Hej!

Funderar starkt på att sätta in en Baxi bonus air 12 själv eftersom det bara verkar krävas rudimentära rörmokarkunskaper för det.

Jag har vedpanna och ackumulatortank redan så det jag inte riktigt har koll på är om det bara är att koppla in den på samma slinga som går till pannan, dvs ett rör före pannan och ett rör efter? eller behöver jag nån cirkulationspump eller annat?
En avstängningsventil kan ju vara bra förstås.

http://www.baxi.se/media/716572/bonus-air-12-manual-2018-01-17.pdf

Kopplar du den på rören till pannan kommer pannan hållas varm och ge förluster koppla vp mot tanken om nu shunten sitter där vilket jag antar. Vet inte hur tanken ser ut har den vv beredare får du risk för legionella om du håller under 60 grader och vet inte hur vp reagerar när du eldar och det cirkuleras 80 gradigt vatten genom vp.

Men där sitter väl en ventil som styr in vatten i pannan när den är varm, annars skulle ju pannan kyla hela systemet halva tiden?
Jag har dock två tankar, en med elpatron och varmvattenberedare och en utan så då borde jag kunna stänga mellan tankarna och koppla värmepumpen bara på den tanken.
Och då behövs en pump med andra ord.
Alternativt att man kopplar den direkt på shunten och skippar tankarna helt och hållet?

Kopplar du in den på tanksidan av laddomaten så bör det funka ok.

Och på den verkar det sitta en pump så då behöver jag en extra till värmepumpen antar jag? se bild.

• Rörsystem med mätare och en svart pump nära en värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag vill koppla den direkt på schunten, byter man då lämpligast till en med fyra vägar? den jag har nu har 3 vägar.
Se bild för hur den ser ut nu, lite svårt att se för det sitter en hemmabyggd stegmotorstyrning på den :p

• Trekopplingsventil med påmonterad hemmagjord stegmotorstyrning mot en bakgrund av rör.
    Skapa konto
A
Snygg

• Gilla
JeeyBee
  • Laddar…
Tack, själva styrningen ser ut så här:
Styrs av en arduino med separat stegmotordrivare och tar tempen från köket och matar ut därefter. Tänkte jag skulle göra om den och använda en plc eller arduino med ethernet så att man kan komma åt den smidigt.

• Vit styrpanel med LCD-display och flera knappar för hemautomation monterad på vägg.
    Skapa konto
Kan du fixa det där borde du koppla vp så den värmer nedre hälften av acktanken en 4 vägs shunt som tar värme från nedre hälften så länge det räcker till och öppnar mot övre om den behöver hjälp av elpatron. Då kan du hålla hög temp i övre delen så du får bra med vv och vp jobbar med flytande kondensering mot nedre delen av tanken. Vill man lyxa till det lite extra kan man köra med växelventil så vp växlar och värmer övre delen av tanken till max temp och jobbar flytande mot nedre delen av tanken.

Ja men det låter som att jag får ändra en hel del på hela systemet då och jag vill helst hålla det simpelt eftersom huset blir utan värme och varmvatten när jag ska installera det. Så det lutar nog att koppla den parallellt med pannan och mata in 50-55 grader i tanken, vilket jag förmodligen behöver ändå till elementen, samt koppla in elpatronen till värmepumpen för att döda bakterier emellanåt, såg att den hade en sådan funktion.
Samt stödelda på vintern när det behövs.
Man kan ju alltid krångla till det mer senare om man vill eller behöver :)

Du klarar dig med lägre värme till radiatorerna den största delen av tiden därför är krånglet med flytande kondensering att föredra ger högre cop och mindre slitage på vp men går ju alltid bygga om till det senare.

Det börjar närma sig installtion nu och tänker ändå att jag ska krångla till det lite mer än jag hade planerat från början.
Tänkte göra som smurfen72 föreslog och koppla pumpen till nedre delen av tanken och sätta dit en egen shuntventil till den, samt förbereda en slinga för solvärmare.
Det mesta verkar vara relativt enkelt att få dit förutom att peta dit en ny shunt under den befintliga.

Låter det vettigt?

Antar att jag får skruva bort den gamla shunten och lite till för att få dit den nya, eller finns det någon annan smart lösning för att få dit den?

• Schematisk ritning av VVS-installation med tank, shuntventiler, pumpar och förberedelse för solvärme.
    Skapa konto
  • Installation vid en gul vattentank inklusive kopparledningar, pump, shuntventil, och tryckmätare, delvis säkrade med svart tejp.
    Skapa konto
Vid närmare eftertanke kanske den borde sitta så här istället:

Eller borde man byta ut den befintliga till en fyrvägs?

• Schematisk ritning av en värmesysteminstallation med tank, pumpar och rörledningar.
    Skapa konto
Ingen som har någon synpunkt?

J JeeyBee skrev:
Ingen som har någon synpunkt?
Hej.
Har kopplat in min Bonus Air 12 så här...
Högra Ack-Tanken = 500 lit med 120 lit vbb.
Matas från Värmepumpen via cirkulationspump.
Shuntventil med laddomats styrdon och rumsgivare.
Laddtemp = 55°
Topptemp i Ack-Tank = 65°
Vänstra Ack-Tanken avstängd under Värmepumps drift.
Plug & Play,bara elda vid behov mao simpelt.

• Installation av Bonus Air 12 värmepump med kopparledningar, ackumulatortankar och shuntventil i pannrum.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.