L
PS i det stora hela med ljud , har inte en susning på vad kristallglasen eller fönster klarar i frekvenz men det kan vara ett aber i det hela
 
  • Gilla
cillan och 1 till
  • Laddar…
hsd
Nästa steg är att de helt enkelt slår sönder fönstret
Galler kapar de med vinkelkap
 
Har raderat off topic. Ett inlägg ska besvara TS fråga och föra diskussionen framåt.
/Moderator
 
Redigerat:
L
hsd hsd skrev:
Nästa steg är att de helt enkelt slår sönder fönstret
Galler kapar de med vinkelkap
Så är det ju. Men som jag ser det gäller det att försvåra så mycket som möjligt för dom. Varje extra lager som tar några extra minuter och kräver extra utrustning ökar deras risk.
 
L
L Liteavvarje skrev:
Plus saftblandare och skrikhals på taket , vet inte hur lagen ställer sig till en skrikhals på
140 - 160 decibel i huset ( finns kraftigare , inga djur då ) då sprängs nästan huvudet , förutsätter att det finns säker avstängning för det , så det inte börjar när någon är hemma
Har för mig att om man skyltar med olika språk om att det finns , så är det enligt lagens
bokstav ., det är inte tillgängligt för allmänheten , då det är den obehöriges ansvar , den bryter sig in
För länge sen var det på tapeten att sätta en högspänningsgrej i förarsätet , men stöp på att det var farligt för biltjuven ( stakars han )
Ja riktigt fruktansvärt högt sirenlarm bör ju vara stressande för vem som helst!
 
  • Gilla
Pungpinan
  • Laddar…
Www.larmat.se

L Lärospånet skrev:
[bild] Min far var borta från mellan cirka 15.00 och 17.00 i går (fredag). Fritt beläget hus i Skåne, 20 min från Lund. Egen lång uppfartsväg i dåligt skick (medvetet drag av min far för att hålla Malmöbus i företrädesvis tyska prestigebilar borta) från stora landsvägen till husets framsida.

Det här buset kom från trädgårdssidan. Ca 500 m ovan trädgården går en grusväg genom landskapet. Finns en infart från denna ner till en gårdsruin som ligger cirka 200m ovan trädgården. Från ruinen vad som inte är mycket mer än en stig till min fars hus. Fält på alla håll runt både fars hus och ruin (med vissa trädridåer).

Modus bör ha varit att bus parkerar vid ruinen. Går ner till min fars hus. Bryter upp fönsterruta på baksida - kastade ut vaser som stod i fönstret och klättrade in.

Sen det gamla vanliga - vänt upp-och-ned på allt, slitit ut lådor, brutit upp låsta lådor mm. Tagit lättburna saker som laptoppar, kameror, smycken, ficklampa (är väl bra att ha på busjobbet) mm. Mycket att gå igenom och svårt att överskåda just nu.

Men värst av allt för min far är vetskapen att vem som helst utrustad med bräckjärn har huvudnyckel till hans hem.

Fönstret var inte trasigt, det hade alltså bara lyfts med bräckjärn så att fönsterhasparnas karmbeslag knäckts.

Fönsterlåset monterat i nederkant hjälpte inte alls. Hade bara lufts ur det också - inte ens gått sönder utan "fungerar" fortfarande.


Nu till frågan vad man kan göra för att återställa någon slags trygghet. Fönstren är av vanlig dubbelkopplad tvåglastyp, träkarm. Inte aktuellt att byta. Galler är väl effektivt - funderar på att ha en smed svetsa något - men ser väl ut som ett fängelse då.

Eftersträvar som sagt enkla och billiga och snabba lösningar.

Kan man sätta stift på samma sätt som görs med dörrar?

Kan man sätta någon form av brytskydd under fönstren så att kofotstricket inte funkar?

Sätta fönsterlås också i ovankant? På sidorna?

Något annat?


Larm och kameror verkar ju ha marginell effekt så det är inte heller första prio.
Hund inte aktuellt.

Tilläggas bör att även min far åkt ut med bilen stod det fler bilar parkerade på gårdsplanen och han hade radion påslagen inne i huset. Det verkar alltså som att buset spanade på honom och visste att han åkte ut med bilen. Inga telefonsamtal har gjorts till huset under tiden. Grannar som har rört sig i området vid ungefär samma tid har inte sett något.



Tacksam för alla konstruktiva råd!
 
Gammelnörden
Nu vet jag inte riktigt hur ni tänkt med fönstergaller, men det får ju inte hindra eventuell utrymning genom fönster vid brand. Finns det intresse för larmteknik kanske det kan vara värt att pröva röklarm? Fördelen med det när man bor lite ensligt är att tjuven inte kan stanna kvar i huset och ta med sig något. Fast dom hinner göra åverkan på en dörr eller fönster förstås. Vet inte med säkerhet om det här företaget säljer till privatpersoner... http://larmteknik.se/produkter/roekmaskin
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Jädrans arg man blir av inbrott. Blodet kokar varje gång jag läser om inbrott och då är det inte ens jag som är drabbad.

Grannen hade inbrott för något år sedan, även där gick man via den svaga punkten med låg insyn via trädgården. Gamla fönster är tyvärr väldigt klena.

Även vi hade besök av någon som försökte bryta sig in, men han avbröt av någon anledning. Antingen var det fönsterlåset eller katten som skrämde iväg dem. När vi satte in ett nytt fönster på första våningen tog jag detta i beaktande och valde personskyddsglas 1 cm tjock laminerat som yttre glas.

Hur som helst hade jag tagit det som en utmaning att säkra upp fönsterjäveln så asen får arbeta ordentligt.

Man kan ju byta själva rutorna i fönstret mot tjockare härdat glas eller laminerat glas och sätta en skyddsfilm på utsidan så att glaset är svårt att ha sönder. Bågarna kan man nog förstärka mellan med metall och vinkeljärn så att det krävs mycket för att bryta sönder.

 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
tjockare härdat glas eller laminerat glas och sätta en skyddsfilm på utsidan så att glaset är svårt att ha sönder.
Blir lite tårta på tårta med den kombinationen, eftersom enbart skyddsfilm i rätt tjocklek skyddar tillräckligt om man inte väljer den tunnaste. Sen skall skyddsfilmen sättas på insidan av yttersta glaset, om det är möjligt.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Jag hade själv inbrott i somras. Poliserna som gjorde brottsplatsundersökning kom med en del tips. De ligor som agerar är ofta väldigt professionella (till skillnad från pundare mm). Dom vill helst inte slå sönder rutor för att gå in, då risken att lämna DNA är stor.
Jag har skruvat igen de fönster där man osedd kan jobba. Sen har jag satt in rörelsedetektorer som sms:ar, samt ett par kameror. Men man är aldrig säker.... Svärmor bröt dom verandadörren hos, trots två fönsterlås. En stor kofot tar sig igenom det mesta. Grannen sparkade dom hål i nedre delen av verandadörren (som var utan glas), det vara bara masonit och isolering. Sen kröp dom in och lurade larmet (husdjursinställt, men hunden var inte hemma).

Mitt tips är fasta fönster eller skruva ordentligt så de måste gå genom glaset.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är inte bara positivt, grönt och varmt att bo i Skåne.
Verkar faktiskt som att det kan löna sig att vara på sin vakt:
[länk]
Intressant - fem man alltså. Då kan det här inbrottet (hos min far) faktiskt gått till så att gänget först släppte av ett par individer ovanför husets baksida på grusvägen där - sen ställt sig någon annanstans och väntat på att bli uppringda för att plocka upp dem när de tömt huset - o dessutom haft ytterligare ngn kille på span någonstans. Så håller dom kontakt via mobilerna.

Bra att polisen plockade åtminstone hela gänget artikeln! Men dom är väl ute redan igen så klart.
 
L
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Nu vet jag inte riktigt hur ni tänkt med fönstergaller, men det får ju inte hindra eventuell utrymning genom fönster vid brand. Finns det intresse för larmteknik kanske det kan vara värt att pröva röklarm? Fördelen med det när man bor lite ensligt är att tjuven inte kan stanna kvar i huset och ta med sig något. Fast dom hinner göra åverkan på en dörr eller fönster förstås. Vet inte med säkerhet om det här företaget säljer till privatpersoner... [länk]
Tack för tipset med röklarm - verkar intressant! Ska läsa mer om det.

En stor nackdel bara med dessa larm och elektroniska system är att de går på el. I artikeln ovan om inbrottet i Eslöv läser man att tjuvarna bröt elen först. Och då står man ju där med sina fina apparater.

Fråga: kan man sätta lås och bom på sitt elskåp? Eller räknas det som kraftbolagets egendom och är strikt ajabaja?
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
L
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Nu vet jag inte riktigt hur ni tänkt med fönstergaller, men det får ju inte hindra eventuell utrymning genom fönster vid brand. Finns det intresse för larmteknik kanske det kan vara värt att pröva röklarm? Fördelen med det när man bor lite ensligt är att tjuven inte kan stanna kvar i huset och ta med sig något. Fast dom hinner göra åverkan på en dörr eller fönster förstås. Vet inte med säkerhet om det här företaget säljer till privatpersoner... [länk]
Apropå fönstergaller: det finns förutom huvudingång på framsidan även två fönsterdörrar på husets baksida - och huset har ganska öppen planlösning o inga sovrum på bv - så det bör väl räcka för utrymning?
 
L
FG FG skrev:
Jädrans arg man blir av inbrott. Blodet kokar varje gång jag läser om inbrott och då är det inte ens jag som är drabbad.

Grannen hade inbrott för något år sedan, även där gick man via den svaga punkten med låg insyn via trädgården. Gamla fönster är tyvärr väldigt klena.

Även vi hade besök av någon som försökte bryta sig in, men han avbröt av någon anledning. Antingen var det fönsterlåset eller katten som skrämde iväg dem. När vi satte in ett nytt fönster på första våningen tog jag detta i beaktande och valde personskyddsglas 1 cm tjock laminerat som yttre glas.

Hur som helst hade jag tagit det som en utmaning att säkra upp fönsterjäveln så asen får arbeta ordentligt.

Man kan ju byta själva rutorna i fönstret mot tjockare härdat glas eller laminerat glas och sätta en skyddsfilm på utsidan så att glaset är svårt att ha sönder. Bågarna kan man nog förstärka mellan med metall och vinkeljärn så att det krävs mycket för att bryta sönder.

[media]
Ja det är verkligen förjävligt. Och vi är ju rena dunungarna här i Sverige - jämför som sagt med alla glaskrosskrönta murar, gallerförsedda fönster och hårda straff söderöver. Här är det ju nästan som att stjäla godis från barn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.