21 643 läst · 154 svar
22k läst
154 svar
DAGSLJUSINBROTT! Nu har det hänt. Behöver råd om effektivt och billigt skydd.
Fy fasen - beklagar inbrottet!Larsa skrev:Jag hade själv inbrott i somras. Poliserna som gjorde brottsplatsundersökning kom med en del tips. De ligor som agerar är ofta väldigt professionella (till skillnad från pundare mm). Dom vill helst inte slå sönder rutor för att gå in, då risken att lämna DNA är stor.
Jag har skruvat igen de fönster där man osedd kan jobba. Sen har jag satt in rörelsedetektorer som sms:ar, samt ett par kameror. Men man är aldrig säker.... Svärmor bröt dom verandadörren hos, trots två fönsterlås. En stor kofot tar sig igenom det mesta. Grannen sparkade dom hål i nedre delen av verandadörren (som var utan glas), det vara bara masonit och isolering. Sen kröp dom in och lurade larmet (husdjursinställt, men hunden var inte hemma).
Mitt tips är fasta fönster eller skruva ordentligt så de måste gå genom glaset.
Tack - det där med laminat ska kollas upp!FG skrev:Jädrans arg man blir av inbrott. Blodet kokar varje gång jag läser om inbrott och då är det inte ens jag som är drabbad.
Grannen hade inbrott för något år sedan, även där gick man via den svaga punkten med låg insyn via trädgården. Gamla fönster är tyvärr väldigt klena.
Även vi hade besök av någon som försökte bryta sig in, men han avbröt av någon anledning. Antingen var det fönsterlåset eller katten som skrämde iväg dem. När vi satte in ett nytt fönster på första våningen tog jag detta i beaktande och valde personskyddsglas 1 cm tjock laminerat som yttre glas.
Hur som helst hade jag tagit det som en utmaning att säkra upp fönsterjäveln så asen får arbeta ordentligt.
Man kan ju byta själva rutorna i fönstret mot tjockare härdat glas eller laminerat glas och sätta en skyddsfilm på utsidan så att glaset är svårt att ha sönder. Bågarna kan man nog förstärka mellan med metall och vinkeljärn så att det krävs mycket för att bryta sönder.
[media]
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
Larm hjälper precis ingenting.C cpalm skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
Nä, ingen konkret uppfattning. Har visserligen fönstergaller i min kontorslokal, men de satt redan där när jag flyttade in. Spontant tänker jag 3-5000 kr per fönster installerat, men framför allt är det ju normalt ett ganska stort antal vi pratar om när det gäller en bostad. Tjuvarna är ju inte heller dummare än att de går på den svagaste punkten, så att sätta galler endast på vissa fönster lär knappast vara så effektivt.L Lärospånet skrev:
Men som du själv skrev, vem vill bo i ett fängelse?
Tror inte heller på laminatglas och liknande om inte karm och bågar håller motsvarande klass. I så fall kompletta säkerhetsfönster, men då är vi återigen inne på väldigt kostsamma åtgärder.
Det håller jag inte med om. Här i trakten har ligor varit framme vid flera tillfällen och i samtliga fall har tjuvarna avbrutit när larmet gått.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
Du kan också köpa en gammal bil för några få tusenlappar och parkera på uppfarten så att det alltid ser ut att någon är hemma.
Tack för prisskattningen iaf!C cpalm skrev:Nä, ingen konkret uppfattning. Har visserligen fönstergaller i min kontorslokal, men de satt redan där när jag flyttade in. Spontant tänker jag 3-5000 kr per fönster installerat, men framför allt är det ju normalt ett ganska stort antal vi pratar om när det gäller en bostad. Tjuvarna är ju inte heller dummare än att de går på den svagaste punkten, så att sätta galler endast på vissa fönster lär knappast vara så effektivt.
Men som du själv skrev, vem vill bo i ett fängelse?
Tror inte heller på laminatglas och liknande om inte karm och bågar håller motsvarande klass. I så fall kompletta säkerhetsfönster, men då är vi återigen inne på väldigt kostsamma åtgärder.
Det håller jag inte med om. Här i trakten har ligor varit framme vid flera tillfällen och i samtliga fall har tjuvarna avbrutit när larmet gått.
Larm som funkade i ditt område - är set också på landet eller?
Jag förstår. Ja min fars hus ligger nog lite ensligare med en 6-7 hus på 800-1000 meters håll - grovt uppskattat.C cpalm skrev: