Den som har minst synlig vägg när den dör vinner väl? ;)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Våra väggar är 1,2 meter höga och det är rätt lagom, men 90 cm hade också funkat. Då hade övervåningen blivit ca 7 meter bred istället för 6 meter. soffor, sängar, låga bokhyllor funkar utmärkt där.
 
  • Gilla
Mag1c och 1 till
  • Laddar…
Kul projekt! Det är fint när man kan få lite extrautrymme utan att behöva bygga ut huset :)

Kan ju instämma i kören om att även vi byggde 120cm högt. Precis lagom anser jag :)
 
  • Gilla
Björk82 och 1 till
  • Laddar…
B
Vi var nästan tvungna att göra så, så att ungarna skulle få varsina rum på boplanet. Och rummet på vinden är ju så grymt mysigt och det blir kolsvart uppe även om det är dagsljus ute, ja om man drar ner rullgardinen.
 
Intressant läsning, står själv i begrepp att inreda vinden, liknande takstolar men har ingen förhöjning vid bjälklaget. En fråga bara, nu kanske du började inreda vinden under varmare delen av året men jag tänkte att du öppnade bjälklaget och installerade trappen först. Påverkade inte detta värmen i bostadsdelen av huset på nedervåningen eller hur löste ni det? Jag ville egentligen börja med vårt projekt redan nu men inser att det kanske är dumt att börja nu.
 
  • Gilla
Annica79 och 1 till
  • Laddar…
HomeboY HomeboY skrev:
Intressant läsning, står själv i begrepp att inreda vinden, liknande takstolar men har ingen förhöjning vid bjälklaget. En fråga bara, nu kanske du började inreda vinden under varmare delen av året men jag tänkte att du öppnade bjälklaget och installerade trappen först. Påverkade inte detta värmen i bostadsdelen av huset på nedervåningen eller hur löste ni det? Jag ville egentligen börja med vårt projekt redan nu men inser att det kanske är dumt att börja nu.
Kul med projekt! :)
Hela bjälklaget mellan övervåning och vind var/är isolerat, så värmen försvann mycket riktigt genom trapphålet under sen höst/vinter. Vi löste detta genom att täcka hålet med några reglar, byggplast och frigolitskivor som isolering. Ungefär 1/3 av hålet var som en "frigolitlucka" som var lättare att ta sig igenom än resten av hålet. Plasten stoppade även en del av byggdammet.
 
  • Gilla
HomeboY
  • Laddar…
Det är helt fel tid att ta upp ett hål nu. Hela huset blir nerkylt. Vi har öppen trappa och har precis blivit klara med isoleringen där uppe. Helt sjukt vad kallt det blir bara en liten del av övervåningen saknar isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.