14 174 läst · 54 svar
14k läst
54 svar
Kvarlämnad egendom vid husköp?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 127 inlägg
Tja, i en lada på tomten är ju lite mer svårtolkat än på en grusväg nånstans i periferin ...harry73 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 479 inlägg
TS: visa bild på kadetten!
En variant isf REK brev är att du skriver ut tre exakt lika exemplar av ett brev där du uppmanar till att ta hand om den kvarlämnade egendomen, och annars låter du forsla bort och kasta det, eventuellt på hans bekostnad.
Sen tar du med dig två adresserade och frankerade kuvert och någon som känns lagom pålitlig att agera vittne till en brevlåda, med 2-3 dagars mellanrum.
Ditt vittne får ett av breven, och får kolla att de är lika, sen samma procedur ett par dagar senare. Och skriv gärna datum på breven som ditt vittne behåller. Uppmana denne att behålla detta brev ett par år, sen har nog den förre ägaren helt försuttit sin chans.
Det är som hempularen skriver, rätten brukar anse att brev kommer fram.
Om det skickas två brev, dessutom i vittnes närvaro så är det vattentätt.
Domstolar bl.a. nyttjar denna form, kallas förenklad delgivning. Det skickas två ex av delgivningen och man anser att det inte finns några tvivel på att minst ett har tagits emot.
Bilen har du troligen jättesvårt att bli ägare på.
Jag tror du helt enkelt får ställa den bakom uthuset i typ 5 år eller så, sen faller den nog ur bilregistret om inte ägaren betalar in registerhållningsavgiften, och den kan nog försvinna sen.
Ta den till en bilskrot då.
Sen tar du med dig två adresserade och frankerade kuvert och någon som känns lagom pålitlig att agera vittne till en brevlåda, med 2-3 dagars mellanrum.
Ditt vittne får ett av breven, och får kolla att de är lika, sen samma procedur ett par dagar senare. Och skriv gärna datum på breven som ditt vittne behåller. Uppmana denne att behålla detta brev ett par år, sen har nog den förre ägaren helt försuttit sin chans.
Det är som hempularen skriver, rätten brukar anse att brev kommer fram.
Om det skickas två brev, dessutom i vittnes närvaro så är det vattentätt.
Domstolar bl.a. nyttjar denna form, kallas förenklad delgivning. Det skickas två ex av delgivningen och man anser att det inte finns några tvivel på att minst ett har tagits emot.
Bilen har du troligen jättesvårt att bli ägare på.
Jag tror du helt enkelt får ställa den bakom uthuset i typ 5 år eller så, sen faller den nog ur bilregistret om inte ägaren betalar in registerhållningsavgiften, och den kan nog försvinna sen.
Ta den till en bilskrot då.
Finns det inget avtal om att den förra ägaren ska ta bort allt så kan man inte lägga över kostnaden på säljaren. Så sådana formuleringar ska man inte ha med. Att skriva att det ska kastas är också dumt. Var helt enkelt tydlig med att ägandet gpr över. Sedan kan man kasta eller göra vad man vill. När vi köpte tror jag det stod att all lös egendom som finns kvar tillfaller köparen. Då är det inga tveksamheter.
Ja helt rätt där!
Det är precis som du skriver bättre att hålla sig till det som är skrivet i kontraktet.
För det är inte OK att nu helt plötsligt ensidigt avtala något annat.
Så ifall du formulerar ett sådant här brev, låt det följa text och andemening ifrån köpekontraktet.
Det är precis som du skriver bättre att hålla sig till det som är skrivet i kontraktet.
För det är inte OK att nu helt plötsligt ensidigt avtala något annat.
Så ifall du formulerar ett sådant här brev, låt det följa text och andemening ifrån köpekontraktet.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Skickar du rekomenderat räknas han som delgiven även om han inte hämtar ut det.
Medlem
· Blekinge
· 10 479 inlägg
Idag ska allting gå elektroniskt med Emejl eller sms. Är det så svårt att skriva ett vanligt brev (t ex på datorn) och posta det? Ett rek-brev slår det mesta i bevisvägen.
Jag fick faktiskt berätta för min son hur det går till med ett pappersbrev och frimärken och allt. Det känns ganska trist.
Jag fick faktiskt berätta för min son hur det går till med ett pappersbrev och frimärken och allt. Det känns ganska trist.
Moderator
· Stockholm
· 52 445 inlägg
Jag är alltid på jakt efter reservdelar till min Opel Kadett.
Var finns den?
Det här låter litet smått intressant om den är i närliggande delar av Sverige.
Min är en Kadett E årsmodell 1984. Ett av de första tillverkade exemplaren så den har vissa delar från Kadett D som egentligen inte borde förekomma men som tydligen fanns kvar på fabriken.
1,2 liters stötstångsmotor. Kadett E med det motoralternativet importerades inte till Sverige såvitt jag vet men de var ganska vanliga i Finland. Samma motor och växellåda förekommer i Kadett D.
Var finns den?
Det här låter litet smått intressant om den är i närliggande delar av Sverige.
Min är en Kadett E årsmodell 1984. Ett av de första tillverkade exemplaren så den har vissa delar från Kadett D som egentligen inte borde förekomma men som tydligen fanns kvar på fabriken.
1,2 liters stötstångsmotor. Kadett E med det motoralternativet importerades inte till Sverige såvitt jag vet men de var ganska vanliga i Finland. Samma motor och växellåda förekommer i Kadett D.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Kanske bara gäller i vissa fall. Läste i veckan om att en som sades upp via sms inte var giltig utan den gällde först från när det rekommenderade brevet skickades vilket var vid en annan tidpunkt som han inte tog emot men den räknades som giltig uppsägning ändå.H hempularen skrev:
Oj här har de trillat in svar ser jag!
Ska fota opeln idag om jag kommer ihåg.
jag kanske är knäpp men HUR kan rättsväsendet anse att ett REK brev skulle vara bättre bevis än mail? Som jag sa, vem kan intyga att man inte skriver God jul i ett brev och skickar över.
Fick svar av Länsfast jurister som kollade på ärendet iaf och enligt dem så gäller de som står i kontraktet och att mail är alldeles utmärkt som uppmaning.
Så med andra ord så är de fritt fram att börja röja bort saker och sälja av.
Ska fota opeln idag om jag kommer ihåg.
jag kanske är knäpp men HUR kan rättsväsendet anse att ett REK brev skulle vara bättre bevis än mail? Som jag sa, vem kan intyga att man inte skriver God jul i ett brev och skickar över.
Fick svar av Länsfast jurister som kollade på ärendet iaf och enligt dem så gäller de som står i kontraktet och att mail är alldeles utmärkt som uppmaning.
Så med andra ord så är de fritt fram att börja röja bort saker och sälja av.
Ett Mail är rätt lätt att förfalska. Mottagaren kan lätt bevisa att det stod god jul i brevet....