Hej

Idag hände något med vår vän diskmaskinen. Det är en Husquarna Proclean XXL (PNC 911434028/04).
Maskinen gick ca en timme och började sedan tjuta, och tjöt även nar man stängde av programmet. Det surrade i den lilla pumpen som suger ut vattnet hela tiden. Felkod var i30.

Googlade lite och det verkar vara översvammningsskyddet som löst ut. I manualen står det att man skall kontalta service, men vän av ordning vill ju helst prova själv först. Vi testade att halla vatten i pumpen och den pumpade glatt ut allt, men fortsatte sedan och tjuta.

Någon skriver att det kan vara en flottör som kan ha hangt sig inne i maskinen, eller att någon sensor kännt av vatten..

Tacksam for tips och erfarenheter av liknande händelser. Vill inte riva ut ännu, då det är en integrerad maskin.

S
Troligtvis en kortare översvämning , under maskinen kan det finnas en flottör som lyfter när vatten kommer under och då går pumpen samt vattnet stängs av , kanske med tjut som larm .
Kan även vara en liten skummgummibit , typ disktrasa som sitter i framkant i ett litet utrymme mellan en arm på en microbrytare och en kant , ta bort den och torka , den ska vara stel och inte mjuk , du får se vad som finns under maskinen

Oj, det var snabbt svarat. Tack for svaret. Det låter rimligt, så det ar inget att tveka på - maskinen måste ut och verktygen fram? talar du av erfarenhet av just denna modell eller allmant?
Om det ar som du beskriver, ar det ett temporart fel som loses med att rensa/torka upp, eller ar det något som ev lacker? Jag tanker mest om man nu satter tillbaka den och det återkommer om någon vecka igen?

Jag har en Electrolux.
Jag hade samma problem, maskinen larmade ibland för att den inte kunde fylla vatten, nästa larm var att den inte kunde tömma och ibland fylldes baljan inunder och den hamnade i överfyllnadsläge.

Nu hade jag garanti så en tekniker var här i ca 10 min och fixade, han sa att det finns ett ombyggnadsarbete kit, i maskinen där silen sitter, satta han i en liten plast flärp som gjorde att vattnet inte rann fel väg, man såg det på en slang bakom luckan min var helt igensatt av fett mm, ska igentligen bara gå luft där. Kolla den slangen, är ca 10-15 cm lång och genomskinlig, sitter fast med två metallklämmor, man kommer åt den från frontluckan.

S
N NiBaBaD skrev:
Oj, det var snabbt svarat. Tack for svaret. Det låter rimligt, så det ar inget att tveka på - maskinen måste ut och verktygen fram? talar du av erfarenhet av just denna modell eller allmant?
Om det ar som du beskriver, ar det ett temporart fel som loses med att rensa/torka upp, eller ar det något som ev lacker? Jag tanker mest om man nu satter tillbaka den och det återkommer om någon vecka igen?
Har hittat några stycken med den varianten av fel
Dra ur stickproppen innan du mackar
Du behöver inte ta ut maskinen för att se det , lossa luckan vid golvet ,flottören syns klart , den är rätt stor , är det vatten under den torka upp det
Däremot det lilla skummgummit sitter för det mesta i framkant och kan i vissa fall vara svår att lokalisera , den är liten

ok, får kolla imorg. orkar inte nu. Tack for alla tips och bra att man kan kika framifrån.
Kollade med service stallen och det var 9 mil till narmaste :(. Fast detta kanske inte behover fixas av en markes-tekniker om mna nu inte frå ihop det sjalv?

A
hur gammal?
troligen är det samtliga gummin som har gett sig
de här börjades tillverkas 2011
och då är så gott som samtliga slangar så murkna att det läcker lite här o där.
dra fram maskinen och ta bort höger sida lys in med stark lampa töm ut vattnet genom att tippa maskinen åt höger
starta maskinen samtidig som du tittar in så borde du se en av läckorna.
ser du inget ta bort sockeln fram men där är det så liten plats på XXL maskinerna att man nästan inte ser nått
men tätningen till termostaten ser man.
kolla slangarna till och från brunnen mycket vanliga läckor.
kolla brunnens anslutning till diskutrymmet leta efter spår av diskvatten.
hittar du inget nu heller ta fram en massa badlakan och lägg maskinen på rygg därefter ta bor botten
nu kan du klämma på alla slangar och känna vilka som är mjuka/svampiga och inte minst kladdiga på utsidan
ta nån bild och lägg upp här så kan jag visa vad du skall titta på

Redigerat av moderator:
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
ok, skall se hur långt jag måste disskera. Tar lite bilder o lagger upp. Blir nog inte forran om någon dag. Maskinen ar kopt for ca 5 år sedan

får ta det imorgon, tåghelvetet var forsenat och jag kom precis hem....

nu så har jag börjat öppna maskinen. Och direkt upptäckte jag att "baljan" underst var fylld med 1 cm vatten, så något är det som läcker. Kan ni se någon pryl som jag lämpligen skall undersöka på denna bilden?
Interiör av en maskin med öppen bottenplatta som visar vattenansamling markerad med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det rödmarkerad området ar vatten

A
tätningen runt den röda sensorn
gummislangen till höger mellan brunn och avloppspump
brunnens anslutning till den rostfria baljan.
ute ur bild ovanpå avloppspumpen den slang som går ut

ta därefter bort höger sida på maskinen

syns dessa på bilden?
Jag har inte plockat ut maskinen annu. Gissar jag måste gora det.
Var for man tag på reservdelar?

den dar frigolitprylen i mitten, ar det någon form av givare for vattnet i baljan?

Redigerat:
Har också problem med en diskmaskin fast från electrolux (ikea).
Frigolitdelen är en flotör som slår en brytare när vatten i baljan når en viss nivå och då går översvämningsskyddet.
Vet inte riktigt än varför vatten rinner ner i baljan på min, bara noterat att det kommer från dom två vita/grå slangarna som sen går ihop i mitten.

A
N NiBaBaD skrev:
syns dessa på bilden?
Jag har inte plockat ut maskinen annu. Gissar jag måste gora det.
Var for man tag på reservdelar?

den dar frigolitprylen i mitten, ar det någon form av givare for vattnet i baljan?
reservdelar köper du på electrolux.se
allt går att se på bilden utom avloppsslangen

A
G gb91 skrev:
Har också problem med en diskmaskin fast från electrolux (ikea).
Frigolitdelen är en flotör som slår en brytare när vatten i baljan når en viss nivå och då går översvämningsskyddet.
Vet inte riktigt än varför vatten rinner ner i baljan på min, bara noterat att det kommer från dom två vita/grå slangarna som sen går ihop i mitten.
Om det kommer vatten ur de två slangarna, vilket är väldigt ovanligt, så beror det på överfyllnad
vilket i sin tur kan bero på något så enkelt som skitiga silar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.