20 657 läst · 77 svar
21k läst
77 svar
Skitkallt i radhus. Hur göra?
Gavellägenheten brukar vara betydligt kallare än grannen innanför som inte har lika många ytterväggar.T toolman77 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 471 inlägg
Det som kan öka känslan av att frysa är utstrålningen genom fönstren. Man kan frysa även vid normalvarm rumstemperatur om man strålar ut mycket värme utåt. Det är samma fenomen som gör att bilrutan fryser när det är klara nätter.
Om ni (TS) inte har det, testa att hänga upp någon gardin före glasytorna. Innan ni investera kan man testa det lätt genom att bara hänga upp något lakan utanför fönstret. Då stannar värmestrålningen inne.
Om ni (TS) inte har det, testa att hänga upp någon gardin före glasytorna. Innan ni investera kan man testa det lätt genom att bara hänga upp något lakan utanför fönstret. Då stannar värmestrålningen inne.
Håller med Huggan.
Plus att om ni bor i en förening som ska förse er med värme får ni kolla vad de har för policy om temperatur. Socialstyrelsen menar på att det ska vara 20 grader har jag för mig.
Om alla betalar liknande avgift ska alla kunna ha samma drägliga temperatur.
Grannen ska inte få all värme.
Plus att om föreningen har bytt fönster och tilläggsisolerat så måste de göra ny injustering av värmen eftersom förutsättningarna har ändrats.
Plus att om ni bor i en förening som ska förse er med värme får ni kolla vad de har för policy om temperatur. Socialstyrelsen menar på att det ska vara 20 grader har jag för mig.
Om alla betalar liknande avgift ska alla kunna ha samma drägliga temperatur.
Grannen ska inte få all värme.
Plus att om föreningen har bytt fönster och tilläggsisolerat så måste de göra ny injustering av värmen eftersom förutsättningarna har ändrats.
När vi skulle ta ner buskar och träd 10-15m från gaveln för att bygga hage så fick vi tipset att plantera nytt åtminstone en bit bort eftersom det fungerade som vindskydd. Blåser det mycket ute runt knutarna vilket det ofta gör här i Skånes åkerlandskap så kyls huset ner snabbare.
Även om vi inte lider av kyla då vi har 23 grader inomhus så ökar det självklart värmekostnaden.
Kanske ni har kraftigt drag under grunden?
En del av vårt hus har oisolerade trägolv på torpargrund, men grunden är rätt tät så golven blir ändå inte jätte kalla. Bara ett tips, vet ej hur det ser ut runt och under er hus.
Även om vi inte lider av kyla då vi har 23 grader inomhus så ökar det självklart värmekostnaden.
Kanske ni har kraftigt drag under grunden?
En del av vårt hus har oisolerade trägolv på torpargrund, men grunden är rätt tät så golven blir ändå inte jätte kalla. Bara ett tips, vet ej hur det ser ut runt och under er hus.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Ot men mitt första år i gamla kåken så hade jag 16-17 grader inomhus... jag var van men frun som på den tiden läste på universitetet i Umeå var sådär lagom nöjd när hon kom hem på helgerna. Nu tycker jag att 21 grader är för kallt.T Thomas_Blekinge skrev:
Men denna familj verkar ha gett det mesta en chans så van kommer de nog inte bli :/
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Energirådgivaren i kommunen borde ha en.Fixfia skrev:
I en bok om spädbarnsvård från 1930 läste jag att man ska bada spädbarnet i ett varmt rum, 18-20 grader.T Thomas_Blekinge skrev: