Jag tror Mikael i sina två inlägg här ligger väldigt nära en sorts "sanning". Det är ju som det är i varje ankdamm och även om en majoritet kanske ligger under ett önskat snitt sett till målen man säger sig jobba mot vill jag verkligen inte hacka på tex Uffe_A vilken jag uppfattar det verkar som lärare här. Jag har också träffat individer som jobbar i dessa program mycket förtjänstfullt dock ger mina stickprov resultatet att de är i minoritet i gruppen. Samma med de ungdomar som går genom utbildningarna ser ofta de flesta som bra material men de stukas lätt och likriktas under dessa år om ingen väcker och underhåller gnistan.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ska hjälpa dig.

Man får inget gehör av att nedvärdera kunskaperna hos olika folk och yrkesgrupper. Dessa varierar kraftigt. Man kan hitta exempel på både topp och botten hos både lekmän och yrkesmän. Det är inget konstruktivt skäl som går att anföra i debatten. Man kan däremot prata om kunskapsbrist där du listade faror med att lossa locket på en diazedcentral, helt ok. Kunskap är vad vi sprider här, både kring behörighetsregler och elsäkerhetsregler.

Det går inte att försvara den behörighetsordning som finns idag med logiska och konkreta elsäkerhetsmässiga argument, möjligen med arbetsmarknadsmässiga skäl. Många har försökt, så du kommer inte heller att lyckas.

Det är därför meningslöst att ropa typ "förbjudet, det är farligt, endast elfirmor kan" för det har vi hört till leda och det är ingen som låter sig luras av mystik kring elinstallation. Det är mer fruktbart och värdefullt att förklara vilka kunskaper och färdigheter som krävs, hur arbeten ska utföras och vilka risker som finns. Detta innebär dock en svår balansgång att inte uppmuntra eller ens inspirera till lagbrott - detta är något folk får stå för själva.

Elfirmorna behöver inte vara oroliga för att förlora jobb efter en ev nyordning där behörighetskraven lättas en aning. Det kommer att finnas tillräckligt, kanske t.o.m mer.
Skippas behörighetskrav eller krav på auktorisering är det fritt fram för alla EU-elektriker att jobba i Sverige, detta är inget nytt inom exempelvis byggbranschen. Är detta ett problem då?
Tror egentligen inte installationerna nödvändigtvis hade blivit så mycket sämre på sikt men att det antagligen skulle uppstå en hel del missöden i alla fall de 5-10 första åren eller så, sen hade värstingarna nog sorterat ut sig själva. Priserna på tjänster och material skulle troligen pressas till mångas stora förtjusning, jag själv har dock en känsla av att det även finns en samhällsekonomisk baksida med detta för ett land likt Sverige, det hör i och för sig till något annat forum.

Utländska företag har etablerat sig i Sverige men då facken fått nys om detta har de tvingat upp deras löner att matcha svenska kollektivavtal, det blir en mindre bra affär då.

Någon galen hempulare hade säkerligen lyckats elda ner något hus, men jag ser ärligt talat inte att det skulle bli någon skillnad som skulle märkas i någon statistik, @hempularen är däremot en bra syndabock, deras farliga installationer är alltid ett bra argument för vårt säkra system. Fast den som vill pula kommer pula, lagar eller ej.

Det tas ofta upp här hur bra det fungerar i andra länder, jag har tyvärr aldrig blivit klok på hur dessa länders system ser ut och hur det avspeglar sig i statistiken.

Det som @GK100 skriver om gnista är också intressant, detta är något viktigt som jag tror vi råder brist på och som jag tycker håller på att förvärras, folk saknar intresse för sina jobb i större utsträckning och ser bara dessa som något nödvändigt ont. Detta verkar bland de yngre mest gälla "slitiga" eller "skitiga" jobb, att till exempel programmera datorspel är ofta hög status.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.