L
Larsa Larsa skrev:
Jag hade själv inbrott i somras. Poliserna som gjorde brottsplatsundersökning kom med en del tips. De ligor som agerar är ofta väldigt professionella (till skillnad från pundare mm). Dom vill helst inte slå sönder rutor för att gå in, då risken att lämna DNA är stor.
Jag har skruvat igen de fönster där man osedd kan jobba. Sen har jag satt in rörelsedetektorer som sms:ar, samt ett par kameror. Men man är aldrig säker.... Svärmor bröt dom verandadörren hos, trots två fönsterlås. En stor kofot tar sig igenom det mesta. Grannen sparkade dom hål i nedre delen av verandadörren (som var utan glas), det vara bara masonit och isolering. Sen kröp dom in och lurade larmet (husdjursinställt, men hunden var inte hemma).

Mitt tips är fasta fönster eller skruva ordentligt så de måste gå genom glaset.
Fy fasen - beklagar inbrottet!

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
L
FG FG skrev:
Jädrans arg man blir av inbrott. Blodet kokar varje gång jag läser om inbrott och då är det inte ens jag som är drabbad.

Grannen hade inbrott för något år sedan, även där gick man via den svaga punkten med låg insyn via trädgården. Gamla fönster är tyvärr väldigt klena.

Även vi hade besök av någon som försökte bryta sig in, men han avbröt av någon anledning. Antingen var det fönsterlåset eller katten som skrämde iväg dem. När vi satte in ett nytt fönster på första våningen tog jag detta i beaktande och valde personskyddsglas 1 cm tjock laminerat som yttre glas.

Hur som helst hade jag tagit det som en utmaning att säkra upp fönsterjäveln så asen får arbeta ordentligt.

Man kan ju byta själva rutorna i fönstret mot tjockare härdat glas eller laminerat glas och sätta en skyddsfilm på utsidan så att glaset är svårt att ha sönder. Bågarna kan man nog förstärka mellan med metall och vinkeljärn så att det krävs mycket för att bryta sönder.

[media]
Tack - det där med laminat ska kollas upp!

L
A Andreas117 skrev:
Www.larmat.se
Tack - är som sagt inte såld på larm i första hand.

C cpalm skrev:
Numera "ska" (enligt SSF) dessutom gallret monteras på insidan.
Men fönstergaller blir ju normalt sett inte direkt billigt förutom att det är fult och opraktiskt. Personligen tror jag mer att ett bra larm är bästa investeringen. Om nu inte huset ligger alltför ensligt.
Larm hjälper precis ingenting.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det går bra i sydeuropa där fönstren öppnas inåt. Här blir det inte mycket till vädrande. För att inte tala om fönsterputs
Nästan alla svenska fönstertillverkare har fönster som öppnas inåt fast de marknadsförs nästan enbart till "objekt" dvs hyreshus.

C
L Lärospånet skrev:
Tack för svar. Vet du ungefärliga kostnader för galler? Tänkte som sagt kolla med lokal smed om han kan göra något med plattjärn för jag är inte förtjust i dom man ser ute men bra veta var dom ligger prismässigt.
Nä, ingen konkret uppfattning. Har visserligen fönstergaller i min kontorslokal, men de satt redan där när jag flyttade in. Spontant tänker jag 3-5000 kr per fönster installerat, men framför allt är det ju normalt ett ganska stort antal vi pratar om när det gäller en bostad. Tjuvarna är ju inte heller dummare än att de går på den svagaste punkten, så att sätta galler endast på vissa fönster lär knappast vara så effektivt.
Men som du själv skrev, vem vill bo i ett fängelse?

Tror inte heller på laminatglas och liknande om inte karm och bågar håller motsvarande klass. I så fall kompletta säkerhetsfönster, men då är vi återigen inne på väldigt kostsamma åtgärder.

T Thomas_Blekinge skrev:
Larm hjälper precis ingenting.
Det håller jag inte med om. Här i trakten har ligor varit framme vid flera tillfällen och i samtliga fall har tjuvarna avbrutit när larmet gått.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Du kan också köpa en gammal bil för några få tusenlappar och parkera på uppfarten så att det alltid ser ut att någon är hemma.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
C cpalm skrev:
Nä, ingen konkret uppfattning. Har visserligen fönstergaller i min kontorslokal, men de satt redan där när jag flyttade in. Spontant tänker jag 3-5000 kr per fönster installerat, men framför allt är det ju normalt ett ganska stort antal vi pratar om när det gäller en bostad. Tjuvarna är ju inte heller dummare än att de går på den svagaste punkten, så att sätta galler endast på vissa fönster lär knappast vara så effektivt.
Men som du själv skrev, vem vill bo i ett fängelse?

Tror inte heller på laminatglas och liknande om inte karm och bågar håller motsvarande klass. I så fall kompletta säkerhetsfönster, men då är vi återigen inne på väldigt kostsamma åtgärder.

Det håller jag inte med om. Här i trakten har ligor varit framme vid flera tillfällen och i samtliga fall har tjuvarna avbrutit när larmet gått.
Tack för prisskattningen iaf!

Larm som funkade i ditt område - är set också på landet eller?

L
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan också köpa en gammal bil för några få tusenlappar och parkera på uppfarten så att det alltid ser ut att någon är hemma.
Generellt ett gott råd men allt sådant redan tänkt på här - han hade tom tre bilar parkerade framför huset...

hsd
Skaffa ett par Dobermann pinscher. :devilish:

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
harry73
Det finns anri inbrottsstrips som är rätt så effektiva.
Ritning av en öppen dörr med anti-inbrottsskenor installerade på dörrkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Linjeteckning av en inbrottsstrip monterad i hörnet av en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
C
L Lärospånet skrev:
Larm som funkade i ditt område - är set också på landet eller?
Japp det är på landet, men inte helt ensligt. Vägen utanför delas av ett 15-tal hus så även om inte närmaste grannarna är hemma så är det en del rörelse i området. Här har de för övrigt också slagit till på dagtid.

L
hsd hsd skrev:
Skaffa ett par Dobermann pinscher. :devilish:
Ja det hade nog varit effektivt! Tyvärr blir det dock för svårt med hundar i det här fallet.

L
harry73 harry73 skrev:
Det finns anri inbrottsstrips som är rätt så effektiva.
[bild] [bild]
Tack Harry73 - ser intressant ut - ska också kollade upp! Har du själv något i den vägen?

• Gilla
rightnow
  • Laddar…
L
C cpalm skrev:
Japp det är på landet, men inte helt ensligt. Vägen utanför delas av ett 15-tal hus så även om inte närmaste grannarna är hemma så är det en del rörelse i området. Här har de för övrigt också slagit till på dagtid.
Jag förstår. Ja min fars hus ligger nog lite ensligare med en 6-7 hus på 800-1000 meters håll - grovt uppskattat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.