Den är installerad och klar nu, gjorde enklast möjliga genom att bara kapa röret till pannan och leda ut det till pumpen och sedan tillbaka igen, har den inställd på 47*C nu vilket är precis lagom så att det blir tillräckligt varmt i duschen.
Pumpen styr elpatronen för tillskott och legionellakörning.
Köpte flexislangar för att slippa dra rör bakom pannan, väldigt smidigt men ganska dyrt, förberedde för solvärmeprojekt också med ett par extra kranar.
 
  • Värmepumpinstallation med flexislangar, avstängningskranar och temperaturmätare i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftvärmepump installerad utomhus bredvid ett hus, kopplad med flexislangar och inställd för optimal varmvattentemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Moltas och 1 till
  • Laddar…
kulle
Nu har det ju inte blivit så kallt ännu, men hur tycker du att pumpen fungerar hittills?
Funderar på att sätta in en jag också.
 
Den fungerar kanon :) kör 46*C i tanken och det räcker till både dusch och värmen,
och det är mycket jämnare värme i huset nu än när vi eldade med ved.
Min far köpte en likadan och den fungerar också bra men han eldar rätt mycket fortfarande.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Nyfiken hur pumpen fungerar nu när du haft den ett tag? På väg att köpa likadan!
 
Det har ju inte varit så kallt ännu att den fått bekänna färg men vad jag märker är att vi behöver effektivisera värmesystemet så att det klarar sig med lägre temp ut till elementen vilket jag märke blev ett problem när det var ca 5 minus ut som det varit som minst än så länge här.
Vi har även ett väldigt dragigt hyfsat stort hus så det finns en hel del att göra för att få värmen att stanna kvar också.
Ska prova göra en eller ett par elementfläktar och se om det hjälper.
 
Intressant, då min rörmokare sa detta, att är det så man behöver väldigt varmt ut på elementen, så hade han monterat vattenburna element med fläkt.
O det hade fungerat klockrent.
Tror det är från Invest med, finns på hemsidan.
Samtidigt ser jag det som en chans att få huset mer energisnålt, så det för ju något gott med sig.
För det är ju något man bör kika över iallafall.
Nu kommer säkert kommentarer från dom som anser att man skulle köpt en annan pump, som klarar mer kyla.
Men det får man räkna med
 
kulle
J JeeyBee skrev:
Det har ju inte varit så kallt ännu att den fått bekänna färg men vad jag märker är att vi behöver effektivisera värmesystemet så att det klarar sig med lägre temp ut till elementen vilket jag märke blev ett problem när det var ca 5 minus ut som det varit som minst än så länge här.
Vi har även ett väldigt dragigt hyfsat stort hus så det finns en hel del att göra för att få värmen att stanna kvar också.
Ska prova göra en eller ett par elementfläktar och se om det hjälper.
Hur gör du när du eldar med ved så inte pumpen fryser ?
Eller du öppnar bara den blå ventilen i mitten och låter pumpen vara igång när du eldar?
 
  • Gilla
Biggles1966
  • Laddar…
Cirkulationspumpen ut till värmepumpen startar automatiskt vid en viss temperatur.
Har dock knappt eldat något alls i vinter.
 
Blir det inte larm i vp om du skickar ut för hett vatten ?
 
Det har det inte blivit hitils men jag har som sagt inte eldat så mycket, det krävs ju att man eldar upp tanken så att den är 60+ i botten i så fall också för att det ska bli för varmt vatten ut till pumpen.
Skulle pumpen inte klara 80*C i så fall?
De marknadsför ju den som komplement till eldning och kopplat till samma tank så det är ju oundvikligt att det blir så förr eller senare.
 
kulle
Jag är inte riktigt med på hur man ska göra när man vill elda med ved, när jag eldar så värmer jag upp 2m3 och tempen är då mellan 82-95 gr. man vill ju att en liten del går ut i lvvp så den inte fryser men över 80 gr känns inte riktigt rätt att skicka ut.
 
Ok, jag brukar sällan elda över 80 i botten.
Man får nog höra med Baxi och se vad de säger om det
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
J JeeyBee skrev:
Den är installerad och klar nu, gjorde enklast möjliga genom att bara kapa röret till pannan och leda ut det till pumpen och sedan tillbaka igen, har den inställd på 47*C nu vilket är precis lagom så att det blir tillräckligt varmt i duschen.
Pumpen styr elpatronen för tillskott och legionellakörning.
Köpte flexislangar för att slippa dra rör bakom pannan, väldigt smidigt men ganska dyrt, förberedde för solvärmeprojekt också med ett par extra kranar.
Vrid cirkulationspumpen rätt bara.Ska inte monteras så.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Vrid cirkulationspumpen rätt bara.Ska inte monteras så.
Nu är jag inte med riktigt hur du menar, menar du att den skulle pumpa åt fel håll nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.