och remskiva.
Ganska ofta (alltid?) så hörs ju motorfel bara när motorn är igång, för att kunna lokalisera var felet kan vara så måste motorn ofta vara igång.

Om du rycker ur fel kontakt så kan vissa säkerhetsfunktioner sättas ur funktion som gör att fordonet inte uppträder som det ska vid användning och det kan sluta med trafikolycka.

Om du tex inte drar åt nippeln ordentligt när du bytt bromsledning så kan du tappa bromsverkan med trafikolycka som följd.

När du skiftar däck så kan du missa att dra åt hjulmuttrarna ordentligt så att du tappar ett/flera hjul med trafikolycka som följd.

Vid varje trafikolycka så finns risken att en/flera dör.

Det finns personer som har dött medans dom bytt hjul på bilen, när bilen har trillat av domkraften.
Då har vi fastställt det, man dör om man jobbar med bil, bra! Är du klar? Kan vi återgå till det relevanta nu tack?

Ps. Du får försöka klubba igenom en lag att endast utbildade astronauter får röra en bil. Jag får rycka vilken kabel jag vill i min bil, får utföra vilket jobb jag vill. Det får inte TS i sin anläggning, punkt!
 
B Brallan84 skrev:
... till skillnad från att man dör en snabb död vid knallgasexplosion, säkerligen varje ggn man öppnar motorhuven...
Och det gör man däremot varje gång man lyfter på locket till gruppcentralen eller kopplingsdosa?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Och det gör man däremot varje gång man lyfter på locket till gruppcentralen eller kopplingsdosa?
Citera mig gärna i det påståendet.
 
tommib
B Brallan84 skrev:
Vem som helst får kalla sig elektriker ja, det betyder inte att vem som helst får utföra elinstallationsarbete. Det får bara en auktoriserad elinstallatör göra.
Nej, det är fel. Vem som helst får idka elinstallationsarbete så länge det finns ett företag, en EKP och en auktoriserad installatör för regelefterlevnad.

B Brallan84 skrev:
Nja, jag skulle säga att man är kunnig, dock inte utbildad. Man kan utbilda sig själv ja, men i detta fall finns det ju krav kopplat till behörighet.
Nu märker jag ord lite men om du ska argumentera är det bra om du har tänkt igenom det du skriver. En lärare till mig sa en gång: det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Det är ett bra påstående och slår igenom ännu tydligare i skrift. Det du säger ovan är väldigt luddigt och jag förstår inte vart du vill komma.

B Brallan84 skrev:
Nu pratar vi ju om TS som vad jag förstår inte jobbar som elinstallatör eller är anlitad av ett elföretag. Det finns kryphål i nya Elsäkerhetslagen ja, inget snack om saker. Sedan tvivlar jag på att något företag kommer ta in vem som helst men det får stå för mig.
Nej. Du påstod att det skulle vara farligt att låta lekmän få mer frihet.

B Brallan84 skrev:
Att ge lekmän mer frihet att pilla runt, titta in och rota omkring, skapar mer risker och faror för person/egendom
Det uttalandet bemötte jag och sa att du har fel. Så nu diskuterar vi det också.

B Brallan84 skrev:
"Förutsätter" för mig är anta eller ta för givet men det kan betyda "krav" också.
Man kan eftersträva så pass hög kunskap men kommer aldrig kunna kräva den. Det är alldeles för mycket, det vet vi båda två.
Vad du eller jag tycker är inte relevant. Det är lagstiftarens tyckande som är det och i det framkommer tydligt att man förväntas kunna allt. Annars skulle det finnas flera nivåer av behörighet.

B Brallan84 skrev:
Jag skulle nog mer säga att respekten för el är större än för bilen. Man tar inte samma risker i hemmet när det kommer till el, emot att läsa sig till hur man byter bromsklossar med Haynes handbok i knät.
Sedan förstår jag inte riktigt var du vill komma? Är tanken att du vill negligera riskerna med spänning eller vad vill du säga? Att TS inte har något att oroa sig över om denne avlägsnar kapslingen, för det är HELT ofarligt, till skillnad från att man dör en snabb död vid knallgasexplosion, säkerligen varje ggn man öppnar motorhuven...
Jag vill komma till en värld där det är tillåtet för anläggningsinnehavaren att underhålla sin anläggning. Det är långt kvar dit. Tills dess nöjer jag mig med att tjafsa med de elektriker som tycker att det är omöjligt att släppa den heliga och mystiska elen fri.
 
tommib
B Brallan84 skrev:
Då har vi fastställt det, man dör om man jobbar med bil, bra! Är du klar? Kan vi återgå till det relevanta nu tack?
Vad är det relevanta? Att TS ska ge upp och ringa elektriker?

B Brallan84 skrev:
TS, varför river du där överhuvudtaget? Du har uppenbarligen för lite kunskap om det hela. Låt "elektrikern" pilla med sånt där, så skadar du dig inte, eller egendom.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Dom IP-klassningar jag har hittat är det IP30 vanligast, följt av IP44, har inte hittat någon IP40.

Det går visuellt att tex se om en kabel sitter fast eller om den ligger på fel sida klämman eller inte i någon klämma alls.

Jag vet att (en del) elektriker vill ha så mycket information som möjligt från kunden.

Angående elektrikern jag anlitade så vet jag att han håller mycket på mot privatbostäder, det är flest en-/tvåbostadshus på bostadsmarknaden i kommunen, jag tror knappt att han kan stava till hemautomation.
Så du kan fastställa att en kabel är lös i en central, genom en glipa om 2,5mm?
Ja då antar jag inte att installatören uppskattar att kund avlägsnar centralkapslingar, utan mer MATNYTTIG info så som händelseförlopp etc. Allt annat låter bisarrt!
 
tommib tommib skrev:
Nej. Du påstod att det skulle vara farligt att låta lekmän få mer frihet.
Ja, det får jag väl påstå. Att släppa lekmän fritt på marknaden, ökar alltid riskerna. Det är inget att snacka om.

tommib tommib skrev:
Det uttalandet bemötte jag och sa att du har fel. Så nu diskuterar vi det också.
O då möter jag dig tillbaka med samma mynt, du har fel.

tommib tommib skrev:
Vad du eller jag tycker är inte relevant. Det är lagstiftarens tyckande som är det och i det framkommer tydligt att man förväntas kunna allt. Annars skulle det finnas flera nivåer av behörighet.
Vi kommer inte längre i den frågan, om du inte kan luta dig mot en paragraf i lagen.

tommib tommib skrev:
Jag vill komma till en värld där det är tillåtet för anläggningsinnehavaren att underhålla sin anläggning. Det är långt kvar dit. Tills dess nöjer jag mig med att tjafsa med de elektriker som tycker att det är omöjligt att släppa den heliga och mystiska elen fri.
Underhålla sin anläggning till den grad att det inte finns risk för personskada, dit sträcker jag mig till.
Risken med att "släppa elen fri" är ju att vi kommer urholka den arbetsmarknad och det vi eftersträvar. Det kommer finnas 1000 risker med alla yrken men för att bibehålla någon som helst standard i samhället så har SEF jobbat i denna riktning, varför kan inte andra yrkesgrupper göra desamma? Du har ju rörmokare med sina "Säker vatten", inte skriker folk rakt ut när de pröjsar denne 750kr/h för o dra kopparrör.
 
tommib tommib skrev:
Vad är det relevanta? Att TS ska ge upp och ringa elektriker?
Ja. Varför ska det vara så svårt?
Snälla, kom inte med "Det försökte TS men han dök ju aldrig upp" Det argumentet är tunt som ett hårstrå... ring igen då?!
 
tommib
Suck.... Jag orkar inte citera igen så vi tar det så här.

Du påstår att det skulle vara farligt att låta folk göra mer med el hemma. Det är definitivt ett påstående som kan ifrågasättas. Faktum är att ESV själva säger att vi har rekordnivåer av hempul. Konstigt nog så lyser brand- och dödsfallsstatistiken med sin frånvaro från just ESV. Självklart är det något att snacka om, på samma sätt som man kunde diskutera om vi skulle fortsätta ha motbok eller om kvinnor skulle få rösträtt.

I ditt sista stycke så lyckas du finna kornet i denna diskussion. Det handlar om att skydda din arbetsmarknad. Det är därför SEF slåss med näbbar och klor för att behålla sitt monopol. Inget annat. Säkerheten är helt ointressant för branschens aktörer. Om det skulle vara intressant skulle man införa personlig behörighet istället för dagens system. Men se, det vill man inte för då händer den ena av två saker: Antingen sätts kraven högt så att det faktiskt blir en säkerhetshöjande åtgärd vilket får till följd att många av dagens yrkesmän inte klarar dem eller så sätts kraven så lågt att yrkesmännen klarar dem men det gör alla andra också. Därför vill man behålla dagens korkade system där vem som helst får koppla så länge någon annan står på pappret som ansvarig.

Det är tydligt att du inte förstår eller inte vill förstå implikationen av att bara ha en behörighetsnivå. Vi kan försöka vända på frågan och säga såhär. Vilka juridiska hinder finns det för en elinstallatör med A-auktorisation som de senaste 30 åren suttit på kontoret och vänt papper för en servicefirma att gå ut och koppla en 22 kV trafo åt grannen som är bonde?

Att dra in rörisar i diskussionen är idiotiskt och du skjuter dig själv i foten med eftertryck när du gör det. Säker vatten är en gratis publikation som alla kan ta del av (jag tror jag har en kopia någonstans) och vem som helst kan utföra en installation efter de kraven. Den enda hantverksgruppen som är i lag skyddad är elektrikerna. Kanske för att det i väldigt stor utsträckning är en av de enklaste uppgifterna (dra rör, tråd, skruva upp apparater). Att planera en installation kräver lite mer talang men det är ju inte behörighetskrävande.
 
  • Gilla
Oldfart och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Suck.... Jag orkar inte citera igen så vi tar det så här.

Du påstår att det skulle vara farligt att låta folk göra mer med el hemma. Det är definitivt ett påstående som kan ifrågasättas. Faktum är att ESV själva säger att vi har rekordnivåer av hempul. Konstigt nog så lyser brand- och dödsfallsstatistiken med sin frånvaro från just ESV. Självklart är det något att snacka om, på samma sätt som man kunde diskutera om vi skulle fortsätta ha motbok eller om kvinnor skulle få rösträtt.

I ditt sista stycke så lyckas du finna kornet i denna diskussion. Det handlar om att skydda din arbetsmarknad. Det är därför SEF slåss med näbbar och klor för att behålla sitt monopol. Inget annat. Säkerheten är helt ointressant för branschens aktörer. Om det skulle vara intressant skulle man införa personlig behörighet istället för dagens system. Men se, det vill man inte för då händer den ena av två saker: Antingen sätts kraven högt så att det faktiskt blir en säkerhetshöjande åtgärd vilket får till följd att många av dagens yrkesmän inte klarar dem eller så sätts kraven så lågt att yrkesmännen klarar dem men det gör alla andra också. Därför vill man behålla dagens korkade system där vem som helst får koppla så länge någon annan står på pappret som ansvarig.

Det är tydligt att du inte förstår eller inte vill förstå implikationen av att bara ha en behörighetsnivå. Vi kan försöka vända på frågan och säga såhär. Vilka juridiska hinder finns det för en elinstallatör med A-auktorisation som de senaste 30 åren suttit på kontoret och vänt papper för en servicefirma att gå ut och koppla en 22 kV trafo åt grannen som är bonde?

Att dra in rörisar i diskussionen är idiotiskt och du skjuter dig själv i foten med eftertryck när du gör det. Säker vatten är en gratis publikation som alla kan ta del av (jag tror jag har en kopia någonstans) och vem som helst kan utföra en installation efter de kraven. Den enda hantverksgruppen som är i lag skyddad är elektrikerna. Kanske för att det i väldigt stor utsträckning är en av de enklaste uppgifterna (dra rör, tråd, skruva upp apparater). Att planera en installation kräver lite mer talang men det är ju inte behörighetskrävande.
Det är ju fortf. ett problem även fast folk inte dör, eller? Tackolov dör sällan människor men fler skadar sig. Elolyckor är ju fastställt att vara orsaken till många bränder även om det är svårt ibland att fastställa orsak.
Att säkerheten är helt ointressant får står för dig. Likadant med ditt resterande påstående ang. SEF. Att ha ett övergripande ansvar på firman hoppas jag övergår till något mer individansvarsliknande.
Inga hinder finns. Sedan vad man tycker om det, får stå för var och en.
et jag ville få fram var att fler arbetsgrupper jobbar efter osynligt monopol. Men eftersom den mesta elen som utförs hos privatpersoner aldrig syns, så svider det mer i plånboken hos den snåle. Dock är det ingen som skriker när en överbetald röris gör något som vem som helst kan läsa sig till i en pdf-fil.
Du får tro vad du vill om yrket men om du tror att det bara är att dra rör, tråda och skruva upp apparater, så får du väl göra det.
 
S
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Du vill alltså dra en tvåfasgrupp i en fyrledarkabel till köket och dela upp den där. Om man kan svära med handen på bibeln att det omöjligt går att dra två separata gruppledningar på sedvanligt vis kan man göra så. Uppdelningen av inkommande grupp till respektive uttag ska ske i en egen dosa så drar man separat kabel. till respektive ställe. I normala fall med hyfsad förimpedans och inte jättelånga gruppledningar räcker det med 1.5 kvmm till 13A men vid osäkerhet bör man ju räkna på det givetvis.

Ähh vad är det för trams? det räcker gott och väl med att det är lite jobbigare att dra ny kabel. Jag skulle i 99 fall av 100 dra i en extra fas i dosan och sätta en säkring som bryter alla faserna. Kan lika gärna komplettera med en tredje fas för t.ex vattenkokare när man ändå är igång.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Du har ju rörmokare med sina "Säker vatten", inte skriker folk rakt ut när de pröjsar denne 750kr/h för o dra kopparrör.
Anledningen till att inte folk skriker rakt ut gällande ”säkert vatten” är att vem som helst får hålla på med VA, tätskikt etc. ”Säkert vatten” är inget lagkrav utan är bara en branschstandard som VVS-branschen har kommit fram till tillsammans med försäkringsbolagen. Det försäkringsbolagen kräver vid en eventuell skada är att arbetet ska ha varit ”fackmannamässigt utfört”, men det behöver inte vara utfört av en fackman.
 
B Brallan84 skrev:
Elolyckor är ju fastställt att vara orsaken till många bränder även om det är svårt ibland att fastställa orsak.
Ja det sker en del bränder pga elfel, men vad det är för elfel går sällan att få fram.
Om det tex börjar brinna i en gruppcentral och det är mer än bara gruppcentralen som brinner så kan det väldigt svårt att få fram om det är glappkontakt eller materialfel, om det är glappkontakt så är det ännu svårare att få fram om det är "elektriker" eller hempulare som orsakat glappkontakten.

Jag har varit på flera seminarier/föreläsningar där brandutredare (bl.a. Conny Ohlsson, SKL (nuvarande NFC) där han medverkat i över 6000 brandutredningar under 40 år och i ett antal europeiska och nordiska brandgrupper), har berättat hur dom går tillväga.

Branden i Eksjö gamla trästad i Augusti 2015, startade i köket antingen på spisen eller i köksfläkten, närmare än så kan dom inte komma fram till i den utredningen (om jag mins rätt).

Om det börjar brinna i tex en elektrisk värmefilt så benämns den branden som elbrand.
 
B Brallan84 skrev:
Jag skulle nog mer säga att respekten för el är större än för bilen. Man tar inte samma risker i hemmet när det kommer till el, emot att läsa sig till hur man byter bromsklossar med Haynes handbok i knät.
Vad betyder respekt? En sida av det är rädsla, man har respekt för det som är farligt. Men om det är farligt betyder det att man inte har kontroll över situationen, inte har kunskapen att förutse faran och hantera faran (eller ens möjligheten beroende på vad det handlar om för slags fara). Med detta sagt har jag respekt för att meka med bilen som jag enkelt kan hantera genom att låta bli. Jag har inte alls samma respekt inför att koppla sladdar. Hur känner du inför detta?

Du kan inte tänka dig vara med och närmare förklara vilka konkreta faror det innebär att t.ex lossa på locket till en elcentral? Det är ju helt klart så att det innebär faror som alla inte är medvetna om. Det blir så tråkigt med svar likt "låt bli du får inte huset kan brinna ned".
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.