R Rockarn skrev:
Och köper man sågen så kanske man vill ha denna också

[länk]
Någon som har använt liknande lösning? Hur gör ni för att suga i klingskyddet? Jag har sett vissa som bygger egna klingskydd och drar rör via taket.

Lime113 Lime113 skrev:
Någon som har använt liknande lösning? Hur gör ni för att suga i klingskyddet? Jag har sett vissa som bygger egna klingskydd och drar rör via taket.
Jag köpte både såg o utsugsadaptern så hoppas de kommer tillfredsställa mina behov :D

Men klart ska man alltid ha den stående permanent på samma plats så borde ett rör via taket va att föredra

Redigerat:
E
M mahus skrev:
Jag har en dw745 och precis som sagts innan så är det jobbigt att ta bort klyvkniven. Man måste ha verktyg och det är trångt. Det är inte att rekomendera att ta bort den men ibland så måste man för att t.ex. såga en fals. Annars tycker jag att det är en toppensåg, har bytt till en 40 tänders laserskuren klinga och bytt ut gerangållet mot en incra. Har inte upplevt sågen som klen med sina 1700w men det beror nog på vad man sågar. Byggde ett eget bord så jag köpte bara sågen. Fick den för 5200kr för många år sedan när clas ohlson hade 20% (precis som idag) ett bra pris då när det näst billigaste låg kring 7000kr på prisjakt. Nu har den gått ner i pris. Nästa såg får bli en med mjukstart, enklare klyvkniv och gärna ett bord av gjutjärn. Önskar dem sålde sawstop i Sverige.
Finns sawstop i Europa än eller? Såg en film om en Boshsåg med samma funktion. Någon som har kol om denna kommer till Sverige?

E epw skrev:
Finns sawstop i Europa än eller? Såg en film om en Boshsåg med samma funktion. Någon som har kol om denna kommer till Sverige?
SawStop verkar inte finnas att få tag på på denna sida Atlanten. Sawstop köptes dock upp av Festools ägare Tooltechnic Systems i mitten av förra året, så det kanske blir ändring på det.

Boschs REAXX-sågar tycks hänga lite i limbo för tillfället i och med rättstvisten mellan Bosch och SawStop. Sågen utvecklades för den Amerikanska marknaden, och Bosch verkade inte ha några planer på att släppa den i Europarådet innan tvisten.

Lite (o)lustigt att det finns säkra sågar, men att ingen säljer dem i Europa. Bosch och SawStop kanske tänker att alla Européer redan äger säkra(re) justersågar.

H HökMartin skrev:
SawStop verkar inte finnas att få tag på på denna sida Atlanten. Sawstop köptes dock upp av Festools ägare Tooltechnic Systems i mitten av förra året, så det kanske blir ändring på det.

Boschs REAXX-sågar tycks hänga lite i limbo för tillfället i och med rättstvisten mellan Bosch och SawStop. Sågen utvecklades för den Amerikanska marknaden, och Bosch verkade inte ha några planer på att släppa den i Europarådet innan tvisten.

Lite (o)lustigt att det finns säkra sågar, men att ingen säljer dem i Europa. Bosch och SawStop kanske tänker att alla Européer redan äger säkra(re) justersågar.
Ja det är märkligt. Bland justersågarna så finns ju åtminstone Griggio Unica Safe i Europa. Gissar att vi kommer att få se liknande säkerhetsfunktioner bland alla de stora tillverkarna de närmaste åren.

Någon driftig person som skulle vilja ful-importera åt oss Byggahusare?

Har flera bekanta som får containrar med bilar/delar så det är nog inga problem

Eller kolla Boxeez.se, tar hem allt från amazon och har även en personal shopper tjänst där man kan handla från alla webbutiker i USA och få levererat hem.
Priser inklusive allt .
Beställde hi-jackers och det blev ca 500 billigare via Boxeez.se än att handla hemma

nino nino skrev:
Har flera bekanta som får containrar med bilar/delar så det är nog inga problem

Eller kolla Boxeez.se, tar hem allt från amazon och har även en personal shopper tjänst där man kan handla från alla webbutiker i USA och få levererat hem.
Priser inklusive allt .
Beställde hi-jackers och det blev ca 500 billigare via Boxeez.se än att handla hemma

Smart!

https://www.boxeez.se/sawstop-pcs17...m-fence-system-rails-and-extension-table.html

Ett klick bort! Kanske bör verifieras att motorn tycker om 230 V och 50 Hz innan beställning :)

• Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Här är sågens motordata: 1.75 horsepower, 1 phase, 110 volts, 14 amps, så det är nog inget för vårt elsystem om du inte vill byta motor eller skaffa en transformator....

Sawstops lite större modeller har 220Volts motor. Den går bra att bara plugga in på en 16Amps svensk 230V. Eftersom vi har 50Hz och de 60Hz så kommer dock sågen snurra 16,6% långsammare. Troligen inget större problem. För övrigt så får man det problemet även med en 110V variant och transformator. Man behöver en frekvensomvandlare för att lösa problemet.

Jag kan tipsa om jetcarrier.com. De har väldigt bra priser på frakt över atlanten. De har så man kan få en adress i USA dit man beställer sågen. Sedan ombesörjer de frakt hem till dig. Finns både båt och flyg men för tunga saker så är båt väldigt mycket billigare. Kollade upp för något halvår sen då jag var inne på att köpa en sawstop, skulle kosta drygt 2000kr i frakt för 400 kg hem till dörren. Hämtar jag den med släp i deras terminal i Halden i Norge (ca 20 mil från Göteborg) så sjönk priset till ca 1000kr.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Köpte på senaste Jula-rean en ny uppsättning Bahco-mejslar, har precis kommit fram till varför jag inte alltid får rätt storlek på mejsel till applikationen...

De har bytt till mindre storlek på handtagen!
Ny uppsättning Bahco-mejslar med mindre handtagsstorlekar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Någon som har tips på en bra kompressor för spikpistol? Har en Paslode PSN90 till stomme och panel och en FN1850 dyckert picka.
Gärna lite tystare och med ställbar luft ut. Inte allt för dyr

Tacksam för svar :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.