73 203 läst · 116 svar
73k läst
116 svar
Varning för Biltemas utanpåliggande jordade 4-vägsuttag
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 091 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 091 inlägg
Julas anslut utomhusuttag gulnar efter ett par år. Elko fortfarande vitt, uttagen installerades samtidigt hos grannen och hos mig i samma lägen på husen.
Jag körde elko o grannen anslut.
Han "sparade" 100kr jämfört med mitt elko.
Man får vad man betalar för...
Jag körde elko o grannen anslut.
Han "sparade" 100kr jämfört med mitt elko.
Man får vad man betalar för...
Jag håller med olika inlägg om kvalitet på eluttag och dylikt. I regel köper jag eluttag på Hornbach och blir i regel rådd på ett proffsigt sätt.
Vid ett tillfälle skulle jag montera fönsterbelysning i sex fönster. En ung dam på Hornbach visade mig tillrätta på ett ytterst proffsigt sätt med armatur från Malmbergs. Det blev jättebra. Dimmbar.
Lite trick att förse strömbrytaren med en liten fjäder för återfjädring av knappen. Köp en extra fjäder om den första hoppar ut under monteringen och inte står att finna. Schneiderkontakt.
Alla uttag i huset är nu jordade och nollspänningsutlösare monterad av fackman.
Julas LED belysning ger ett fantastiskt ljus över arbetsbänken i garagetaket och är helt i plast, vilket då inte kräver jordning. Annars är jag känslig på den punkten.
Vid ett tillfälle skulle jag montera fönsterbelysning i sex fönster. En ung dam på Hornbach visade mig tillrätta på ett ytterst proffsigt sätt med armatur från Malmbergs. Det blev jättebra. Dimmbar.
Lite trick att förse strömbrytaren med en liten fjäder för återfjädring av knappen. Köp en extra fjäder om den första hoppar ut under monteringen och inte står att finna. Schneiderkontakt.
Alla uttag i huset är nu jordade och nollspänningsutlösare monterad av fackman.
Julas LED belysning ger ett fantastiskt ljus över arbetsbänken i garagetaket och är helt i plast, vilket då inte kräver jordning. Annars är jag känslig på den punkten.
Moderator
· Stockholm
· 52 428 inlägg
Nu när jag tittar igen på det anskrämliga uttaget.
För mig ser det ut att vara väldigt kort isolationsavstånd mellan skruven för fasanslutningen och jordskenan. Kan inte vara mer än max 3mm.
För mig ser det ut att vara väldigt kort isolationsavstånd mellan skruven för fasanslutningen och jordskenan. Kan inte vara mer än max 3mm.
Jag har satt upp ett av Julas Anslut-uttag alldeles nyligen. Iofs inte ett fyrvägs utan ett vanligt tvåvägsuttag.
Har satt upp Schneider Renova i hela huset, och det är enorm skillnad i kvalitetskänsla och smidighet i monteringen tycker jag. Anslut är pilliga o lite rackliga tycker jag. Schneider är betydligt enklare o känns stabilare i monteringen. Och även i helhetskänslan.
Anledningen att jag satte upp detta var att jag hade ett nytt liggandes och jag var för snål för att inte använda det. Satte upp det på ett undanskymt ställe på kattvinden, så då kvittar det tycker jag. Men jag kommer inte köpa fler sådana utan bara köra på Schneider eller annat känt märke.
Har satt upp Schneider Renova i hela huset, och det är enorm skillnad i kvalitetskänsla och smidighet i monteringen tycker jag. Anslut är pilliga o lite rackliga tycker jag. Schneider är betydligt enklare o känns stabilare i monteringen. Och även i helhetskänslan.
Anledningen att jag satte upp detta var att jag hade ett nytt liggandes och jag var för snål för att inte använda det. Satte upp det på ett undanskymt ställe på kattvinden, så då kvittar det tycker jag. Men jag kommer inte köpa fler sådana utan bara köra på Schneider eller annat känt märke.
Var gång jag råkat köpa billig elmateriel har jag svurit över min dumsnålhet när jag monterat dem. Nu senast råkade jag komma hem med ett enkelt infällt jordat Malmbergsuttag - rent skräp skruven för jordanslutningen tappade gängorna med en gång och det var ett helvete att få dit en ny skruv som satt ordentligt fast. Man skall ha glasögonen på sig i affären och kolla noga vad det är för fabrikat på sakerna man lägger i korgen. Bättre att det tar 5min länge tid att handla än en halvtimme extra tid för att montera upp skräpet.
Schneider och Elko funkar, det är ändå saker som skall sitta uppe i 10-20år så de sparade tiorna blir inte mycket per år och förhoppningsvis så behöver man inte peta på dem mer någonsin.
Schneider och Elko funkar, det är ändå saker som skall sitta uppe i 10-20år så de sparade tiorna blir inte mycket per år och förhoppningsvis så behöver man inte peta på dem mer någonsin.
Jag köpte 4 vägs uttag på Byggmax, deras billiga serie. Kommer inte ihåg märke. Det var heller inget som jag rekommenderar att använda. plasten är extremt spröd redan när den är ny och det gick knappt att få ihop uttaget när det skulle skruvas fast på väggen. blev lite arg p mig själv att jag inte köpt nå bättre. men jag tröstade mig med att jag inte använder dessa uttagen så ofta..
En del elmateriel är eller var åtminstone gjord i en vit bakelitliknande härdplast. Den är för all del sprödare än de nya som ofta är gjorda i termoplast och spräcker man plasten ökar risken för elolyckor. Dock är väl elrelaterade brandtillbud ett vanligare problem, och där tror jag riskerna är större med termoplast så jag håller på uttag, brytare och dosor i härdplast, åtminstone om de är bra gjorda och inte utsätts för alltför mycket mekanisk åverkan. Vad tror ni andra om termoplastprodukterna ur brandsynpunkt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 470 inlägg
ABB gör fina uttag med de hade kunna ansluta trådsnuttarna bättre.