Hej, köpte en hilti borrmaskin te 6-c på tradera, läste lite slarvigt på beskrivningen där det stod " borrar men slår inte". Så jag förstod inte att den var halvdefekt. Det gick att borra en bit in i väggen men efter det dolde sig tjockare betong som det inte gick att rå på utan slagborr funktionen. vad kan det kosta att laga det tro?
Bör man lämna in hos en hilti verkstad eller funkar det med någon random?
Bör man lämna in hos en hilti verkstad eller funkar det med någon random?
Kolla AvE's teardown av TE-6 så kanske du kan få en uppfattning om du vågar dig på att plocka isär den själv:
Enligt videon verkar den svagaste delen i mekanismen vara omkopplaren för hammarfunktion på/av.
Hilti kan säkert fixa den åt dig men sannolikt kommer det kosta mer än vad du får en annan fungerande TE-6 i hyfsat skick för. Har för mig att jag gav 2600:- för min och då var den överskottsmateriel / helt ny. En j-ligt fin maskin för mindre jobb hur som helst.
Enligt videon verkar den svagaste delen i mekanismen vara omkopplaren för hammarfunktion på/av.
Hilti kan säkert fixa den åt dig men sannolikt kommer det kosta mer än vad du får en annan fungerande TE-6 i hyfsat skick för. Har för mig att jag gav 2600:- för min och då var den överskottsmateriel / helt ny. En j-ligt fin maskin för mindre jobb hur som helst.
Den tar sig igenom utan några större problem!
Hur gammal är maskinen?
Vanligaste felen är att kuggarna blir slitna. Men det kan lika gärna vara en knäckt slagkropp, oljeläckage så den inte bygger tryck... Ja en hel del grejer
Vad det kostar vågar jag inte direkt svara på men räkna med någon tusenlapp. Gällande reparation så känns det dumt att skicka den någonstans än till Hilti.
Hur gammal är maskinen?
Vanligaste felen är att kuggarna blir slitna. Men det kan lika gärna vara en knäckt slagkropp, oljeläckage så den inte bygger tryck... Ja en hel del grejer
Vad det kostar vågar jag inte direkt svara på men räkna med någon tusenlapp. Gällande reparation så känns det dumt att skicka den någonstans än till Hilti.
Köpte den begagnad så vet inte, men han som hade den trodde också på fel på omkopplaren, 1000:- kanske man kan leva med men det känns som det kan bli dyrare än så, ingen här från uppsala som är händigare än mig och vill prova o laga?
Fel på omkopplare? Hmm.. Klart det händer men jag skulle nog vilja påstå att det hör till ovanligheterna! Då är det troligare att det är något drev som är slitet så att det inte driver så som det ska och därmed vill inte knacka fungeraC Challe777 skrev:
Mja, det finns bara ett drev i luftpumpen har jag för mig och det utsätts inte direkt för någon belastning.J Jarlsgård skrev:
Nu kan ju man tycka att jag borde ha koll, men hugger inget i sten när jag säger att det bara är Hilti som har dessa delar. Vad de kan kosta? Bra fråga... Hade jag inte varit föräldraledig så hade jag kollat det åt digC Challe777 skrev:
Men dessa maskinerna är inte helt lätta att pilla med om man inte vet vad man sysslar med
Ja, en hammarborr är pneumatisk och hammarfunktionen drivs av en luftpump.J Jarlsgård skrev:
Kolla sprängskissen här:
http://tuotteet.ramirent.fi/sites/t...duct_attachments/Räjäytyskuva Hilti TE6-S.pdf
Drevet som driver luftpumpen är 79 på bilden. Sen har du en vevaxel 72, kolvstång 55 och själva kolv/cylindermekanismen 51 och 52.
Ja det kanske man kan säga.
Slagfunktionen drivs av en kolv, denna sitter in i ett styrningsrör där man har en drivkolv. Dessa badar antingen i fett eller olja. Sen har man en slagkolv som drivkolven "slår" på. Fel orsaker här kan vara packningen på kolv, drivkolv eller slagkolv. Inget ovanligt att dessa är slitna vilket får mekanismen att tappa tryck. Man kan även ha sprickor i styrningsröret, detta skapar också tryckförlust. Oljan/fettet kan vara gammalt och kletigt, så då får man inte den efterfrågade effekten heller. Kan vara dåligt med fett/olja, då saknas tryck. Kan vara drevet till vevaxeln som är kasst, då kommer kolven aldrig i rörelse. Det kan vara omkopplaren.... Kort och gott, det kan vara väldigt många saker!
Slagfunktionen drivs av en kolv, denna sitter in i ett styrningsrör där man har en drivkolv. Dessa badar antingen i fett eller olja. Sen har man en slagkolv som drivkolven "slår" på. Fel orsaker här kan vara packningen på kolv, drivkolv eller slagkolv. Inget ovanligt att dessa är slitna vilket får mekanismen att tappa tryck. Man kan även ha sprickor i styrningsröret, detta skapar också tryckförlust. Oljan/fettet kan vara gammalt och kletigt, så då får man inte den efterfrågade effekten heller. Kan vara dåligt med fett/olja, då saknas tryck. Kan vara drevet till vevaxeln som är kasst, då kommer kolven aldrig i rörelse. Det kan vara omkopplaren.... Kort och gott, det kan vara väldigt många saker!
Det kan vara många olika fel förstås. Men vi kanske kan vara överrens om att det inte är det troligaste felet att drevet (79) är utslitet?
@Challe777: Om du slår om den till bilningsläget - får du någon hammareffekt överhuvud taget? Notera att den måste ha mottryck för att hamra så du måste ha ett verktyg i chucken och pressa det mot något.
@Challe777: Om du slår om den till bilningsläget - får du någon hammareffekt överhuvud taget? Notera att den måste ha mottryck för att hamra så du måste ha ett verktyg i chucken och pressa det mot något.
Jag kan gå med på att det inte hör till vanligheterna ja men jag har sett det mesta konstigheter!C cpalm skrev:Det kan vara många olika fel förstås. Men vi kanske kan vara överrens om att det inte är det troligaste felet att drevet (79) är utslitet?
@Challe777: Om du slår om den till bilningsläget - får du någon hammareffekt överhuvud taget? Notera att den måste ha mottryck för att hamra så du måste ha ett verktyg i chucken och pressa det mot något.
Men som cpalm säger, ta en stor torx mejsel eller liknande (viktigaste är att den har en större platt yta), kör maskinen och tryck i botten i bilningsläget. Händer ingenting då så blir det lättare att veta felet. Slår den väldigt löst men ändå slår så är det med 95% säkerhet packningarna som är kassa.
Du sa att du köpte den på tradera, var det från någon privatperson då?