O
tommib tommib skrev:
Det handlar om att skydda din arbetsmarknad. Det är därför SEF slåss med näbbar och klor för att behålla sitt monopol. Inget annat.
Att det rör sig om just ett monopol blir väldigt tydligt när man beaktar dagens krav på praktik. Dels att kravet är löjligt högt i förhållande till den tid det rimligtvis behövs för att tillgodogöra sig de relevanta kunskaperna, dels innebär det att endast de som arbetar inom ramen för monopolet har en praktiskt möjlighet att uppfylla kravet.

Det mest skrämmande tycker jag är att ESV över huvudet taget inte gör något för att faktiskt utvärdera och säkerställa de praktiska kunskaperna hos en sökande, utan istället enbart ställer krav på arbetat tid i yrket. Det är ungefär som om Trafikverket skulle ta bort uppkörningsprovet för körkort och istället enbart ställa krav på antalet timmar för övningskörning och körlektioner. Ni kan ju fundera på hur det skulle se ut. Precis som med elbehörigheten skulle man då behöva sätta ett överdrivet högt krav för att fånga upp de där stackarna som behöver ett hundratal körlektioner för att nå en godkänd nivå. Då skulle man få precis samma orimliga situation där. De allra flesta kör tillräckligt bra betydligt tidigare, och en del begåvade människor fixar det med väldigt få lektioner. Ändå skulle alla behöva spendera tid och pengar på hundratals lektioner enbar för att Trafikverket inte orkar ta sitt ansvar.

Skall man prata "hemmapularbehörighet" och tittar på de faktiska kraven för AL i ELSÄK-FS 2017:4 så ser man att det finns en massa trams som knappast är relevant för vanligt folk som vill koppla själva i sin villa:

1.2 Kunskapsområde anläggningar för produktion och överföring av el samt industriella anläggningar
4. Veta hur utrustningar för reservkraft och avbrottsfri kraft fungerar och hur dessa
ska anslutas.
5. Veta hur kontrollutrustningar för drift och övervakning av elkrafttekniska
processer fungerar.
6. Veta hur kontaktledningsanläggningar för järnvägs-, spårvägs- trådbussoch
tunnelbanedrift är uppbyggda.

1.3 Kunskapsområde elmaskiner
1. Veta hur transformatorer och roterande elmaskiner är uppbyggda och hur de fungerar.
2. Kunna genomföra dimensioneringar med hjälp av utrustningars märkdata för att kunna välja lämpliga transformatorer, elmaskiner och drivsystem.
3. Ha utfört laborationer med mätningar på transformatorer och roterande elmaskiner i syfte att verifiera deras karakteristiska elektriska egenskaper.

Sen finns det omvänt en del bra grejer i kraven för fullständig auktorisation jag själv skulle vilja behärska, men som bevisligen inte ens är nödvändiga med dagens AL-krav och därmet inte relevanta för en hemmapularauktorisation.

Nu blev det så där långt igen! =)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Sen finns det omvänt en del bra grejer i kraven för fullständig auktorisation jag själv skulle vilja behärska, men som bevisligen inte ens är nödvändiga med dagens AL-krav och därmet inte relevanta för en hemmapularauktorisation.

Nu blev det så där långt igen! =)
Vad menar du med detta Ångpojke?
 
O
S Slugge skrev:
Vad menar du med detta Ångpojke
Jag menar att i stort sett alla villainstallationer täcks av AL-auktorisationen och att den behörighet många privatpersoner skulle önska sig är en delmängd av denna. Moment som ligger under den fullständiga A-behörigheten är då inte relevanta i det sammanhanget.
 
O Steamboy skrev:
Jag menar att i stort sett alla villainstallationer täcks av AL-auktorisationen och att den behörighet många privatpersoner skulle önska sig är en delmängd av denna. Moment som ligger under den fullständiga A-behörigheten är då inte relevanta i det sammanhanget.
Kan vara att jag missförstår dig men AL är fullständigt, allt inom lågspänning 1000VAC/1500VDC tillåts.
Du tänker kanske lite längre fram i tiden, att högspänningsnät om exempelvis 3000V kommer bli standard inom byggnader?
 
O
Det finns en och endast en fullständig auktorisation och den kallas A. Alla andra auktorisationstyper är på ett eller annat sätt begränsade. Så här skriver ESV själva:

A Fullständig auktorisation

Omfattar alla elinstallationsarbeten.

AL Auktorisation lågspänning
Omfattar alla elinstallationsarbeten på lågspänningsanläggningar.

B Begränsad auktorisation
Omfattar elinstallationsarbeten på lågspänningsanläggningar begränsat till arbete i befintlig gruppledning
 
Ok.. Tror mig förstå att du menar att högspänningsdelen inte är nödvändig när det kommer till heminstallationer. I så fall håller jag med.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Precis! Däremot skulle jag personligen vilja uppfylla kunskaps- och färdighetskraven för jordtag som idag ligger i högspänningsdelen även om det i praktiken är något jag kommer ha väldigt liten användning för i min villa.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Anledningen till att inte folk skriker rakt ut gällande ”säkert vatten” är att vem som helst får hålla på med VA, tätskikt etc. ”Säkert vatten” är inget lagkrav utan är bara en branschstandard som VVS-branschen har kommit fram till tillsammans med försäkringsbolagen. Det försäkringsbolagen kräver vid en eventuell skada är att arbetet ska ha varit ”fackmannamässigt utfört”, men det behöver inte vara utfört av en fackman.
Ja, det är inte pga. att alla får göra det, det är för att privatpersoner blivit ihjälskrämda med att deras f.bolag inte kommer ta i ev. fuktskada om inte allt gjorts av en röris/plattsättare. Det är rädslan för att man inte är skyddad.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad betyder respekt? En sida av det är rädsla, man har respekt för det som är farligt. Men om det är farligt betyder det att man inte har kontroll över situationen, inte har kunskapen att förutse faran och hantera faran (eller ens möjligheten beroende på vad det handlar om för slags fara). Med detta sagt har jag respekt för att meka med bilen som jag enkelt kan hantera genom att låta bli. Jag har inte alls samma respekt inför att koppla sladdar. Hur känner du inför detta?

Du kan inte tänka dig vara med och närmare förklara vilka konkreta faror det innebär att t.ex lossa på locket till en elcentral? Det är ju helt klart så att det innebär faror som alla inte är medvetna om. Det blir så tråkigt med svar likt "låt bli du får inte huset kan brinna ned".
De faror jag ser med att avlägsna en kapsling till en central är ju många. Bl.a. har vi materialet i kapslingen, är det plåt som är strömförande? Hur gammal är centralen? Har det gjorts några fulkopplingar innanför som kan utsätta någon för personskada? Diazedcentraler framförallt är ju skräckexempel på hur blottade inkommande fasskenor är. En oisolerad mejsel in i en gröt med trådar så är risken stor att man kortsluter 2 faser eller råkar ut för strömgenomföring. I normcentraler är risken mindre men fortf. inte obefintlig med alla astrour och ev. trafos/drivers man placerar där.
Jag tycker personligen att det inte finns någon större anledning för en privatperson att vara innanför kapslingen på en central, det kommer alltid vara de som inte kan bedöma riskerna med arbetet och då tummar på säkerheten.
 
Du har en väldigt låg uppfattning om folks intelligens och kunskaper här. Jag tror nog de flesta bryter strömmen först till en gammal diazedcentral. Dessutom har vi en normcentral i denna tråd.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Att det rör sig om just ett monopol blir väldigt tydligt när man beaktar dagens krav på praktik. Dels att kravet är löjligt högt i förhållande till den tid det rimligtvis behövs för att tillgodogöra sig de relevanta kunskaperna, dels innebär det att endast de som arbetar inom ramen för monopolet har en praktiskt möjlighet att uppfylla kravet.

Det mest skrämmande tycker jag är att ESV över huvudet taget inte gör något för att faktiskt utvärdera och säkerställa de praktiska kunskaperna hos en sökande, utan istället enbart ställer krav på arbetat tid i yrket. Det är ungefär som om Trafikverket skulle ta bort uppkörningsprovet för körkort och istället enbart ställa krav på antalet timmar för övningskörning och körlektioner. Ni kan ju fundera på hur det skulle se ut. Precis som med elbehörigheten skulle man då behöva sätta ett överdrivet högt krav för att fånga upp de där stackarna som behöver ett hundratal körlektioner för att nå en godkänd nivå. Då skulle man få precis samma orimliga situation där. De allra flesta kör tillräckligt bra betydligt tidigare, och en del begåvade människor fixar det med väldigt få lektioner. Ändå skulle alla behöva spendera tid och pengar på hundratals lektioner enbar för att Trafikverket inte orkar ta sitt ansvar.

Skall man prata "hemmapularbehörighet" och tittar på de faktiska kraven för AL i ELSÄK-FS 2017:4 så ser man att det finns en massa trams som knappast är relevant för vanligt folk som vill koppla själva i sin villa:

1.2 Kunskapsområde anläggningar för produktion och överföring av el samt industriella anläggningar
4. Veta hur utrustningar för reservkraft och avbrottsfri kraft fungerar och hur dessa
ska anslutas.
5. Veta hur kontrollutrustningar för drift och övervakning av elkrafttekniska
processer fungerar.
6. Veta hur kontaktledningsanläggningar för järnvägs-, spårvägs- trådbussoch
tunnelbanedrift är uppbyggda.

1.3 Kunskapsområde elmaskiner
1. Veta hur transformatorer och roterande elmaskiner är uppbyggda och hur de fungerar.
2. Kunna genomföra dimensioneringar med hjälp av utrustningars märkdata för att kunna välja lämpliga transformatorer, elmaskiner och drivsystem.
3. Ha utfört laborationer med mätningar på transformatorer och roterande elmaskiner i syfte att verifiera deras karakteristiska elektriska egenskaper.

Sen finns det omvänt en del bra grejer i kraven för fullständig auktorisation jag själv skulle vilja behärska, men som bevisligen inte ens är nödvändiga med dagens AL-krav och därmet inte relevanta för en hemmapularauktorisation.

Nu blev det så där långt igen! =)
På vårt företag arbetar vi just nu med att ta fram en procedur för att säkerställa att de lärlingar vi tillhandahåller och utbildar faktiskt blir så pass kompetenta att de känner sig trygga med att utföra jobb och att de är att lita på. Där anser jag absolut att man har mycket att lära. Vi pratar titt som tätt om typ gesällprov eller liknande.
Men med det sagt betyder ju inte att bara för att kunskapsnivån kan vara låg på vissa håll att man skall släppa marknaden fri. Istället får man ställa högre krav för att säkerställa god kunskap. På så sätt kan vi bli av med undermålig utländsk arbetskraft t.ex. Iaf minska den.
 
B Brallan84 skrev:
På vårt företag arbetar vi just nu med att ta fram en procedur för att säkerställa att de lärlingar vi tillhandahåller och utbildar faktiskt blir så pass kompetenta att de känner sig trygga med att utföra jobb och att de är att lita på. Där anser jag absolut att man har mycket att lära. Vi pratar titt som tätt om typ gesällprov eller liknande.
Men med det sagt betyder ju inte att bara för att kunskapsnivån kan vara låg på vissa håll att man skall släppa marknaden fri. Istället får man ställa högre krav för att säkerställa god kunskap. På så sätt kan vi bli av med undermålig utländsk arbetskraft t.ex. Iaf minska den.
Lärlingar i all ära men vi ska heller inte underskatta livserfarenhet. Känner man sig mogen att lyfta kapslingen så gör man och annars lär man låta bli.

Du har rätt i att det kan bli en hiskelig smäll bara av att lyfta på ett plåtlock, detta gör man bara med spänning en gång.. :)
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har en väldigt låg uppfattning om folks intelligens och kunskaper här. Jag tror nog de flesta bryter strömmen först till en gammal diazedcentral. Dessutom har vi en normcentral i denna tråd.
Det är inte de som bryter centralen som jag är orolig för. Det är de slöa som inte hittar sin ficklampa och låter hallampan lysa för att se något. Eller de som går ner till garaget och tror att bara för att de bryter i den centralen, så är det strömlöst hela vägen, även inkommande. Sedan har vi de som bryter JFB i tron om att hela centralen täcks av den. Ska vi fortsätta eller är du av den naiva arten som tror att alla skjuter under däcket när de lyfter upp bilen för att byta däck?
 
S Slugge skrev:
Lärlingar i all ära men vi ska heller inte underskatta livserfarenhet. Känner man sig mogen att lyfta kapslingen så gör man och annars lär man låta bli.

Du har rätt i att det kan bli en hiskelig smäll bara av att lyfta på ett plåtlock, detta gör man bara med spänning en gång.. :)
Vi definerar lärlingar vare sig de är 19 eller 40, även om de är 0-1600h eller 1a,2a eller 3e-årsmontör.
Jo tack! Det får en att svälja hjärtat som precis höll på att flyga ut. ;)
 
B Brallan84 skrev:
Det är inte de som bryter centralen som jag är orolig för. Det är de slöa som inte hittar sin ficklampa och låter hallampan lysa för att se något. Eller de som går ner till garaget och tror att bara för att de bryter i den centralen, så är det strömlöst hela vägen, även inkommande. Sedan har vi de som bryter JFB i tron om att hela centralen täcks av den. Ska vi fortsätta eller är du av den naiva arten som tror att alla skjuter under däcket när de lyfter upp bilen för att byta däck?
Sen så säger lärling egentligen inte så mycket, det vanligaste man kanske kommer att tänka på är direkt från gymnasiet, dessa saknar ofta livserfarenhet och kan därför, trots all utbildning, lätt framstå som osäkra men det kan lika gärna vara Snickar-Janne 43 som sadlat om och kanske besitter en hel del kunskaper sen tidigare.
 
B Brallan84 skrev:
... det kommer alltid vara de som inte kan bedöma riskerna med arbetet och då tummar på säkerheten.
Den där meningsbiten kan man applicera på mer eller mindre allt.
Tex däckbyte, hugga med yxa, klippa gräset med motorgräsklippare, hålla på med hydraulik, mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.