Uteutag som inte tål solljus. En låg generell kvalité. Ja, de är bökigare att installera också. Men det är inte det främsta argumentet jag har mot dem. Jag är inte elektriker och att de ska tjäna mycket är inget som får mig att rekommendera annat. Jag köper FK och lampor på Biltema men uttag och brytare har jag börjat köpa av bättre märken.
 
M Mikaelzii skrev:
ditt inlägg tyder bara på att du är en elektriker som vill sko sig så mycket det går på dina kunder…
Ja vilken udda bransch där företagaren vill tjäna så mycket som möjligt på sina kunder, det kan väl inte förekomma i andra branscher?????
Men köper man ett uttag på Biltema för 40:- och säljer det för 150:- så blir väl vinsten på det större än om man köper ett ELKO för 100 och säljer det för 150:-:thinking::thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Tid är pengar och det tar 50% mindre tid/ hat att montera kvalitet...

Köp inte billigt , och som någon sa så kan man hitta kvalitet till ett bättre pris ..
Jo men för konsumenten som köper ett uttag kan det vara mycket värt att handla där man är, att jaga upp billigaste kvalitetsprylarna lönar sej bättre när man behöver många och/eller har inhyrd arbetskraft som monterar.
 
Och även som hemmapulare så är det enklare att montera Schneider/Elko eller annat schysst märke. Dock har även jag några Biltema-uttag där jag snålat. Exempelvis har jag ett uttag på vinden som används ungefär en gång vart fjärde år.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Och även som hemmapulare så är det enklare att montera Schneider/Elko eller annat schysst märke. Dock har även jag några Biltema-uttag där jag snålat. Exempelvis har jag ett uttag på vinden som används ungefär en gång vart fjärde år.
Kanske ännu viktigare för hemma montörer att allt blir perfekt eftersom glapp kontakt kan göra kåken till kolhög
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Och även som hemmapulare så är det enklare att montera Schneider/Elko eller annat schysst märke. Dock har även jag några Biltema-uttag där jag snålat. Exempelvis har jag ett uttag på vinden som används ungefär en gång vart fjärde år.
Enklare och snabbare att montera, men oftast dyrare och kräver nog nån extra inköpsresa för att få tag på för den vanlige konsumenten.
Jag har något ABB tillverkat uttag köpt på Biltema och det är inget fel på kvaliten...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det var ju inte det som diskuterades ...
Och Nu vet jag ej just biltema hyllor .. men på andra lågpriskedjor så hittar man bra märken också
 
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Kanske ännu viktigare för hemma montörer att allt blir perfekt eftersom glapp kontakt kan göra kåken till kolhög
Visst är det så, men inte så svårt att kontrollera vid montering.
 
Jag behövde sätta upp en större mängd med 4vägs utanpåliggande uttag för utrustning som inte drar så mycket el. Jag provade i princip alla billighetsmodeller. Det var mer pill än jämfört med de dyrare märkena men när uttaget i princip endast används för att stoppa i en fast utrustning så var det värt besväret. Detta gällde i princip alla billighetsmärken förutom Biltema där det inte mekaniskt gick att ansluta alla ledare bra (för mig).

Om jag behöver uttag för att montera en router som drar 30W så sätter jag gärna ett av de billigare märkena men uttaget i köket där micro och brödrost sitter på är mer ett kvalitetsmärke.
 
M merbanan skrev:
Jag behövde sätta upp en större mängd med 4vägs utanpåliggande uttag för utrustning som inte drar så mycket el. Jag provade i princip alla billighetsmodeller. Det var mer pill än jämfört med de dyrare märkena men när uttaget i princip endast används för att stoppa i en fast utrustning så var det värt besväret. Detta gällde i princip alla billighetsmärken förutom Biltema där det inte mekaniskt gick att ansluta alla ledare bra (för mig).

Om jag behöver uttag för att montera en router som drar 30W så sätter jag gärna ett av de billigare märkena men uttaget i köket där micro och brödrost sitter på är mer ett kvalitetsmärke.
Då kan man köpa vad som , eftersom ingen ska vara där å pilla förutom jag en gång per år ?

Offtopic så är många (inte alla) "billigare" modeller dessutom mindre fina

Slut ord ~
gör man det själv och med den vetskapen om kvallitet/design inte spelar roll så kör ...

:love::love::love:
 
M Mikaelzii skrev:
varför? För att det är betydligt billigare och elektrikern tjänar mindre?
Elektrikern som monterar uttag åt dig tjänar väl mer om du handlar uttagen på Biltema än om du handlar kvalitetsprodukter, då biltemauttagen antagligen tar längre tid att montera.
 
  • Gilla
  • Haha
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Jag kan meddela att jag returnerat 6-vägsuttaget från Biltema och fått pengarna tillbaka. Det var inga problem. Jag får kontakta en elektriker som kommer med andra grejer. Hade inte tänkt göra något själv heller, det är för farligt och jag är en mycket nervös och oroligt lagd person.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.