H
nino nino skrev:
Eller så köper man grejer som är godkända av säker vatten och följer monteringsanvisningar hur svårt kan det vara?

Köper du brasilianska fixturer och använder dom och det blir en skada så tror jag att ditt fb kommer knorra hur du än monterat dom
låt hul importera sina grejer från vart hen vill. ;)
 
H
nino nino skrev:
Eller så köper man grejer som är godkända av säker vatten och följer monteringsanvisningar hur svårt kan det vara?

Köper du brasilianska fixturer och använder dom och det blir en skada så tror jag att ditt fb kommer knorra hur du än monterat dom
Men för guds skull de var ett exempel.
Är inte så enkelt att köpa allt som är tillverkat och godkänt av säker vatten.

Ta bara generat som mer eller mindre är standard att använda i Sverige.
De har monteringsanvisningar som inte är godkänd i Sverige
 
H
H hul skrev:
Men för guds skull de var ett exempel.
Är inte så enkelt att köpa allt som är tillverkat och godkänt av säker vatten.

Ta bara generat som mer eller mindre är standard att använda i Sverige.
De har monteringsanvisningar som inte är godkänd i Sverige
Är inte så enkelt att köpa allt som är tillverkat och godkänt av säker vatten.
så nu ska vi gå ifrån branscregler?
 
H
henke_benke skrev:
Är inte så enkelt att köpa allt som är tillverkat och godkänt av säker vatten.
så nu ska vi gå ifrån branscregler?
Nä vi ska inte gå ifrån, är ju de jag säger hela tiden.
Du som säger att man ska gå ifrån.

Nä är inte så enkelt att man kan välja saker som är godkänt av säker vatten.
Finns många anledningar.
Man kanske vill ha en produkt som bara tillverkas utomlands
Beställaren kanske angivit en produkt som inte är godkänd osv.

Sverige är en ganska liten spelare på marknaden. Få leverantörer som anpassar sina produkter för våran marknad specifikt.

Om ni var i branschen hade ni vetat detta.
Men som glada amatörer får ni göra hur ni vill hemma men så här fungerar de ute i entreprenadbranchwn
 
H
H hul skrev:
Nä vi ska inte gå ifrån, är ju de jag säger hela tiden.
Du som säger att man ska gå ifrån.

Nä är inte så enkelt att man kan välja saker som är godkänt av säker vatten.
Finns många anledningar.
Man kanske vill ha en produkt som bara tillverkas utomlands
Beställaren kanske angivit en produkt som inte är godkänd osv.

Sverige är en ganska liten spelare på marknaden. Få leverantörer som anpassar sina produkter för våran marknad specifikt.

Om ni var i branschen hade ni vetat detta.
Men som glada amatörer får ni göra hur ni vill hemma men så här fungerar de ute i entreprenadbranchwn
är så underhållande med dig som troll på byggahus.se
 
Med 16år i plattsättarsvängen och 9år som egen så har jag väl lite insikt i hur det funkar...

Är produkten inte godkänd så får man välja en annan alt så får kunden skriva på att dom absolut vill ha just den och att dom själva står för ansvaret...
2ggr har det hänt mig, en golvmonterad badkarsblandare och en inbyggnadskran till en dusch
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
H
henke_benke skrev:
är så underhållande med dig som troll på byggahus.se
Tycker mest de är skrämmande med glada hemma amatörer som du tillåts att utan någon som helst fakta komma med råd som kan förstöra en familjs ekonomi helt och hållet
 
H
nino nino skrev:
Med 16år i plattsättarsvängen och 9år som egen så har jag väl lite insikt i hur det funkar...

Är produkten inte godkänd så får man välja en annan alt så får kunden skriva på att dom absolut vill ha just den och att dom själva står för ansvaret...
2ggr har det hänt mig, en golvmonterad badkarsblandare och en inbyggnadskran till en dusch
Men de var ju inte de frågan handlade om så försök inte skifta fokus.

Svara på min fråga istället med ett JA eller NEJ.

Går branschregler före leverantörernas monteringsanvisning.
 
I min värld så går monteringsanvisningar före säker vatten då jag aldrig skulle används grejer som inte är godkända av säker vatten.
Sen är det klart att om det är en uppenbar miss i anvisningarna så får man ju kontakta leverantören och fråga hur dom tänkt, som i exemplet med den vägghängda toan
 
H
nino nino skrev:
I min värld så går monteringsanvisningar före säker vatten då jag aldrig skulle används grejer som inte är godkända av säker vatten.
Sen är det klart att om det är en uppenbar miss i anvisningarna så får man ju kontakta leverantören och fråga hur dom tänkt, som i exemplet med den vägghängda toan
Då gör du fel med andra ord.

dessutom var du inte plattsättare då ska ju du inte följa Säker Vatten men de antar jag att du vet
 
H
H hul skrev:
Då gör du fel med andra ord.

dessutom var du inte plattsättare då ska ju du inte följa Säker Vatten men de antar jag att du vet
du förstår en duktig hantverkare vill veta det mesta. så att allt fungerar mot dom andra hantverkarna. man kan inte låsa sig vid sitt yrke.
sen vet väl du hur ex rör och vent ritningar ser ut på ett storbygge.
 
Skärmdump av Säker Vattens hemsida med text om krav för monteringsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så du menar att säker vatten släpper igenom monteringsanvisningar som inte följer säker vatten?
Självklart så ska jag som plattsättare även följa säker vatten även om det inte är mina huvudsakliga branschregler men jag måste så klart känna till dom och se till att dom följd
 
H
henke_benke skrev:
du förstår en duktig hantverkare vill veta det mesta. så att allt fungerar mot dom andra hantverkarna. man kan inte låsa sig vid sitt yrke.
sen vet väl du hur ex rör och vent ritningar ser ut på ett storbygge.
förstod inte alls vad du mena med "sen vet väl du hur ex rör och vent ritningar ser ut på ett storbygge"
 
H
nino nino skrev:
[bild]

Så du menar att säker vatten släpper igenom monteringsanvisningar som inte följer säker vatten?
Självklart så ska jag som plattsättare även följa säker vatten även om det inte är mina huvudsakliga branschregler men jag måste så klart känna till dom och se till att dom följd
hul kommer aldrig släppa något när hen är överbevisad. för hen vill ha rätt.
 
H
H hul skrev:
förstod inte alls vad du mena med "sen vet väl du hur ex rör och vent ritningar ser ut på ett storbygge"
tycker du imorgon tar och tittar i ett par rör och vent ritningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.