Vit kaklad badrum med badkar delvis fyllt med vatten och badprodukter vid kranen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya bud!! Hade rörmokare här igår som fann att givaren på pannan var trasig så vattnet som leddes ut var 10 grader kallare än den visade. Med den utbytt så trodde han att problemet skulle vara löst, samt att han höjde temperaturen på pannan till 65 grader. Totalt höjning på vattentemperatur blir alltså 20 grader. När pannan kommit upp i temp skulle jag alltså prova tappa ett varm bad, och resultatet blir detsamma. Vattnet är nu svinget till en början och sen tappar det och jag får ihop kanske 15 cm okej badvatten sammanlagt.
Men! Nu får jag inte längre hett vatten i övriga kranar heller när det är slut på ovanvåningen, och pannan tappar värmen och leder ut 30 gradig vatten efter ett par minuter. Pannan orkar alltså inte värma i den takt vi tappar- tänker jag rätt om enda lösningen då är att skaffa en vb i tillägg för att kunna tappa upp ett bad? Är det också vettigt att ha pannan på 65 grader? Vattnet blir ju superhett till en början (rädd att barn skall skålla sig)

Med vänlig hälsning, Emelie

Bästa svaret

Sätt en extra Vvb efter pannan som toppar vattnet till 60. Låt sedan gamla pannan ha bara precis så varmt pannvatten som behövs för att hålla huset varmt. Detta är det mest ekonomiska sättet, och med slingberedare är legionellarisken minimal.

• Gilla
Emstux
  • Laddar…
Som du sa ifrån början Haha. Japp, tack för svar!

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
S
En extra VVB är nog rätt för dig , men det med tempen på VV bekymrar mig , det är inte bra .
VVB ska ha ca 75C i temp för att kunna avge en viss mängd VV , din panna kan stå på 60-65C
om det är den billigaste produktionen
Varför blir VV så hett , det verkar som det fattas något

Förut så har den varit inställd på 55, men eftersom givaren varit trasig så har den nog hållt 45 och vi har ju kunnat duscha osv utan problem. Så 55 grader på pannan borde ju vara det mest ekonomiska tänker jag eftersom huset håller bra temp då med.

Kommer inte installera vvb själv, så dom som gör det får väl titta lite extra på tempen på varmvattnet sen. Fjärde rörmokaren gillt så kanske det löser sig!

S
Du kan ha vilken temp som helst på dina värmekällor , allt från 60 - 95C , men det ska sitta en blandningsventil före röret ut till tappstället , där det inte får överstiga 55C på grund av skållningsrisk , är då källan varm så går det att ta mycket VV
En VVB 200 L med tex 80 till 85C i kan ge 300L 40 C vatten utan vidare
Det med blandningsventil är inskrivet i de regler och förordningar som finns för all VV för personbruk .

• Gilla
Emstux
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Du kan ha vilken temp som helst på dina värmekällor , allt från 60 - 95C , men det ska sitta en blandningsventil före röret ut till tappstället , där det inte får överstiga 55C på grund av skållningsrisk , är då källan varm så går det att ta mycket VV
En VVB 200 L med tex 80 till 85C i kan ge 300L 40 C vatten utan vidare
Det med blandningsventil är inskrivet i de regler och förordningar som finns för all VV för personbruk .

Ah, jag förstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.