16 398 läst · 64 svar
16k läst
64 svar
Min älskade Norlett 8-25T - en snöslunga med vissa problem
Bästa svaret
Jag har en likadan, slungar bra när den går men reparationstiden är längre är körtiden...Solari skrev:
Problemet med drivningen kan bero på att vajern du drar i går till ett litet gummibeklätt hjul inne i maskinen. När du drar i vajern dras hjulet mot en metallplatta. Fungerar som en koppling ungefär. Avståndet måste justeras när gummit slits, är slungan gammal måste du nog byta gummihjulet. Kommer inte ihåg vad det heter just nu...
Du måste ta loss bottenplattan på slungan för att komma åt den. Jättekul...
Min saknar elstart, lika bra det. En sak mindre som kan gå sönder.Solari skrev:
Det enda som fungerar bra på min är motorn. Allt annat verkar skaka sönder och lossna längs vägen.
Så ett tips är att dra åt bultar och skruvar. Jag har bytt den där lilla gummitrissan, remmar, och lagrat om hjulaxlar och slungdelen. Det finns smörjkoppar på den vågräta axeln i slungdelen, använd dem!
Nu i vinter verkar samtliga reglage ha bestämt sig för att gå i pension.Dessutom "äter" den upp kilremmen till slungdelen.
Men den fungerar som sagt riktigt bra de korta perioder den är hel.Det gör att jag envisas med att laga den. Men tror att jag behöver gå med i någon form av stödgrupp för Norlettanvändare!
Har du någon bild på magnapullen "startapparaten"?Solari skrev:
Har en tecumseh 9hp med hål i blocket som ska till tippen. Är magnapullen likadan kan du få den för portokostnaden.
dof skrev:
Inte min maskin på bilden, men jag ser ingen skillnad på dem.
Jag vet inte om det egentligen är något fel på min. Slet liksom loss hela helvetet, så det kanske räcker att skruva fast den igen?
Men har du något fint fungerande, så varför inte?
Tror det ska vara samma. Även om du kan skruva tillbaka den gamla kan det ju vara bra att ha en i reserv. Bättre att den kommer till någon som kan ha användning av den än att den ska åka på tippen. Pma din adress så lägger jag den i ett bubbelkuvert.
Problemet var att brytpinnen till drivningen gått. Hade nog spännt driv-vajern lite hårt när jag böjde om den...C Capemoon skrev:Jag har en likadan, slungar bra när den går men reparationstiden är längre är körtiden...
Problemet med drivningen kan bero på att vajern du drar i går till ett litet gummibeklätt hjul inne i maskinen. När du drar i vajern dras hjulet mot en metallplatta. Fungerar som en koppling ungefär. Avståndet måste justeras när gummit slits, är slungan gammal måste du nog byta gummihjulet. Kommer inte ihåg vad det heter just nu...
Du måste ta loss bottenplattan på slungan för att komma åt den. Jättekul...
58 spänn och 2 knogar fattigare går hon som ett spjut igen❤️
Ta bort bottenplattan var ju busenkelt!
Gamla slungor är just det.. Gamla..
Men dom är fasen byggd som en stridsvagn jämfört med nya.
Lägg nån tusenlapp på nya slitagedelar och serva hela maskinen till sommaren så har du en väldigt bra kompis för lång tid framöver
Men dom är fasen byggd som en stridsvagn jämfört med nya.
Lägg nån tusenlapp på nya slitagedelar och serva hela maskinen till sommaren så har du en väldigt bra kompis för lång tid framöver