O
B Brallan84 skrev:
På vårt företag...
Vi kan sluta redan där. Ni får givetvis ha vilka rutiner ni vill för att fortbilda och bedöma era anställda men jag tycker det är ett stort principfel att inte ESV som myndighet själva tar ansvaret fullt ut för auktorisationen. Det skall inte vara något privata aktörer hålla på med. Det skall inte vara upp till er att bestämma vilka som får utföra elinstallationer eller inte. Det skall inte vara ett monopol för elinstallationsföretagen. Auktorisation skall enbart utfärdas av myndigheterna och det skall vara vara möjlig för alla som har adekvata kunskaper att få den.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Vi definerar lärlingar vare sig de är 19 eller 40, även om de är 0-1600h eller 1a,2a eller 3e-årsmontör.
Jo tack! Det får en att svälja hjärtat som precis höll på att flyga ut. ;)
Jaja, brukar själv tänka på dem som praktikanter eller nybörjare de första 5-10 åren ungefär..
 
  • Gilla
CM1234 och 2 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Vi kan sluta redan där. Ni får givetvis ha vilka rutiner ni vill för att fortbilda och bedöma era anställda men jag tycker det är ett stort principfel att inte ESV som myndighet själva tar ansvaret fullt ut för auktorisationen. Det skall inte vara något privata aktörer hålla på med. Det skall inte vara upp till er att bestämma vilka som får utföra elinstallationer eller inte. Det skall inte vara ett monopol för elinstallationsföretagen. Auktorisation skall enbart utfärdas av myndigheterna och det skall vara vara möjlig för alla som har adekvata kunskaper att få den.
Säg det till försäkringsbolagen och försäkringskassan. Det lär de aldrig gå med på. De om några har fyrkantiga ramar att luta sig mot i alla väder och kommer aldrig hävda det ena eller andra för att ha ryggen fri.
Dock om företagen själva tar ansvar för att vilja framstå som seriösa, så kan det skapa ringar på vattnet. Om inte företagen säger vad som är felet, hur skall då ESV kunna belysa något de själva suttit och skapat?
 
S Slugge skrev:
Jaja, brukar själv tänka på dem som praktikanter eller nybörjare de första 5-10 åren ungefär..
Nu vet jag inte om du är elinstallatör men det finns ett lass med otroligt kunniga lärlingar och precis blivande fullbetalda så förminska dem till "praktikanter eller nybörjare är småaktigt.
 
B Brallan84 skrev:
Det är inte de som bryter centralen som jag är orolig för. Det är de slöa som inte hittar sin ficklampa och låter hallampan lysa för att se något. Eller de som går ner till garaget och tror att bara för att de bryter i den centralen, så är det strömlöst hela vägen, även inkommande. Sedan har vi de som bryter JFB i tron om att hela centralen täcks av den. Ska vi fortsätta eller är du av den naiva arten som tror att alla skjuter under däcket när de lyfter upp bilen för att byta däck?
Vad sa du om att förminska vissa slags personer ovan ;)
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Nu vet jag inte om du är elinstallatör men det finns ett lass med otroligt kunniga lärlingar och precis blivande fullbetalda så förminska dem till "praktikanter eller nybörjare är småaktigt.
Lustigt att du själv gör precis detsamma då du tror att tredjeårsmontörer är lärlingar, detta är man i 1600 arbetade timmar och inget annat.

Sen så finns det många väldigt kunniga på detta forum också, självlärda eller med 5 års högskoleingenjörsutbildning, dessa har nog lite svårt att se vilka faror din nämnde lärling med 3 års gymnasieutbildning kan se som inte de kan.
Tror lite som Bo, ställer man frågor för att ta reda på hur saker ska göras är man förmodligen inte helt tappad bakom en vagn utan tar man till sig den kunskapen så ska det rätt grova fel till för att något ska ske.

Du skriver om diazedcentraler, det var inte fallet här då det redan i rubriken framgår att det handlar om normkomponenter, sen kan du ha rätt i att det även finns normcentraler i plåt, men plast är det absolut dominerande i hemmet.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Brallan84 skrev:
Men med det sagt betyder ju inte att bara för att kunskapsnivån kan vara låg på vissa håll att man skall släppa marknaden fri. Istället får man ställa högre krav för att säkerställa god kunskap. På så sätt kan vi bli av med undermålig utländsk arbetskraft t.ex. Iaf minska den.
Jo där är jag helt och hållet med dig.

Men det tråkiga är att lagstiftningen har inte utformats med något kunskapskrav som mål för elektriker, det har bara blivit allt sämre de senaste 70 åren.
Lagstiftaren är helt enkelt helt ointresserad utav den reella kunskapen hos de som installerar el.
Det är bara hos vem denne är anställd som är det intressanta. Och det som skyddas.

Jag vet inte riktigt varför det är så.
Jag misstänker att det mest beror på lobbying ifrån branschen, som vill fortsätta åtnjuta sitt branschskydd. Samt det faktum att troligen kommer majoriteten utav de på ESV själva ifrån branschen.

Jag som kom in som elektriker ifrån ett annat håll, inte har manglats genom en undermålig utbildning i gymnasieskolan med gamla elektriker som lärare och sen gått en lärlingstid hos en annan gammal elektriker ser ju med ganska klara ögon hur illa det är ställt i denna bransch. Och ser också hur mycket propaganda och felaktig kunskap som redan unga elektriker är fyllda med.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad sa du om att förminska vissa slags personer ovan ;)
Jag orkar inte ens...

S Slugge skrev:
Lustigt att du själv gör precis detsamma då du tror att tredjeårsmontörer är lärlingar, detta är man i 1600 arbetade timmar och inget annat.

Sen så finns det många väldigt kunniga på detta forum också, självlärda eller med 5 års högskoleingenjörsutbildning, dessa har nog lite svårt att se vilka faror din nämnde lärling med 3 års gymnasieutbildning kan se som inte de kan.
Tror lite som Bo, ställer man frågor för att ta reda på hur saker ska göras är man förmodligen inte helt tappad bakom en vagn utan tar man till sig den kunskapen så ska det rätt grova fel till för att något ska ske.

Du skriver om diazedcentraler, det var inte fallet här då det redan i rubriken framgår att det handlar om normkomponenter, sen kan du ha rätt i att det även finns normcentraler i plåt, men plast är det absolut dominerande i hemmet.
Då har den information jag fått ta del av varit fel, där man defineras som lärling tills man är fullbetald, fast under montörs-steg istället.
Du har inte berättat om du är elinstallatör eller inte. Det påstående du säger är bara taget ur luften, jag kan lika gärna säga tvärtom. Att förklara farorna var generell men jag måste tydligen försvara varenda bokstav i denna tråd.
 
B Brallan84 skrev:
... men jag måste tydligen försvara varenda bokstav i denna tråd.
Ja. Vi har haft den här diskussionen i flera år, jag tror inte något mer kan sägas som inte redan sagts, och konsensus är ganska klar. Det är de som förespråkar nuvarande ordning som behöver stödja den åsikten. Vi andra ser inga bra och bärande skäl.

Detta baserat bla på statistik, historiska överblickar, jämförelser med andra länder (med andra ordningar), osv.


Men, oavsett vad yrkesverksamma elektriker kan eller inte kan om el, så verkar det iaf som man, som en man kan rabbla skäl för varför det skall vara som det är. Det har iaf har gått in. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Jag orkar inte ens...
Jag ska hjälpa dig.

Man får inget gehör av att nedvärdera kunskaperna hos olika folk och yrkesgrupper. Dessa varierar kraftigt. Man kan hitta exempel på både topp och botten hos både lekmän och yrkesmän. Det är inget konstruktivt skäl som går att anföra i debatten. Man kan däremot prata om kunskapsbrist där du listade faror med att lossa locket på en diazedcentral, helt ok. Kunskap är vad vi sprider här, både kring behörighetsregler och elsäkerhetsregler.

Det går inte att försvara den behörighetsordning som finns idag med logiska och konkreta elsäkerhetsmässiga argument, möjligen med arbetsmarknadsmässiga skäl. Många har försökt, så du kommer inte heller att lyckas.

Det är därför meningslöst att ropa typ "förbjudet, det är farligt, endast elfirmor kan" för det har vi hört till leda och det är ingen som låter sig luras av mystik kring elinstallation. Det är mer fruktbart och värdefullt att förklara vilka kunskaper och färdigheter som krävs, hur arbeten ska utföras och vilka risker som finns. Detta innebär dock en svår balansgång att inte uppmuntra eller ens inspirera till lagbrott - detta är något folk får stå för själva.

Elfirmorna behöver inte vara oroliga för att förlora jobb efter en ev nyordning där behörighetskraven lättas en aning. Det kommer att finnas tillräckligt, kanske t.o.m mer.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
...
Bra skrivet, håller med till 100%.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo där är jag helt och hållet med dig.


Jag som kom in som elektriker ifrån ett annat håll, inte har manglats genom en undermålig utbildning i gymnasieskolan med gamla elektriker som lärare och sen gått en lärlingstid hos en annan gammal elektriker ser ju med ganska klara ögon hur illa det är ställt i denna bransch. Och ser också hur mycket propaganda och felaktig kunskap som redan unga elektriker är fyllda med.
Eftersom du inte gått elutbildning så förstår jag inte hur du kan döma ut alla ellärare i hela vårt avlånga land och förstår inte heller hur du kan tycka att den är undermålig?
Har du kanske träffat alla utbildare inom el och besökt alla skolor som är verksamma inom detta område? ;)

Instämmer med Slugge, lärling är man innan man fullgjort sina 1600 lärlingstimmar med de olika moment som ingår.
Det ingår olika moment som ska göras, så det räcker inte att ha gått som lärling i 1600 timmar och satt upp väggutag. Man ska ha fullgjort de stipulerade timmarna för varje moment.
Därefter blir man montör.
Montörer finns i olika steg från första årsmontör till fullbetald montör efter 4 år i yrket.
Därefter kan man gå kurs för att bli Auktoriserad Installatör.

Men oavsett om man jobbat 10, 20,30 eller 40 år som installatör så blir man aldrig fullärd.
Man blir kunnig och erfaren och med säkerhet en skicklig hantverkare. Men det är bara att inse att det hela tiden finns något nytt som man kan lära sig.
Har man den inställningen så står man med båda fötterna på marken och har insikt i vad man håller på med.

Hmmm Ännu en tråd som spårat ur fullständigt.
Kanske vi ska öppna en ny diskussion som vi kan kalla Urspårade trådar :cool:
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Jag orkar inte ens...



Då har den information jag fått ta del av varit fel, där man defineras som lärling tills man är fullbetald, fast under montörs-steg istället.
Du har inte berättat om du är elinstallatör eller inte. Det påstående du säger är bara taget ur luften, jag kan lika gärna säga tvärtom. Att förklara farorna var generell men jag måste tydligen försvara varenda bokstav i denna tråd.
har försökt läsa alla inlägg i tråden men kanske missat något :)
Är du el installatör Brallan84?
 
U Uffe A skrev:
har försökt läsa alla inlägg i tråden men kanske missat något :)
Är du el installatör Brallan84?
Svar ja
 
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Eftersom du inte gått elutbildning så förstår jag inte hur du kan döma ut alla ellärare i hela vårt avlånga land och förstår inte heller hur du kan tycka att den är undermålig?
Har du kanske träffat alla utbildare inom el och besökt alla skolor som är verksamma inom detta område? ;)
Nu har jag aldrig påstått att alla utbildare och skolor är dåliga. Ja påstod endast att jag sluppit ifrån en dålig skola eller dåliga lärare. ;)


Men OK, lite ska jag pudla, det var ju lätt att tänka att jag menade så, men så var det inte riktigt. Jag menade bara att det finns en risk att utbildningen inte är bra, och sen finns det en risk att lärlingstiden inte heller är bra, osv. Och ingenstans finns det något som fångar upp och stoppar det allra värsta.
Här kan jag anknyta till det steamboy skriver om att inte ens ESV egentligen är intresserad utav kunskapens kvalitet.

För det mesta går det bra, branschen i sig självt har infört ett system med lärlingstid, ECY-certifikat osv, som är mer långtgående än lagstiftningen, som säkert har bidragit med en kvalitetshöjning.
Nackdelen är att det är infört av branschen själv, så det innebär t.ex. tvång att vara med i facket och kollektivavtal osv. Så en hel del, icke säkerhetsfrämjande, avarter har det också inneburit.
Snart har jag AL-auktorisation själv, men kommer fortfarande egentligen inte få vara anställd, då jag struntat i att skaffa ECY-certet. Kan bli ett jävla liv om facket kommer på oss. :)


Men jag tycker det är märkligt att ESV inte är intresserad utav att säkra upp kunnandet, i alla fall om nu el är så förskräckligt farligt. Utan man har släppt allt detta ur händerna sina, och istället låtit branschaktörerna bestämma hur det ska gå till.
Och senaste lagändringarna som trädde i kraft i somras har bara ytterligare förtydligat att man överlåter det hela till företagen själva och facket.



Och slutligen kan jag ju säga, att jag får ju känna på lite av det materialet som gått genom gymnasieutbildningen, i form av praktikanter och lärlingar. Och jag har aldrig blivit imponerad, mest bedrövad. En del är bra och taggade som fan, men själva utbildningen och kunskapen får vi som företag fixa, de stackars ungdomarna har bara kastat bort tre år av sitt liv i skolan, som inte ens har lärt dom ohms lag.
De vuxenutbildade som kommer ifrån Lernia tycker jag haft ganska adekvata kunskaper, där tycker jag att de har lyckats med att ge den teoretiska grunden som krävs (och det är sannerligen inte mycket, för att bli installationselektriker).
De som har kommit ifrån "Praktiska", det privat ägda gymnasiealternativet, har inte fått något alls nyttigt med sig ifrån skolan - 3 bortslösade år.

Detta är Uppsala, det skiljer sig säkerligen runt om i landet, det är jag medveten om.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.